Highlighted

Jaarlijkse medicijnspiegel laten bepalen

Geregelde bezoeker

Gedurende ruim 20-jaar ben ik gebruiker van Olanzapine. Toevallig kwam ik er achter, dat van Olanzapine de medicijnspiegel in het bloed kan worden bepaald. Dit wordt door een extern laboratorium bepaald. Bij het laten meten, moet je expliciet aangeven dat er twee tijden worden meegegeven: tijdstip laatste dosering en tijdstip bloedafname. Ook dit is weer een zware aanslag op mijn eigen risico van €385,00.

Jaarlijkse medicijnspiegel laten bepalen

9 ANTWOORDEN

Re: Jaarlijkse medicijnspiegel laten bepalen

Community Manager

Bedankt voor je idee Tinus. Ik begrijp uit je verhaal dat je het graag zou willen hebben over het jaarlijks laten bepalen of meten van de medicijnspiegel. Zo te lezen heb jij dit ook een keer laten doen. Was dit op advies van je arts?

Ik vraag me af wat precies je voorstel of idee is, wanneer het gaat over het meten van de medicijnspiegel. Kan je daar wat meer over vertellen? Heb je geen concreet idee, maar wil je gewoon in gesprek over dit onderwerp? Ervaringen en tips delen bijvoorbeeld. Dat kan natuurlijk ook gewoon.

Ik hoor het graag van je Tinus!

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Geregelde bezoeker

Beste Eva S,

Op advies van mijn psychiaters wordt i.v.m. het oplopen van een metabool-syndroom bij gebruik van Olanzapine mijn bloed uitgebreid onderzocht.

De kosten van het bloedonderzoek, exclusief het bepalen van de medicijnspiegel, is te overzien. De kosten wegen niet op tegen de baten voor het ZilverenKruis. Ja, een vinger aan de pols dus.

Het bepalen van de medicijnspiegel in het bloed van de Olanzapine is een kostbare aangelegenheid, omdat dit in mijn geval wordt uitgevoerd door het UMC te Utrecht (Een voor mij extern laboratorium).

Voor elke patiënt, die gebruiker is van Olanzapine een gratis aanbod doen van bloedonderzoek (ex of incl. bloedmeting).

Groeten, Tinus

Community Manager

Bedankt voor je reactie weer Tinus! Ik begrijp dat je voorstelt om een gratis medicijnspiegel bloedonderzoek te krijgen - eventueel onder bepaalde voorwaarden zoals op advies van je arts en/of bij gebruik van een bepaald medicijn. De kosten wegen niet op tegen de baten geef je aan. 

Ik zit vooral nog even met de term 'gratis'. Laboratoriumonderzoek (bijvoorbeeld van bloed) wordt al vergoed uit de basisverzekering. Je eigen risico is hierop dan wel van toepassing. In je eerdere reactie heb je het ook over je eigen risico. Heb jij dan ook een vergoeding gekregen maar moest je toevallig over deze kosten je eigen risico betalen? En gaat het daar dan om als je het hebt over gratis. Dat het je helemaal niks kost, ook geen eigen risico? Of heb je geen vergoeding gekregen en is dat waaraan je denkt bij gratis? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Jaarlijkse medicijnspiegel laten bepalen - Status gewijzigd in: Meer reacties nodig

Community Manager

Geregelde bezoeker

Het heeft even geduurd, voordat ik kon reageren, maar ik begrijp nog niet helemaal hoe het werkt op een forum.

Nee, ik heb het laten bepalen van de bloedspiegel van de Olanzapine gedaan op advies van een arts. Daar ik van mening ben, dat je met anti-psychotica moet streven naar de laagst mogelijke medicatie, waarbij je nog goed functioneert, heb ik de afgelopen jaren meer inzicht gekregen wat de Olanzapine bij een bepaalde medicatie met de Olanzapine-spiegel doet. Conclusie: 2,5 mg. geeft een bloedspiegel van 7, dit is te laag. Een medicatie van  5.0 mg. geeft een bloedspiegel van 20. Dit is OK in een stressloze tijd. Wanneer ontregeling dreigt, moet ik naar 7,5 mg en indien dit niet voldoende is naar 10,0 mg. Mijn vinger aan de pols is mijn hoeveelheid nachtrust.

