Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Re: In gesprek over het geneesmiddelenbeleid

Stamgast

@Feina

Dag Feina,

Ik zou gaarne van u vernemen bij welke zorgverzekeraar u zit. U schijnt op deze zorgverzekeraar niks aan te merken te hebben. Wellicht dat Kruk en WimVoeten en wellicht anderen naar deze verzekeraar willen overstappen !

Vriendelijke groet,

Joop Deschamps

Fanatiekeling

@Deschamps

Ik heb geen praktische ervaring met de vergoeding van medicijnen door mijn zorgverzekeraars, omdat ik deze niet gebruik. Dus zekerheid heb ik niet. Ik zie dat bijna alle zorgverzekeraars een zogenaamd " laagste prijs beleid " voeren, ook de ONVZ. Dit gebeurt min of meer in het geniep. Dus ook bij deze zorgverzekeraar en ook bij bijvoorbeeld de Amersfoortse, moet Medische Noodzaak worden aangevraagd. Dit wordt door de medische/farmaceutische afdeling van de zorgverzekeraar behandeld. 

Mijn recente ervaring met een antibioticum via DSW gaf mij echter wel het signaal dat de apotheek bereid is ook een duurder product af te leveren. Ik gaf aan liever 2 pillen en niet 4 pillen per dag te moeten slikken. Toen werd het product omgeruild. 

Groet, Feina.

Vertrouwd gezicht

Beste meneer Deschamps. Heb dank voor uw opnieuw verlichtende suggestie.........zal ik het toch maar zelf verzinnen en uitmaken?!

Vertrouwd gezicht

Beste Feina, Ik heb een mail van ONVZ waarin met zoveel woorden staat dat zij het middel vergoeden dat de arts op het recept staat. Staat daar dus bijvoorbeeld Lipitor dan verkeer ik in de veronderstelling dat ook te krijgen. In hoeverre daar een adder onder het gras schuilt ??? 

Medewerker

Goedemorgen. Ik kom nog even terug op het eventuele gesprek. Als ik het goed begrijp heeft alleen @WimKoerten interesse. Klopt dat? Als dat zo is, wil je het gesprek dan door laten gaan Wim? En zo ja, wat komt voor jou dan handig uit? Leiden of Leusden? Laat het even weten. Dan weet ik waar ik aan toe ben.

Bekend gezicht

Misschien ben ik te argwanend geworden in de loop van de tijd , maar ik heb maar steeds het gevoel dat er 1 persoon onder 2 namen hier deelneemt aan de discussie. Niet verzekerd bij het ZK, niet chronisch ziek , geen medicatie en vooral overstappen..... 

Fanatiekeling

@Kruk, vervelend argwanend. Bedenk dat niet iedereen chronisch ziek is! Jij staat gewoonweg niet open voor de enige oplossing voor dit probleem en dat is overstappen. Anderen ( die al overgestapt zijn en duidelijk  betere ervaringen hebben) mogen dat niet eens opperen!

Van mijn kant kan ik ook argwanend zijn: jij bent misschien wel in opdracht van ZK bezig. Want jij blijft eeuwig trouw aan deze verzekeraar, ondanks dat je geen gehoor krijgt.

PS ik nam aan dat je bedoelde dat ik dezelfde persoon ben als @Deschamps? Ik heb hem even nagetrokken maar hij blijkt heel pro-zilveren kruis. Dat ben ik niet, vandaar mijn suggestie om over te stappen. 

Groet, Feina.

Fanatiekeling

@WimKoerten, helaas heb ik geen praktische ervaring met ONVZ hierin. Je kunt hen nog eens schriftelijk vragen hoe het dan zit met het " laagste prijs beleid" en of zij toestemming moeten geven voor Medische Noodzaak. Als zij dit schriftelijk ontkennen, dan zit het wel goed. Vraag ook de apotheker naar de praktische ervaring met ONVZ. 

ONVZ heeft overigens een lelijk negatief punt: in Mijnonvz zijn geen dbc-codes terug te vinden. Dat is bij de andere zorgverzekeraars beter.

Groet, Feina.

