Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Ik zie dat jullie nog erg druk met elkaar in gesprek zijn en tips en ervaringen uitwisselen. Ik lees ook dat jullie niet tevreden zijn met het huidige beleid.

 

Alex2 geeft al aan dat het soort contract dat Zilveren Kruis met de apotheek heeft erg belangrijk is. Uit jullie reacties vermoed ik dat jullie de verschillende soorten contracten die Zilveren Kruis met apotheken aangaat al kennen? Het soort contract bepaalt namelijk wie er kiest (de apotheek of Zilveren Kruis) welk merk geneesmiddel je krijgt. Als jullie hier toch meer informatie over willen hebben dan deel ik dat graag.

@Alex2, goed dat je op de tekst over de medische noodzaak reageert. Volgens mij richten we in de tekst niet op fraude. We proberen juist uit te leggen dat de arts bepaald of een merk veilig voor de behandeling van de klant is. En wat er gebeurt als het niet duidelijk op het recept staat waarom het medisch noodzakelijk is. Lees jij dat ook? Of hoe zou de tekst volgens jou beter kunnen?

 

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Geregelde bezoeker

Sorry Jordan, ik ben zelfs geadviseerd door het ZK omdat mijn apotheker een preferentie contract heeft naar een IDEA apotheker te gaan,ik heb gevraagd kan ik daar dan zomaar naartoe, jahoor, je mag naar elke apotheker gaan. Ik er heen, die stond mij aan te kijken van wat kom je doen, van ons krijg je ook het vervangende medicijn, wij gaan dat niet voor je bijbetalen, je bent hier niet welkom, sta je dan voor jan met de korte achternaam door jullie verkeerde advies.

 

En waarom krijg je een medische noodzaak omdat de specialist mijn puntje van mijn neus zo leuk vindt, ik vind het vreselijk dat er aan de expertise van de specialist getwijfeld wordt, de specialist geeft je eerst een recept, nou dan krijg je van de apotheek wat hij dunkt wat goed voor je is en "herzelfde" is, en daar reageer ik helemaal verkeerd op, terug naar de internist die zegt je moet dat andere merk hebben je reageert niet goed op de vul en hulpmiddelen, hetzelfde als in 2015 toen kreeg ik ook een medische noodzaak, en dan nog gaan jullie ook de apotheek er tegenin, ze geven niet voor niets een medische noodzaak uit, dan krijg je wel een gewoon recept, dus nee de patient lees het recept niet, maar jullie trekken de expertise van een arts in twijfel dat is nog veel erger.

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Bekend gezicht

 

 

 

Zo eens met Gerda 1407 !!

Alle regels die gemaakt lijken te zijn , zijn er om aan de laars gelapt te worden en zowel een huisarts , als een specialist , weet dit......Dat Gerda nog een specialist heeft die de moeite neemt , is een enorme uitzondering. Hoe krom wil je het hebben Jordan ?

 

Medische Noodzaak kan voor degene die het nodig hebben , net zo goed worden weggehaalt , de apotheker staat duidelijk boven de artsen , en die hebben het opgegeven , de apotheker schuift de schuld naar het ZK , en wij zitten er tussen in....

 

Alleen bijbetalen voor de noodzakelijke medicatie mag niet (  dit schijnt wettelijk geregeld te zijn ) , dit stamt waarschijnlijk uit de tijd dat het ZK en de apothekers nog wel vonden dat de arts er voor geleerd heeft.

 

Een verkeerd ander stofje in een medicatie , je gunt het niemand , de hele dag kotsmisselijk boven de pot hangen , waardoor je de medicatie , die je nodig hebt laat staan , met welke gevolgen dan ook...... Terwijl de fabrikanten zelf toegeven dat er in elke medicatie bij elke fabrikant iets anders zit.  Of dit uiteindelijk tot kostenbesparing gaat werken ?   Ik vermoed van niet.....

 

Maar het feit alleen al , dat er zo makkelijk over gedaan wordt , hangt echt compleet mijn strot uit om het zomaar te noemen, ik heb maar 1 lijf , met de benodigde ziektes , en zit niet te wachten op nog meer ellende , vanwege het niet willen verstrekken van de medicatie die voor sommige mensen alleen maar werkt.....

Maar schijnbaar kunnen we net zo goed tegen een boom praten......

 

En dat geeft echt een enorm verlaten gevoel , Nederland Zorgland.......

Brrrr, ik ben over de houdsbaarheidsdatum van dik de helft heen , maar of ik in dit land zo echt oud wil worden , met deze regeltjes , die nooit eens gebogen kunnen worden .....Ik weet het nog niet...

