Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Stamgast

@Kruk

Dag mevr. Kruk, ik heb u begrepen! Maar waarom zou verdwijnen ?

Ik bedoel het in ieder geval goed hoor !

En nogmaals, ik draag het ZK geen warm hart toe, maar het doet zijn werk wat mij betreft goed.  Alhoewel, ik heb recent opgemerkt dat ik met DiGiD plus wachtwoord niet meer bij het ZK kan inloggen en dat stoort mij zeer. Over de andere  mogelijkheden om te in loggen beschik ik niet . Echt nu een minpuntje voor het ZK !!!!!

 

Met vriendelijke groet,

Joop Deschamps

20.07.2018

 

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Bekend gezicht

 

WimKoerten ,   ik had begrepen dat jij een bepaald merk wilde hebben en mijn MS hoofd heeft overduidelijk even bij jou niet helemaal opgelet....

Ook mijn man heeft in het begin na de mislukte hersenoperatie Ascal zelf vergoed gekregen , is nu over moeten stappen naar andere middelen , daar dit veel te licht was voor hem , zoals ik al had verwacht , met behoorlijke gevolgen helaas.

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Vertrouwd gezicht

Ik heb het even nagekeken op "mijn zilveren kruis" via DigiD. Het "gezeik" - excuus- gaat over nóg minder geld dan ik dacht. Het preferente rommel middel Acetylsalicylzuur kost € 10,65. Voor de door mij gewenste en door de cardioloog voorgeschreven Ascal Brisper Cardio-Neuro heb ik in de apotheek € 11,05 betaald. Dat is dus voor een kwartaal het gigantische verschil van € 0,60 zijnde nog geen cent per dag !!!!!!!! Daarvoor erger ik mij ****, heb ik een medewerkster van ZK bezig gehouden en zit ik nog op antwoord te wachten !!!! Wordt maandag vervolgd moet je maar rekenen. Nu maar even een bloeddruktabletje van € 0.44 die ik overigens ook al buiten het eigen risico om betaal.

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Vaste bezoeker

Beste Wim Koerten, ik heb je dus verkeerd antwoordt gegeven want mijn man heeft ook de Ascal niet meer maar de Carbasalaatcalcium van Mylan. Hij is nu alweer 2x opgenomen en daar krijg je wel de gewone Ascal, jaja het gaat heel goed in Nederland met de vervangende middelen.

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Vertrouwd gezicht

De soap over dit middel gaat nog verder. Gisteren bleek dat mijn eigen risico toch was belast met het niet meegenomen middel. Ene Frank van ZK deelde mij mede dat wanneer de apotheker het middel heeft klaargelegd of bereid hij dat gewoon mag declareren en daarmee dus ten laste van mijn eigen risico mag brengen. Van bereiden is natuurlijk geen sprake want het is gewoon een doosje overhandigen. Dat overhandigen kostte trouwens ook nog extra want het was een zogenaamd nieuw middel !! Dat is trouwens, wettelijk, ieder jaar toegestaan. Je reinste, gelegaliseerde, diefstal. Welke idioot dat ooit heeft verzonnen moet in hoogtempo worden opgenomen in een daarvoor bestemd instituut. Ik had eerder moeten aangeven dat ik alleen de Ascal wil. Daar heb ik notabene een bezwaarzaak voor gevoerd bij het SKGZ !! Bovendien , hoe kon ik weten dat dit gesodemieter nog geen jaar later weer opnieuw begint. Ik ben nu zoals gewoonlijk verwezen naar de apotheker om dat recht te zetten. Het bekende van het kastje naar de muur syndroom.

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Bekend gezicht

 

 

WimKoerten ,  verzekeraars kun je niet buiten , en bij de een laat je soms wat en bij de ander zit je weer iets beter.   Maar verdikkeme , een zorgverzekering is verplicht en hoort een persoon de zorg te geven die hij nodig heeft.   Het bedrag dat elke maand die verzekering kost begint te lijken , samen met het eigen risico op een bedrag wat bijna niet meer op te hoesten is........ Iets inbrengen ?   Welnee , je bent gewoon een nummer , gevangen in het achterlijke ooit bedachte systeem van zorgverzekeraars......Het is werkelijk vaak een groot drama , ik wens je aankomende week dan ook alweer heel veel succes !  