Vaste bezoeker

Ook ik heb aangegeven om naar Leusden te kunnen komen, maar er komen geen oplossingen, het beleidt uitleggen, dat weten we al, wat is dus de nut van dit gesprek ennet zover zijn als we nu  zijn, zeg het mij maar.

Ik kan niet op 13 augustus, niet op 20 augustus en 1 oktober niet en 8 oktober ook niet.

Begin september moet mijn dochter bevallen, dus weet dan niet hoe het loopt, daar ik bij de bevalling aanwezig ben. 

Bekend gezicht

@ Feina,

Je kan het vragen bij het ZK,  want er ligt voldoende correspondentie over deze discussie.

Maar je mag mij dan argwanend vinden en misschien dus wel een spion van het ZK , ik dring tenminste niet constant mijn mening op , over overstappen e.d.

Inmiddels is er al diverse malen aangegeven , dat niet alles zomaar kan....

Maar ja , zoals je aangeeft , je bent niet chronisch ziek , gebruikt geen medicatie , dus a.u.b. laat mij even met rust , ik ben klaar met adviezen van mensen die het altijd beter weten en geen idee hebben waar ik het over heb.

Iets anders kan ik van jouw commentaar niet maken.

Ik tracht het ZK iets duidelijk te maken met de al eerder aangegeven redenen , en betweters heb ik meer dan genoeg om me heen gehad.

Grote dank.

Vertrouwd gezicht

Beste Corinne V, Het is best een dilemma geworden. Op zijn best zijn wij met 3. Gerda, Kruk en ik. De verwachtingen zijn laag tot zeer laag. Op een herhaalverhaal van alles wat er tot nu toe is geschreven met hele en halve onwaarheden zit ik niet te wachten. Daar komt nu nog bij dat uitgerekend datgene waarover ik onlangs heb geschreven heb in het kader van wantrouwen, te weten dat het ZK op elk moment weer andere beslissingen neemt ten aanzien van mijn medicatie hetgeen nu weer aan de orde is. Ik heb nog geen antwoord gekregen op de vraag waarom ik de Ascal wéér niet "vergoed" krijg. En dat ondanks een brief van aug 2017 in het kader van een zaak bij het SKGZ. waarin met zoveel woorden staat dat ik dat wél vergoed moet krijgen. Dus ook weer een herhaling van zetten?! Krijgt de apotheker weer de schuld? Is weer eens wat anders dan de "butler". Maar misschien is het wel beter om dan toch mijn goede wil te tonen en het gesprek aan te gaan. Kan ik tenminste diegene die dit eerder en nu weer op zijn/haar geweten heeft eens diep in de ogen kijken. Als Gerda afhaakt wil ik wel naar Leiden komen dat is het dichtstbij. 

Fanatiekeling

@Krukik dring helemaal niets op. Alleen begint de " discussie" met Zilveren Kruis een beetje lachwekkend te worden. Het is duidelijk dat je niets bereikt. Het algemene advies is dan om over te stappen. Dat is bedoeld om aan @zk het signaal te geven, " wie niet horen wil, moet voelen". Als voldoende mensen dit zouden doen, dan zou het werken ook. 

Groet, Feina.

Vertrouwd gezicht

Ik denk dat ik het begrijp beste Feina maar het krijgt inderdaad iets weg van drammen om over te stappen. Ook Joop Deschamps heeft daar een handje van maar die lijkt inderdaad een fan van ZK te zijn. Dat mag maar als ZK adept loop je ernstig in de weg bij een topic als deze. Overstappen zal voor de meesten aan het eind van het jaar geen punt van overweging zijn. Hier vind je wat en daar laat je wat. Een kleiner deel maakt een rekensom of het loont om over te stappen. Ik doe dat ook en zie dan weinig of geen verschil in premie. Dat wordt in mijn geval nog beinvloed door de collectiviteit. Dat daarvoor de premie eerst werd verhoogd doet er niet zoveel toe want zonder die collectiviteit zou ik toch méér betaald hebben. Mooie maatregel van de minister om die collectiviteit in te perken naar max 5% ?  Nee hoor dat is gewoon een doekje voor het bloeden. Zoals je weet was ik van plan om over te stappen maar zat er nog een SKGZ zaak in de weg. Of dat per 1-1-19 wel wel gaat gebeuren weet ik nog niet maar een - steeds herhaald - "advies" van wie dan ook is wat mij betreft overbodig omdat ik heel goed in staat ben zelf het kaf van het koren te scheiden. Ik denk ook dat de verzekeraars zo rigide in hun handelen zijn dat het ze geen barst kan schelen. Je wint verzekerden en je verliest verzekerden en bij ZK moet je goed uitkijken want bij een overstap kan je wel eens bij een andere Achmea dochter terecht komen met hetzelfde beleid.  Allemaal ook een kwestie van cijfers. Eventuele extra kosten worden opgevangen door de miljarden die verplicht op de plank liggen te liggen.  