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Vertrouwd gezicht

Jaj en dan probeert het ZK opnieuw en met grote volharding de belerende toon aan te houden. Met name als het gaat om de verschillende soorten contracten die er zijn met de apothekers. Op zichzelf is dat al schandalig maar het is nog een tandje erger als je bedenkt dat het antwoord van het ZK zich ook nog langs de rand van juistheid beweegt. Weliswaar kiest de apotheek bij een zogenoemd IDEA contract het gewenste geneesmiddel maar het ZK heeft daar een bijna net zo grote vinger in de pap als bij een apotheek met een zogenoemd preferent contract.  In het geval van het IDEA contract wordt de apotheker slachtoffer bij door het ZK te duur gevonden verstrekkingen en die kijken dus wel uit !! Met andere woorden: linksom of rechtsom het ZK bepaalt en zit zo nadrukkelijk op de stoel van de arts en/of apotheek !! Beste Corinnes, Raouls en anderen: IK prik daar doorheen en wordt alleen maar bozer.

 

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Vertrouwd gezicht

Schandalige zaak Gerda-1407 om je binnen hun eigen contractanten naar een andere apotheek door te verwijzen.  Raar trouwens ook dat die nieuwe apotheek je niet wilde accepteren. Je kan tenslotte in NL naar elke willekeurige apotheek gaan. Dat met je medicijn van 2015 komt mij trouwens ook bekend voor . In 2005 wisselde ik om medische redenen naar een ander middel dat nu kennelijk te duur wordt gevonden. Niet gehinderd door kennis van de "geschiedenis" wil het ZK dat ik dat medicijn ga slikken in een goedkopere uitvoering als destijds. Als dat niet goed gaat moet ik als het aan het ZK ligt nog 4 andere rommeltjes proberen voordat ik mijn duurdere [€ 0,20 per dag] pilletje weer "vergoed" krijg. En dat wordt dan door een ZK "kantoor apotheker" in samenwerking met een adviserend arts die misschien nog nooit 1 patient heeft gezien, beslist. Ik zou er als vigerend huisarts of specialist razend over worden.

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Fanatiekeling

@Kruk, jij zegt " Alleen bijbetalen voor de noodzakelijke medicatie mag niet (  dit schijnt wettelijk geregeld te zijn".

 

Dit is niet wettelijk vastgelegd. Bij sommige zorgverzekeraars kun je wel degelijk bijbetalen ( behalve in geval van "preferente" middelen: dan is het in de polisvoorwaarden altijd zo geregeld dat je op niets anders recht hebt. ") Als je interesse hebt kan ik je in een privebericht de namen van zorgverzekeraars doorgeven, die bijbetaling toestaan. 

Groet, Feina.

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Bekend gezicht

 

 

Feina.

Misschien begrijp ik het niet , maar het gaat toch juist om de preverentiemiddelen die we ongevraagd krijgen i.p.v.  het merk waar je vaak zo goed op doet ?

Bijbetalen is daar wettelijk geregeld , dat dit niet mag , dus ?

 

Plus Achmea heeft overal bijna wel een vinger in de pap ,overstappen als chronisch patient is bijna onmogelijk, Doe je dit , zul je net zien dat Achmea weer ergens daarin opduikt....

 

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Geregelde bezoeker

Net weer een gesprek gehad met de apotheker, en de apotheker mag maar 5% van het patientenbestand wat ze hebben de medicijnen leveren met een medische noodzaak, de rest komt voor eigen kosten van de apotheker, dus de apotheker wordt ontzettend afgeknepen door de zorgverzekeraars, komen ze daar overheen krijgen ze gewoon een boete van het Zilveren Kruis. Waarom moet ik zoveel premie betalen aan het Zilveren Kruis, ik ben toch bij hun verzekerd niet bij de apotheker? Ik begrijp dat de kosten van medicijnen in de hand gehouden moeten worden, maar als iemand een medische noodzaak heeft, is dat echt wel nodig, begin dan bij de salarissen van de topbestuurders van het Zilveren Kruis, want het is alleen maar zakken vullen. Was van de week op het nieuws dat er niet 8 miljard overschot is, ik weet er wel een goede bestemming voor, de gezondsheidszorg, nu laten ze de mensen gewoon ziek zijn van de medicijnen, en ja die zulke salarissen verdienen kunnen inderdaad zelf wel hun medicijntjes betalen, Nederland is 1 grote schande op het moment, het wordt eens tijd dat iemand deze misstanden eens aan gaat pakken, laat het maar naar buiten komen, hoeveel mensen er ziek zijn van het zogehete "zelfde medicijn", schrikbarend is dat, onze goede medische zorg noemen ze dat. Ik hoop dat we eens een regering krijgen van eerste eigen huis op orde en dan de rest, gewoon geen woorden voor. 

