Ik moet overstappen op een ander medicijn ivm leveringsprobleem Thyrax duotab. Wat nu?

Bezoeker

Er zijn acute leveringsproblemen met thyrax duotab. Ik moet dus binnenkort overstappen naar een ander medicijn. Welke alternatieven vergoeden jullie? 

hartelijke groet

Christien Janson

• 2016
  • Medicijnen

Ik moet overstappen op een ander medicijn ivm leveringsprobleem Thyrax duotab. Wat nu?

OPGELOST
20 ANTWOORDEN

Gedwongen overstap agv leveringsproblemen thyrax

Geregelde bezoeker

Beste verzekeraar,

Het bericht over de leveringsproblemen van thyrax heeft me aardig uit het veld geslagen. Voor niet-schildklierpatiënten is het haast niet te begrijpen in welke afhankelijkheid je leeft bij gebruik van een dergelijk medicijn. En dat het overstappen op een alternatief voor veel mensen gepaard zal gaan met geïntensiveerde medische begeleiding en bijgevolgd hogere zorgkosten. Zorgkosten die voor een deel weer uit eigen zak van de patiënt betaald moeten gaan worden (bloedprikken).  Ik vraag mij af welke rol Zilveren Kruis voor zichzelf ziet weggelegd in dit maatschappelijk vraagstuk? Het kan toch niet zo zijn dat 350.000 patiënten, naast het zoeken naar een nieuwe lichamelijk en emotionele balans, dit fiasco ook nog eens zelf moeten gaan bekostigen?

Alvast dank voor uw reactie. 

Re: Gedwongen overstap agv leveringsproblemen thyrax

Moderator

@cjanson en @_jellie ik heb jullie beide vragen over Thyrax samengevoegd zodat we 1 topic hebben met alle vragen rondom dit medicijn.

@cjanson, logisch dat je vooraf bij ons navraagt hoe het zit met de vergoeding van een nieuw medicijn wat je nu meekrijgt omdat Thyrax Duotab straks tijdelijk niet meer leverbaar is. Wanneer je naar je apotheek gaat voor je herhaalmedicatie ontvang je van de apotheek een ander merk geneesmiddel met levothyroxine. Dit geneesmiddel krijg je vergoed. 

Je kunt op de website van het college ter beoordeling van geneesmiddelen een uitgebreid overzicht vinden van veel gestelde vragen.

@_jellie, ik snap je bezorgdheid over de begeleiding bij een ander geneesmiddel en de eventuele zorgkosten die hier uit voortvloeien. Voor ons is dit een situatie waar wij geen invloed op hebben. De fabrikant kan door verhuizing naar een andere productielocatie tijdelijk niet produceren.

Toevoeging moderator:  In dit topic komen veel vragen naar boven rondom de rol van de zorgverzekeraar in deze situatie. Hier praten we graag over verder in een nieuw topic. Zo kunnen we dit topic behouden voor specifieke vragen die er zijn rondom het tekort van Thyrax en wat dit nu betekent. De vragen en het gesprek over onze rol hierin heb ik verplaatst naar dit topic.

Bezoeker

Ik heb slechte ervaringen met vervangende producten die de apotheek voor me kiest. Ze houden zelden rekening met het feit dat het ene merk toch echt het andere niet is. Vandaar dat ik probeer zelf informatie te verzamelen. 

Maar op dit moment is er uberhaupt geen keus. De apotheek weet er geen raad mee. Ze zijn vanaf vandaag door hun voorraad heen en er is geen nieuwe  besteld. Er is zo snel geen fabrikant die deze hoeveelheid kan leveren. 

Ikzelf heb nog voor twee weken. Dat wordt duimen!

Geregelde bezoeker

En voor de patiënt is het ook geen situatie waar hij/zij invloed op heeft, maar  wel de rekening van krijgt gepresenteerd. Ik dacht dat zorgverzekeraars toch echt een taak hebben in het betaalbaar houden van de zorg?