Stamgast

@Feina

Ho ho Feina, helemaal pro Zilveren Kruis !  Vind ik wel wat overdreven hoor !  Maar inderdaad, ik zit al tig jaren bij Het Zilveren Kruis en ik heb weinig ten nadele van het Z.K. kunnen zeggen. Heb toch ook  een paar maal in het ziekenhuis gelegen resp. diverse malen voor onderzoeken in het ziekenhuis doorgebracht. Het ZK heeft wat haar deel betreft alles geruisloos afgewikkeld !

Geneesmiddelenbeleid:

Ik ben gegeven moment bij dit onderwerp terecht gekomen en zag dat WimKoerten hier nu het ZK onder vuur nam. Hij deed dit namelijk eerst bij het topic "Eigen Risico", waar hij plotsklaps ca. een maand geleden was verdwenen.  Af en toe klik ik nu op het onderwerp geneesmiddelenbeleid om één en ander te volgen. Ik heb ik echter weinig kennis wat het geneesmiddelenbeleid betreft en onthou me dus van commentaar. Ik heb wel een enkel kort commentaar geleverd als WimKoerten en Kruk weer erg negatief bezig waren naar het ZK. Eerlijk gezegd, als ik in de schoenen van WimKoerten of Kruk zou staan, was ik allang pleite geweest !! En of een andere zorgverzekeraar het anders of beter of slechter doet, ik geloof daar geen bal van !

Met vriendelijke groet,

Joop Deschamps

18.07.2018

Bekend gezicht

Ik weet niet of de andere het nog kunnen volgen , maar ik raak de draad hier volledig kwijt.

Gezien het laatste commentaar van Joop Deschamps , geloof ik dat ik inmiddels behalve WimKoerten en Gerda niemand meer vertrouw.

Hij mag van mij zo pro zijn als ie wil , aan de andere kant , kan ik dit laatste commentaar totaal niet volgen.   Ben je het er niet mee eens en ga je zeuren, moet je wegwijzen , maar een andere verzekeraar zal het niet beter of slechter doen ?

Eerlijk gezegd, als ik in de schoenen van WimKoerten of Kruk zou staan, was ik allang pleite geweest !! En of een andere zorgverzekeraar het anders of beter of slechter doet, ik geloof daar geen bal van !

Met vriendelijke groet,

Ik geloof dat ik werkelijk een nieuwe routeplanner nodig heb , om deze mensen nog te kunnen volgen....

Vertrouwd gezicht

Ik geloof dat IK het nu even niet meer volg. Waar gaat dit nog over ! Volgens mij gaat het over eigen risico en medicijnbeleid. Daar heeft ziekenhuisopname[s] en de daarbij komende kosten niets mee te maken beste Joop. Zou wel heel erg zijn als je je daar ook nog druk over zou moeten maken. En beste Joop ik heb jou geheel ONverplicht al laten weten dat ik normaal gesproken niet elke dag opsta en naar bed ga met deze topic en al helemaal niet uit beeld was. Trouwens wat gaat het jou aan of ik wel of niet, direct, reageer op ondere jouw geneuzel. Om nu maar eens grof te stellen: dat gaat je geen ene **** aan!! Net zo min als je het je wat aan gaat of ik overstap of niet.  Grappig is trouwens de tekst dat je er geen ene bal van gelooft dat een andere verzekeraar het beter of slechter doet. Ze doen dus volgens jou allemaal hetzelfde. Dat is denk ik nu juist niet het geval behalve in de 25 dochters van Achmea dan. Ook mijn eventuele overstappen wordt weer genoemd en daar had ik al over opgemerkt dat ik dat zelf uitmaak maar opnieuw, geheel onverplicht, heb ik je daar mijn redenatie over laten weten. Sterker,  jij zou je daar niet meer over uitlaten! Nóg niet doorgedrongen? Ik heb ook laten weten dat ik afgelopen maandag opnieuw tegen een medicijn probleem aanliep bij de apotheek. Notabene na een nog onlangs gewonnen bezwaarzaak!! Het ZK zou mij daar over terugbellen, Corine V heeft daar ook iets over geschreven maar een antwoord heb ik nog steeds niet. Het kost het ZK dus meer dan de beloofde 2 werkdagen om tot een antwoord te komen over hun EIGEN brief ! Zo goed doen ze het - sic. En nogmaals of ik "pleite" ga bij het ZK maak ik geheel zelf uit !! Dat kan trouwens niet elke dag zoals je weet en zal wat mij betreft ook een rekensommmetje zijn. Dus als je mazzel hebt bijf ik zelfs nog. If you can't beat them join them.