De Olanzapine-bloedspiegel moet tussen de 20 en 80 liggen.

Aan de Olanzapine-bloedspiegel is te controleren of de gebuiker het medicijn wel inneemt.

Groeten.

Community Manager

Hoi Tinus, bedankt voor je reactie. 

Ik zie aan je reactie wel dat het bepalen of meten van je medicijnspiegel aardig wat informatie en inzichten met zich meebrengt. 

Om nog even terug te gaan op het idee wat je voorstelt: "Voor elke patiënt, die gebruiker is van Olanzapine een gratis aanbod doen van bloedonderzoek (ex of incl. bloedmeting)."

Het is me nog niet echt duidelijk. Jij hebt je onderzoek gedaan op advies van je arts. Heb jij dan een vergoeding gekregen? We kunnen het ook voor je controleren, mocht je er niet uitkomen Tinus! 

En zie jij een vergoeding krijgen als een 'soort' vorm van gratis? Echt gratis is het natuurlijk niet. Iedereen betaald zijn premie voor de zorg. Maar dat is ook de manier waarop het zorgstelsel in elkaar zit. 

Geregelde bezoeker

Ik wilde alleen maar bekendheid geven, dat het mogelijk is om medicijnspiegels in het bloed te meten. Het kan je helpen om beter te begrijpen hoe medicijnen, die je gebruikt, werken en hoe je binnen de tolerantiegrenzen valt. Ik wilde wel de waarschuwing geven, dat het laten bepalen van deze medicijnspiegel een kostbaar grapje is. Maar de gemiddelde pschiatrische patiënt zal al snel door zijn  Euro 385 zijn.

Community Manager

Helemaal duidelijk Tinus! Ik was in de veronderstelling dat je een vergoeding of regel zou willen aanpassen. Vandaar dat ik was meer doorvroeg op hoe die situatie er dan uit zou moeten komen te zien volgens jou. 

Ik heb dit gesprek daarom omgezet naar een 'gewoon' topic en weggehaald bij de denk mee ideeën. 

Het lijkt me mooi hier in dit topic het gesprek te blijven voeren over het meten van medicijnspiegels. De ervaringen die mensen hiermee hebben. Zo ook wat jij aangeeft, bekendheid geven aan dat het bestaat. Hoe het ieder heeft geholpen en via welke weg dit gaat. 

Zelf ben ik niet helemaal thuis in dit onderwerp. Is het normaal om dit jaarlijks te laten doen? Of is dat afhankelijk van de persoon? 

Tot slot je hebt helemaal gelijk over het eigen risico. Wat voor kosten je ook maakt. Of je je medicijnspiegel laat meten of een bezoek aan het ziekenhuis moet brengen om een totaal andere reden. Het is altijd handig om er rekening mee te houden dat kosten van het eigen risico af gaan. Dus wat dat betreft een terechte waarschuwing, zodat mensen niet voor verassingen komen te staan. 

Gast

Hallo Tinus 2

Dankjewel voor je openheid over bloedspiegels meten!

Natuurlijk heb je gelijk dat te laten meten, dit is toch gecompliceerder dan het lijkt. De voorschrijver is in 1e instantie alleen geïnteresseerd in of je het middel neemt of juist niet neemt. Maar je hebt het niet over de toxische vergifiging, als dat nu gelijktijdig meegenomen werd dan zou ik een voorstaander zijn dat beide onderzocht worden. Helaas is het eigen risico € 385,- altijd van kracht behalve als je naar de huisarts gaat, deze valt niet onder het eigen risico. Dus samengevat een bloedspiegel meten is niet interessant voor de patiënt, omdat een achterliggende controle enkel de bedoeling is van de voorschrijver. Beste is een chemisch hematologisch bloedonderzoek te laten doen, met name de Gamma GT/ASAT/ALAT is belangrijk voor je het weet heb je een Hepato toxische leveraandoening. Natuurlijk is het altijd verbonden met de hoeveel medicijnen die je neemt?