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Fanatiekeling

@WimKoerten, echt niet te geloven! Hoever zijn we afgezakt! Het is vooral het feit dat zorgleveranciers, zoals apotheken, schijnbaar alles autonoom doen, zonder opdracht van de patiënt. 

Wat mij ook een doorn in het oog is, is de vanzelfsprekendheid waarmee een apotheker meent met jouw huisarts of met jouw specialist te mogen overleggen. De apotheker doet dat dus ook als het NIET in het belang is van zijn patient, namelijk om " medische noodzaak" te bestrijden.

TIP: zorg in het vervolg, dat de apotheek jouw recepten niet zonder jouw tussenkomst ontvangt! Dat betekent dat je gewoon om een papieren recept bij de huisarts moet vragen. Dan heb je zelf de tijd om ten eerste te googelen, en ten tweede in de apotheek je wensen kenbaar te maken.

Groet, Feina.

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Vertrouwd gezicht

Beste Feina, bedankt voor je reactie maar eerst even een definitie rechtzetten. Voor een apotheker of verzekeraar ben ik een client en geen patient. In dit geval weet ik, nog, niet zeker wie welke schaats heeft gereden. De apotheker liet mij op een monitor een rode tekst zien waaruit ik kon opmaken dat het de verzekeraar , in dit geval ZK, is die dwingend voorschrijft die goedkope rommel te leveren.  Een huisarts heeft voor wat betreft de verstrekking van de medicijnen niet heel veel meer in te brengen want zelfs als hij/zij medische noodzaak aangeeft dan nog leggen apotheker en verzekeraar dat gewoon naast zich neer. Daarmee wordt de wet overtreden want hoewel ze het recept niet fysiek overschrijven feitelijk doen ze dat wel. En dan ga ik er vanuit dat het de [zorg]verzekeraar is die hier de dwingende rol speelt. Het gevolg voor de apotheker zou zijn dat hij zijn geld niet krijgt. Na mijn bezwaarzaak bij het SKGZ ging het ook weer goed, sterker ZK heeft zelf in een brief van 23-8-2017 geschreven dat ik Ascal Brisper geleverd moest krijgen waarbij verder door hen is aangegeven dat het de "schuld" van de apotheker was dat het destijds mis is gegaan. Dat is trouwens een regelrechte leugen want het ZK heeft mij zelf in maart 2017 nog geschreven dat ze dit middel niet vergoeden. Na bemiddeling door het SKGZ, die trouwens ook werd voorgelogen,  gaven zij alsnog de apotheker de schuld. Voor het geval dat er iemand is die mij te negatief over ZK vindt: ik kan dat eenvoudig bewijzen, alleen is het jammer dat ik die brieven hier niet kan uploaden. Het betreft herhaalmedicatie waarvoor de apotheker het recept bij de huisarts opvraagt. Bij die herhaalmedicatie kan ik opmerkingen maken over het merk enz. maar omdat het goed ging heb ik dat niet meer gedaan. De apotheker vraagt in zijn herhaalmail aan mij wel of er iets is dat veranderd is maar blijft nu dus zelf in gebreke door wijziging van "merk"-onder druk van de verzekeraar- niet aan te geven. Als dat wel was gedaan had ik tijdig kunnen ingrijpen. Dát gaat het volgende kwartaal dus anders worden wat mij betreft. Googlen is voor mij niet nodig want ik weet heel precies wat ik wil en de medicatie is een vaste gang van zaken. Ook mijn huisarts weet heel precies wat er speelt en schrijft recepten overeenkomstig mijn wensen. Een papieren recept komt wel in beeld als ik naar een andere apotheker ga. Wat opvallend is dat er geen melding bij mij is binnengekomen van het antwoord van Kruk. Dit systeem is blijkbaar heel selectief. Wat tenslotte ook opvalt is dat Corine V van ZK niet meer reageert, of mis ik dat ook ?! Kan hoor, ik heb tenslotte maar een goedkope iMac.......

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Bekend gezicht

 

Wat WimKoerten aangeeft is helaas een waarheid als een koe ....Dat is het trieste aan het hele verhaal.   Duidelijker kunnen wij het niet maken , het ZK kan het wel moeilijker blijven maken.