Stamgast

@Kruk

Ik ben helemaal niet extreem pro het Zilveren Kruis, maar het is gewoon m'n zorgverzekeraar die al jarenlang alles prima voor mij en m'n echtgenote heeft afgehandeld. Niks meer, niks minder !

Heeft het Zilveren Kruis dan voor u nooit iets naar het zin afgehandeld ? Ik kan me het niet voorstellen !

Inderdaad, dat laatste in m'n commentaar van gisteren of eergisteren strookt niet met elkaar. Had ik anders moeten opschrijven. Ik bedoelde dus te zeggen, dat als je je aan alles wat het Zilveren Kruis doet zo vreselijk ergert, ga dan eind van het jaar weg en probeer een andere zorgverzekeraar.

Maar zich nu doorlopend maar ergeren is niet goed voor een mens, krijg je het alleen maar van aan je hart. De draad bent u nu al kwijtgeraakt, zegt u. Zal wel meevallen, denk ik.

En los van het bovenstaande dus, vraag ik me dan af of u en ook WimKoerten bij een andere verzekeraar wel uw heil zult vinden. Die nieuwe verzekeraar en alle andere verzekeraars werken toch grotendeels op dezelfde wijze als het ZK !

Ik hoop dat ik het nu wat duidelijker heb opgeschreven en u het kunt volgen.

Met vriendelijke groet,

Joop Deschamps

19.07.2018

Highlighted

Bekend gezicht

Volgens mij ben ik nog altijd de enige die weet hoe mijn ziektes werken en hoe ik iets verwerk en of iets meevalt of niet.

Het ZK heeft voor mij tot nu toe alleen gedaan wat moet , heel speciaal kan ik niets noemen , of dit nu echt een voorteken is , dat ik het ZK een warm hart moet toedragen , weet ik dan inderdaad nog steeds niet.

Het laatste , dat de overstap niet uitmaakt , is overduidelijk eerder aangegeven door WimKoerten en mij , alleen ik praat nu voor me zelf , wie bent u dat u bepaalt of ik het ergens anders ooit beter ga krijgen ?

Als ik behoefte heb aan een  psycholoog , of andere analyse , weet ik in ieder geval waar ik moet zijn .......

Maar om iedereen tevreden te stellen , als dit op dit tempo zo doorgaat , met ik moet dit , en een ander bepaalt wat er wel of niet goedkomt , ben ik verdwenen......

Vaste bezoeker

Wim Koerten, mijn man gebruikt ook ascal maar krijgt dat gewoon vergooedt hoor, dat klopt dus helemaal niet, dat is een bloedverdunner, dat zou toch van de gekke zijn, 

Vertrouwd gezicht
Gerda bedankt voor je antwoord en ik ben het natuurlijk met je eens. Ik hoop voor jou dat het ZK nu niet bij jou ook lastig gaat dien over Ascal.
En beste Joop met jou ben ik nu wel klaar. Ik heb geen behoefte jou in dit kader nog langer van repliek te dienen. Het is duidelijk zo. Ik ben of ga dus niet uit beeld maar heb genoeg van je gedram over het wel of niet overstappen.