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Bekend gezicht

 

 

@ Gerda-1407

Daar zakt je broek toch vanaf als je dat hoort, en dan krijgen wij een belerend stukje over hoe het allemaal werkt...... Het is inderdaad schandalig !

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Verwijderde account
Niet van toepassing

Wat leeft er?

Ik heb van mijn apotheek medicijnen meegekregen van een ander merk: namelijk mylan, daarna pensa. Ik had altijd die van Teva. Nu is er volgens de apotheek een levertijd van 6 weken voordat die er weer zijn....
Ik wordt helemaal beroerd van die andere merken en moet nu maar zien dat ik de teva of de merknaam te pakken kan krijgen.
Ik heb het fysieke recept gevraagd en ga vanmiddag maar apotheekjes shoppen. Ik vind het erg onverantwoord van de apotheek dat dit zomaar mogelijk is gezien het type medicijn dat voorgeschreven is. Dit had ook anders af kunnen lopen. Ik vind het schandalig dat de apotheek zoveel macht heeft in wat ze meegeven. Als patient ben je daar afhankelijk van tenzij je mondig genoeg bent. En dat is niet iedereen. 

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Fanatiekeling

 

De oorzaak van de merk-veranderingen is in veel gevallen dat er een daadwerkelijk tekort is op de (wereld)-markt. De oorzaak hiervoor is waarschijnlijk het preferentiebeleid van de zorgverzekeraar. Zij betalen nu zò weinig per tablet, dat de fabrikant het niet meer de moeite vindt om het te produceren. Er is een NL website van de KNMP waarin de tekorten dagelijks worden bijgehouden.( zoek zelf). Je kunt  daar zelf opzoeken of er voor jouw medicijn een echt tekort bestaat.

Groet, Feina.

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Fanatiekeling

Hierbij herhaal ik nog een keer mijn advies om naar een andere zorgverzekeraar over te stappen. Er zijn namelijk zorgverzekeraars, die bijbetaling toestaan. Dat houdt in dat je de laagste prijs vergoed krijgt, en het meerdere moet je zelf betalen. Dat vind ik een hele goede regeling. De dochter van ZK " de Friesland" had deze regeling tot en met 2017 of 2018. Volgend jaar komen ze waarschijnlijk echter onder hetzelfde farmaceutisch reglement als de rest van de Achmea dochters. Dus overstap naar de Friesland biedt dan geen soelaas meer. Er zijn echter wel andere verzekeraars die deze mogelijkheid nog aanbieden. Vraag hiertoe voor dat je overstapt hiervan een schriftelijke bevestiging. 

Groet, Feina.

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Welkom op de community @Verwijderde account. Je geeft aan dat het middel dat je het liefst krijgt, niet leverbaar is door de apotheek. Dat is inderdaad heel vervelend. @Feina noemde al de website van de KNMP waarop je kunt zien welke middelen niet leverbaar zijn. Bedankt voor de tip Feina!

 

Leveringsproblemen komen helaas vaker voor

Daar kan de apotheker niet heel veel aan doen. Daarom ga je nu 'shoppen' bij andere apotheken. Over het algemeen doet de apotheek dat ook wel. De apotheker kan een rondje gaan bellen bij collega apothekers. Of je krijgt een vervangend middel. De basisstof die je nodig hebt, is dan hetzelfde. Alleen het merk kan anders zijn.

 

Als je dat wil kan ik mijn collega van Farmacie vragen om je te bellen. Zij kan dat wat meer informatie op maat aan je geven. Als je dat wil, wil je mij dan jouw relatienummer, postcode en huisnummer sturen in een privébericht? Een telefoonnummer kan dan ook handig zijn. Want ik weet niet of we dat al van je hebben. Je stuurt mij een privébericht als je naast mijn foto op mijn naam klikt. Je ziet dan een roze button 'Een bericht verzenden'. 

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Vertrouwd gezicht

"Basisstof hetzelfde", voor mij het anti-magische woord. Ik heb daar heeeel vervelende ervaringen mee en wordt daar heel boos over. In de apotheek zeggen ze soms ook doodgemoedereerd dat het hetzelfde is. Slecht werkende generieke rommel is het met vaak ongewenste bijwerkingen. Verbazingwekkend trouwens dat dit weeeer wordt gesteld want het ZK vergoedt per definitie geen merken tenzij het niet anders kan. Als MarjoleinvandenEnde dus al een "merk" gebruikt en vergoed krijgt is het niet heel verstandig om die, ik schrijf het nóg maar eens, rommel ervoor in de plaats te nemen. Nood breekt wet, dat begrijp ik ook wel maar ik zou alles op alles zetten om het "originele" middel te krijgen. Dan maar naar België?!!