Re: overstappen ivm leveringsprobleem Thyrax duotab

Voorbijganger

Ook mijn dochter en ik slikken thyrax omdat onze schildklier niet meer werkt, ik heb al een keer over moeten stappen enkele jaren geleden omdat er problemen waren met de verpakkingsmachine en toen kon er ook geen thyrax geleverd worden... Doodziek ben ik geweest en ik ging van hypo naar hyper, mijn internist heeft toen de apotheker gebeld dat ik alleen nog originele thyrax mag slikken. Nu heb ik dus een groot probleem over een tijdje als er niet meer aan thyrax te komen is. Ik weet nu al dat ik doodziek ga worden. Maar het ergste is dat de apotheker vanmiddag zei dat de problemen nog veel groter gaan worden omdat er straks ook geen alternatieve medicijnen meer zijn. Zonder schildklier kun je niet leven, ga ik dan straks gewoon dood ofzo??? Ik maak mij ernstig zorgen en over de eigen bijdrage van bloedprikken etc nog maar niet te spreken...

Moderator

Ik heb naar aanleiding van jullie berichten over de rol van de zorgverzekeraar in deze situatie contact opgenomen met mijn collega van Zorginkoop. Deze geeft het volgende aan: 

"Welke rol ziet Zilveren Kruis voor zichzelf weggelegd in dit maatschappelijk vraagstuk?
Het antwoord op die vraag heeft te maken met de manier hoe geneesmiddelen op de Nederlandse markt worden toegelaten en hoe de veiligheid wordt gecontroleerd van deze geneesmiddelen.

Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen toets o.a. de veiligheid van geneesmiddelen
De toelating van geneesmiddelen op de Nederlandse markt geschiedt door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG). Het CBG beoordeelt het middel op werkzaamheid, kwaliteit en veiligheid voor de gezondheid.

De huidige situatie ligt helaas dan ook buiten de invloed van Zilveren Kruis

De nieuwe fabriek van de producent voldoet nog niet aan de eisen die door het CBG gesteld worden waardoor de productie van een nieuwe voorraad vertraging oploopt. Voor de verhuizing was door de producent een voorraad gemaakt, deze blijkt nu dus echter niet voldoende te zijn. Het CBG en de leverancier van dit medicijn zijn in overleg om het tekort zo snel mogelijk op te lossen. Daarnaast adviseren zij de gebruikers en de apothekers in het volgende bericht: klik hier.

We snappen dat dit voor patiënten niets veranderd aan de situatie waar zij nu in zitten, helaas kunnen wij buiten het geven van de juiste informatie daar op dit moment niets aan doen.

Als verzekerde van Zilveren Kruis bent u verzekerd dat u het middel vergoed krijgt
Welk merk van Thyrax u van uw arts of apotheker ook als alternatief mee krijgt ter overbrugging van deze periode, als verzekerde van Zilveren Kruis bent u er in ieder geval van verzekerd dat u het middel vergoed krijgt."

Ik snap jullie bezorgdheid hierover. Vooral @DianaFr door wat jij vertelt over wat je in het verleden hebt meegemaakt. Heb je je bezorgdheid en je angst al neergelegd bij je arts en/of apotheker? Ik wil je adviseren dit met hen te blijven bespreken. 

Bezoeker

ik ben nieuw hier en heb toch een duidelijk adwoord nodig,

erg rot dat de gebruikers nu noodgedwongen een Bmerk ? krijgen.... plus de vele bijwerkingen,

ik lees dus dat er voor dit andere merk je je bloed moet laten onderzoeken,

aangezien deze rare actie van het bedrijf door niets in huis te hebben wordt nu de kosten (bloedonderzoek) bij de gebruikers gelegd?

ik denk niet dat dat de eerlijke manier is,en wordt je als gebruiker tegen de muur gezet ,

dus samengevat: wordt het bloedonderzoek door jullie in rekening gebracht ja of nee?