 

Het leed dat zorgverzekeraar heet , ik kan het bijna niet anders noemen.

We kunnen er helaas op geen enkele wijze omheen , want zoals ik aangeef het is verplicht , dus wat kunnen we doen?

 

Trachten het duidelijk te maken !

Tja , leuk bedacht , alleen net zo onzinnig als praten tegen een boom.

Hoe gefrusteerder wij worden , hoe rustiger het ZK , of komen met een aanbieding voor een gesprek , waar een paar mensen nog bereid voor zijn om de kans te krijgen hetzelfde uitgekauwde verhaal als altijd aan te horen , en vervolgens gaan ze fijn verder.

 

Regels , patient , kunnen wij niets aan doen, want het is de schuld van .......(vul maar in ).  Helaas treft het ZK hier mensen die hier al lang niet meer in geloven , deze sprookjes ,en tja, dan wordt het lastig, vermoed ik zomaar....

 

Het lijkt een hopeloze , zinloze , situatie te worden , en wie is de laatst lachende ? Juist , degene die dit platform aanbied.

Man , man , wat zullen ze lachen om alle moeite die wij moeten doen ..... 

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Stamgast

@WimKoerten

Natuurlijk is er iemand die u te negatief vindt over het Zilveren Kruis en ook over de apotheker trouwens. Ondergetekende dus. 

 

  • Nu weer die herhaalmedicatie. Aan de balie van de apotheek heeft u maar geen opmerkingen, etc. op het produkt gemaakt, want het ging goed (werkt dus goed, begrijp ik). Maar nu blijkt dat de apotheker de wijziging niet aan u heeft aangegeven, gaat u per het eerstvolgende kwartaal daarover met de apotheker in de clinch.  Waarom moet dat nu allemaal ?!
  • U hebt geen melding van een bericht van mevr. Kruk ontvangen. ZK heeft een selectief systeem. Ook weer zo iets. Gelijk weer achterdocht !
  • Corine V van ZK reageert niet meer. U bedoelt  natuurlijk  "of ze afgehaakt is". Zou ze gewoon niet met vacantie o.i.d. kunnen zijn !

Verder fijn dat u ons kond doet van feit dat u uw meestal negatieve reacties via een iMac aan het ZK en aan ons doet toekomen.

 

Met vriendelijke groet,

Joop Deschamps

23.07.2018

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Vaste bezoeker

Ik vind het bij het treurige af dat ik zo ziek word van de medicijnen van de andere fabrikant en dat komt vooral door de vul-en hulpmiddelen, dat mijn specialist nogmaals een medische noodzaak meegeeft, en de apotheker nog weigert, en mijn specialist gaat bellen en overhoren, het moet toch niet gekker worden in dit land.

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Vertrouwd gezicht

Beste meneer Deschamps ik heb wel degelijk en direct aan de balie van de apotheker geprotesteerd en de aangeboden rommel achtergelaten. Ik weet niet wat u wel of niet begrijpt of waar u iets dergelijks heeft gelezen maar het ging zeker niet goed. En ik ga niet pas het volgende kwartaal met ZK en/of Apotheek in de weer maar ik ben daar nu volop mee bezig. Net nog in een telefoongesprek waarin de ZK medewerkster opnieuw met het spelletje kastje naar de muur begon en een verhaal begon over preferente contracten en IDEA contracten. Dat weet ik nu wel. En waarom dit nu allemaal moet? Uw geheugen laat u kennelijk flink in de steek want ik heb hier al meeeer dan genoeg over geschreven. En wat moet ik dan denken als meldingen niet doorkomen? En tja, mw. Corine V zou best eens op vakantie kunnen zijn en heeft daar van niemand toestemming nodig behalve van haar werkgever maar als je een discussie begint en afspraken wil maken over een te voeren gesprek is het misschien wel handig als je dat even laat weten. Heeft zij haar vakantie dan wel aan u gemeld?!