Medicijnen

Bezoeker

Waarom beslissen een apotheek en een zorgverzekering wat goed voor mij is.

ik wordt alleen maar bozer en bozer 

Re: Medicijnen

Fanatiekeling

Je moet gewoon tegen de apotheek zeggen dat je weigert de " verkeerde" te slikken. 

Ik hoorde dit van een kennis ivm simvastatine. Ze heeft gewoon gezegd dat ze anders zou stoppen. Dat is de keuze-vrijheid van de patient.

Dat hielp. Er zijn veel patienten die last hebben van de alternatieven voor simvastatine en ook van de " echte". Er zijn er die gewoon zelf beslissen om ermee te stoppen. Die beslissing is niet gelijk dodelijk.

Groet, Feina.

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Ik heb jouw bericht verplaatst naar dit topic @AnneliesEtiennevanTol. In dit topic zijn we gezamenlijk over ons medicijnenbeleid in gesprek.

 

Je schrijft dat je je bozer en bozer maakt omdat de apotheek en de zorgverzekeraar beslissen wat goed voor jou is. Jouw boosheid kan ik niet wegnemen vrees ik. Maar misschien kan ik wel meer duidelijkheid geven. In dit topic staan een aantal reacties van ons waarin we proberen uit te leggen waarom we doen wat we doen. Waarover zou je meer willen weten? Dan kan ik proberen of ik je dat kan (laten) uitleggen. Of gaat je boosheid vooral over de verstrekking van Neurontin (gabatine) waarover je in het topic 'Vervangend medicijn' schrijft? In dat topic ga ik ook nog reageren. Maar mocht je over ons beleid in het algemeen in gesprek willen dan kan dat in dit topic over ons beleid.

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Bezoeker

IK ben boos omdat jullie contracten afsluiten met de apothekers ten de laagst mogelijke financieen.

Ik geef een voorbeeld ik heb een CVA gehad en ik ben gevallen daardoor vanaf mijn nek verlamd heb een zware operatie ondergaan en daarna erge zenuwpijn overgehouden het middel neurontin geeft een enorme verlichting. Hiervoor kreeg ik de eerste jaren  van het merk Pfeizer, nu doordat de contracten steeds aangepast worden krijg ik steeds andere merken die goedkoper zijn, dat begrijp ik wel de zorg is duur maar doordat andere fabrikanten die medicijnen namaken maar dat mag niet precies hetzelfde zijn doen ze er een hulpstof bij maar dat zijn vaak dikmakers en het formaat is vaak twee keer zo groot waardoor je dikker wordt en keelklachten krijgt.

ik heb dit met mijn huisarts besproken en die zegt dan nee dat moeten we niet hebben je moet het oude middel krijgen zodat je gezonder blijft.

Nee zegt de verzekering en de apotheker dat vergoeden we niet dus ze gaan op de stoel van de huisarts zitten en beslissen wat goed voor mij is.

zo ook met simvastine ieder merk heeft andere bijverschijnselen je krijgt er wat van nu heb ik weer een ander merk en daar krijg ik me toch een jeuk van slaap halve nachten niet dus vinden jullie het het gek dat ik boos wordt je betaald kapitalen aan verzekeringsgeld 

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Bedankt voor je reactie @AnneliesEtiennevanTol. Heftig verhaal...  

Ik heb zojuist gereageerd in het andere topic over Vervangend medicijn. Daarin stel ik voor dat  je mij een privébericht stuurt, zodat we je kunnen bellen. Nu ik ook deze kant van jouw verhaal lees, denk ik dat nog meer. Daarom wacht ik jouw bericht even af.

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Verwijderde account
Niet van toepassing

Daar waar men meestal klaagt over dat men een goedkope variant krijgt van een medicijn, heb ik het tegenovergestelde aan de hand. Ik heb sinds een jaar of 20 de Rhinocort Turbuhaler 1 x per jaar tegen hooikoorts. Nooit iets van gemerkt of grote bedragen moeten betalen. Nu krijg ik ineens een rekening van 40 euro voor deze neusspray. De apotheek heeft mij pertinent niet gezegd dat er een ander middel is dat wel vergoed wordt, want dan had ik dat graag willen kiezen. Hoe los ik dit nu op? Waarom wordt mij altijd een goedkopere variant meegegeven van iets, en wordt me nu helemaal niets gezegd of aangeboden??