Geregelde bezoeker

Mijn vraag ging niet zozeer over de rol die Zilveren Kruis heeft, als meer over de rol die Zilveren Kruis voor zichzelf ziet weggelegd. Zo zou de verzekeraar (of het collectief aan verzekeraars) er ook voor kunnen kiezen om een ferme stem te laten horen in dit maatschappelijke debat en haar verzekeringnemers in bescherming nemen door ze kosteloos te stellen voor kosten die willens en wetens door de zorgmarkt zelf worden veroorzaakt. Maar de werkelijkheid lijkt erop dat iedereen zich achter iedereen verschuilt. Hoe kun je nu serieus een afdeling zorginkoop hebben, als die inkoop gebaseerd is op drijfzand. Eén ding kunnen we al van ver aan zien komen, en dat is dat de verzekerden volgend jaar weer opnieuw een argumentatie tegemoet kunnen zien waarom het eigen risico en de premies stijgen.

Ach, nu we toch officieel in een bananenrepubliek zijn aanbeland, weten we in ieder geval dat het in deze zorgmarkt niets meer uitmaakt of je te maken hebt met een prijsvechter met budgetpolissen of een vermeend gevestigde partij. Dat scheelt volgend jaar een hoop keuzestress. 

Geregelde bezoeker

@DianaFr Wat een afschuwelijke onzekerheid. Ik kan me voorstellen dat je je grote zorgen maakt. Ik deel die zorg.  Dit is de bijl aan de wortel van ons zorgstelsel. De kosten zijn hier niet het eigenlijke discussiepunt, alhoewel dat voor veel mensen zeker een zorg is. Maar veel wezenlijker is dat we blijkbaar in een onbetaalbaar zorglandschap terecht zijn gekomen, waarbij er een aantal grootverdieners zijn. Misselijk word ik als ik de homepage bekijk van AspenPharma en daar bij het 'latest news' lees over hun winstsstijging van 22% (!!!) in het afgelopen jaar (Zie http://www.aspenpharma.com/2015/09/aspens-revenue-increases-22-to-r36-billion/)

En hier zitten alle relevante spelers elkaar aan te gapen en zich af te vragen naar wie het vingertje te wijzen, in plaats van daadkrachtig en in gezamenlijkheid maatregelen treffen dat dit nooit, maar dan ook nooit meer mag gebeuren.  

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

@marcel2 zo te lezen zit jij in dezelfde onzekerheid als de andere leden in dit topic. Ik kan me voorstellen dat je behoefte hebt aan duidelijkheid.

Kosten van bloedonderzoeken (labonderzoek) vergoeden we uit de basisverzekering. Deze kosten vallen echter wel onder het eigen risico. Net zoals het geneesmiddel zelf.  

@_jellie ik ben benieuwd welke rol wij ons zouden kunnen toe bedelen in jouw ogen. Denk je dat wij stelling zouden moeten nemen voordat de inspectie van de gezondheidszorg het onderzoek naar het doen en laten van de fabrikant heeft afgerond?

Geregelde bezoeker

@Jeppe Zilveren Kruis zou om te beginnen levothyroxine niet substitueerbaar kunnen maken, zodat ze positief bijdragen en de marktwerking en onwenselijke substitutie (los van dit Thyrax probleem) van levothyroxine in de apotheek eindelijk ophoudt. Patiënten zijn nu helaas gedwongen door de situatie  over te stappen op een ander merk. Het moet voorkomen worden dat ze nogmaals of in de toekomst opnieuw gesubstitueerd worden.

Het zou mij niet verbazen als dat meehelpt in het stabiliseren van prijzen en daarmee de uitverkoop van levensbelangrijke medicijnen.