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Medewerker

Bedankt weer voor jullie input. Ik ben er nog hoor, mijn vakantie is pas eind augustus ;-). Ik ben nog doende met het bekijken of een gesprek zinvol is. En zo ja, op welk moment en op welke locatie dat voor de meesten van ons handig is. Ik stuur de mensen die aangegeven hebben eventueel wel bij een gesprek te willen zijn nog even een persoonlijk bericht. 

 

Verder doe ik mee met een 'challenge' waarbij ik tot eind september 2 dagen per week meedraai met onze klantenservice. Daardoor heb ik inderdaad wat minder tijd beschikbaar voor de community. En was ik iets minder zichtbaar de afgelopen dagen. Maar mocht je Zilveren Kruis bellen de komende periode dan heb je dus de kans om mij aan de telefoon te krijgen.

 

Tenslotte wil ik jullie vragen om de reacties vooral 'on topic' te houden. Dan blijft overzichtelijk waar de discussie over gaat. En waarop een reactie nodig is.

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Vertrouwd gezicht

waarvan akte.

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Bekend gezicht

@ Corine V,  ik heb een pb ontvangen , maar deze digibeet komt weer eens totaal niet uit de opmaak van dit forum....Dus maar even zo......  Nee , ik kan op geen enkele wijze , geen enkele tijd of dag naar Leusden toe.   Ik zie daar geen enkele mogelijkheid in met mijn lijf en vervoer ,  en zeker niet voor een gesprek wat toch overduidelijk geen enkele toegevoegde waarde heeft..... Volgens mij is dit toch overduidelijk gemaakt door mij.   Zeker gezien de verhalen van WimKoerten die zelfs met toezeggingen zwart op wit , nog geen enkele steek verder lijkt te zijn.....

 

Ik kan het niet mooier maken dan het al ( niet ) is....

   

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Medewerker

Dank voor je reactie @Kruk. Jammer dat je niet naar Leusden kunt komen. Maar wat niet kan, kan niet. Duidelijk.

 

Graag wil ik nog even uitleggen hoe je een privebericht kunt beantwoorden: 

Meld je aan bij de community. Klik op je inlognaam. Er opent een scherm aan de rechterkant.

  1. Klik op het berichtenaantal of op het enveloppictogram om naar je Postvak IN van je privéberichten te gaan.
  2. Klik op het onderwerp van een bericht om het te lezen.
  3. Klik op Beantwoorden om een bericht te beantwoorden.
    De ontvanger en het onderwerp worden automatisch voor je ingevoerd, maar je kunt ze wel aanpassen.
  4. Typ het antwoord in de hoofdtekst.
  5. Klik op Bericht verzenden.

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Fanatiekeling

Om deze machinaties tegen te gaan ( van de apotheker, die wel degelijk een zorgverlener is en patienten heeft, @WimKoerten) kun je als klant verschillende dingen doen: 

1. Verbied de apotheek overleg over jouw persoonlijke zaken met jouw andere hulpverleners ( huisarts en specialist). Het is niet OK dat buiten de patient om, overleg wordt gevoerd over medische privé-zaken, en dan ook nog tegen het persoonlijke belang in!

2. Mocht er een dwingende medische reden zijn voor overleg met een andere hulpverlener ( bijvoorbeeld als het recept een verkeerde hoeveelheid aangeeft) dan dient de patient hiervoor toestemming te geven. De patient behoort natuurlijk altijd op de hoogte te zijn van een fout recept van een specialist! (Dat houdt in dat je waarschijnlijk beter een andere specialist kan nemen, omdat de huidige specialist kennelijk slordig is.) 

3. Zoals ik eerder aangaf: niet meewerken aan digitale recepten.

Groet, Feina.
Highlighted

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Bekend gezicht

 

@ Feina,

 

Als ik alles zou uitvoeren , zoals aangegeven , ben ik bang dat ik volledig zonder medicatie kom te zitten...........

Maar goed , ik ben dan ook ervaringsdeskundige......

 

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Fanatiekeling

@Kruk, dat zie je goed. Het is moeilijk om de normale patientenrechten te krijgen. Als je dat wel doet, dan loop je de kans buiten de deur te worden gezet door apotheker of huisarts.

Groet, Feina.

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Bekend gezicht

 

 

@ Feina , waarom dan al die tips , die kunnen leiden tot problemen ?