Moderator

@_jellie en @saskia den Haan we snappen jullie frustratie en hebben het hier ook over wat we kunnen doen voor de groep mensen die hiermee te maken hebben. Er zijn momenteel al veel partijen mee aan de slag, waaronder ook de Inspectie voor de Gezondheidzorg die een onderzoek heeft ingesteld. Hieronder op een rij hoe wij er nu over denken:

Hebben we als Zilveren Kruis een rol in de beschikbaarheid van dit medicijn?
Nee. Wij spelen voor dit geneesmiddel geen rol en dat komt omdat het een medicijn is met een smalle therapeutische breedte wat betekent dat er voor veel gebruikers geen alternatief voorhanden is zonder noodzakelijke medische handelingen; zoals bijvoorbeeld bloedonderzoeken. 

Wij vergoeden dit geneesmiddel en het Agentschap van het CBG regelt de beschikbaarheid en de kwaliteit
Wij maken als zorgverzekeraar geen onderscheid tussen merkmedicijn of niet: we vergoeden het altijd.

Kunnen we de kosten vergoeden die voortkomen uit het overstappen op een andere medicijn?
Nee, een tegemoetkoming van de kosten is niet mogelijk, we vergoeden het medicijn én de bloedonderzoeken namelijk al 100%. Het eigen risico is daarbij voor iedereen in Nederland hetzelfde. We snappen dat het in dit geval onrechtvaardig voelt dat door deze situatie nu het eigen risico wordt aangesproken.

Wat hier ook bij speelt is dat de groep mensen die met deze situatie te maken heeft dusdanig groot is dat een tegemoetkoming in het eigen risico voor deze groep direct voelbaar is voor alle andere verzekerden bij Zilveren Kruis, die zullen dat namelijk moeten betalen, is dat terecht is dan de vraag?
(snelle rekensom: 250.000 gebruikers á €385 eigen risico compensatie = ~€100 miljoen)

Wat kunnen we dan wel doen?
We blijven dit probleem sowieso op de voet volgen en zullen jullie op de hoogte houden van alles wat we tegenkomen via dit topic. Zo viel het ons op dat we website van het CBG niet heel duidelijke taal gebruikt, de website van de Schildklier Organisatie Nederland en het blog van Schildkliertje is duidelijker.

We nodigen mensen uit om hun ervaringen hier te delen
Ook bij Zilveren Kruis werken mensen die te maken hebben met deze situatie. We nodigen mensen graag uit om via dit forum elkaar op de hoogte te houden en tips en ervaringen te delen. Onze collega @Pauline zal dit in ieder geval als Thyrax gebruiker gaan doen de komende tijd. Verder zullen we op zoek blijven gaan naar manieren waarop we iets voor jullie kunnen doen, als jullie suggesties hebben dan horen we het graag.

Waar kunnen jullie verder nog terecht?
Ook is het goed om te weten waar jullie terecht kunnen voor informatie en klachten, dat staat hier uitgelegd (van de website van het SON):

Meer informatie

Patiënten kunnen met vragen bellen met Het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) op werkdagen van 9.00-17.00 uur. Telefoonnummer 088-120 50 20 (lokaal tarief). SON publiceert alle ontwikkelingen op haar website schildklier.nl, dus ook de adviezen van artsen en de vragen en antwoorden die het CBG heeft opgesteld. Bijwerkingen kunt u melden op de website van Lareb. Klik hier

Geregelde bezoeker

@Viktor

Ja, fijn dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg onderzoekt of AspenPharma de geneesmiddelenwet heeft overtreden. Laten we hopen dat dit aanknopingspunten biedt om de medicijnfabrikant aansprakelijk te stellen voor de (directe en indirecte) financiële gevolgen voor thyraxgebruikers. 

Feit blijft dat we het hier hebben over een gevalletje de put dempen wanneer het kalf verdronken is. We hebben in dit land een Inspectie voor de Gezondheidszorg, een ZorgAutoriteit, een College ter Beoordeling van Medicijnen, een Toezichtkader Zorgplicht voor Verzekeraars.... en 400.0000 patiënten die een rechtstreekse aanslag ondergaan op hun gezondheid en als kers op de taart dit zelf mogen bekostigen.  Ja inderdaad, dat voelt heel oneerlijk.  Jammer dat Zilveren Kruis daarin geen tegemoetkoming geeft, zeker niet onder redevoering van een kostenraming van 100 miljoen (irreëel) en slachtofferen van overige verzekerden (onnodig). 

Maar los daarvan, vind ik het vooral zorgwekkend dat mijn zorgverzekeraar aan mij vraagt wat hij kan betekenen in het uitoefenen van pressie richting overheid, toezichthouders en farmaceuten. Als het betaalbaar houden van de zorg echt de grootste uitdaging is van deze tijd, dan lijkt me dat daar toch voldoende beeld van moet zijn in de eigen organisatie. Voor mij is het 'volgen van de ontwikkelingen' in ieder geval een te passieve en ongerichte houding. En heeft het verwijzen naar informatievoorziening van derden (veel schildklierpatiënten welbekend) én het concurreren met het forum van SchildklierOrganisatieNederland, voor mij geen meerwaarde.  

Met dank voor je moeite. 

Moderator

Na het lezen van alle reacties (inclusief die van onszelf) heb ik het gevoel dat we het niet met elkaar eens zijn en we wellicht niet op de juiste manier met elkaar praten. Zoals @_jellie ook al aangaf in een andere reactie op onze collega Jeppe

Wat we hebben aangegeven is denk ik helder: wij zien en hebben geen rol in de beschikbaarheid van dit medicijn. Ook kunnen we de extra kosten die ontstaan door het wisselen van medicijnen niet kwijtschelden. Ik wil hier nog wel even bij benadrukken/toevoegen dat we het hebben over kosten van het eigen risico.

Dat neemt niet weg dat wij absoluut begrijpen welke impact de beschikbaarheid (of in dit geval het gebrek daaraan) heeft op jullie leven. Op dit moment zetten andere partijen ,die @Viktor eerder al beschreef, zich al in voor jullie als grote groep mensen  zodat dit ook in de toekomst niet meer kan gebeuren. Omdat wij als Zilveren Kruis geen rol daarin hadden zien we nu ook geen rol voor ons in deze groep, we zouden het proces denk ik alleen maar complexer maken en daarmee vertragen.

Daarnaast geeft @_jellie  aan dat hij/zij het zorgwekkend vind dat zijn zorgverzekeraar vraagt hoe zij iets kunnen betekenen. Ik snap die reactie enigszins maar volgens mij kunnen we open en transparant met elkaar praten als we ook elkaars verwachtingen bespreken. Als ik jouw posts lees doe ik de aanname dat o.a. jouw verwachting is dat wij deze kosten voor onze verzekerden kwijtschelden. De reden waarom dit niet kan kunnen we daarom uitleggen. Als ik daarom spreek vanuit mijzelf denk ik dat door met elkaar te praten en elkaar vragen te stellen we in elk geval een duidelijker en beter gesprek hebben wat helpt om helderheid te creëren.

http://www.knmp.nl/nieuws/alternatief-voor-thyrax-duotab-snel-beschikbaar

Wellicht bij jullie al bekend maar wilde hem toch graag met jullie delen.

Als laatste wil ik graag ingaan op de reactie van @Nic die veel vragen stelt over onze rol in dit geheel. Eerder stelde @_jellie deze vragen ook. We praten hier graag over verder in een nieuw topic. Zo kunnen we dit topic behouden voor specifieke vragen die er zijn rondom het tekort van Thyrax en wat dit nu betekent. De vragen en het gesprek over onze rol hierin heb ik verplaatst naar dit topic.

Ik hoop jullie en andere lezers terug te zien in dit topic om dit gesprek met elkaar te voeren. Zoals jullie hopelijk begrijpen betrekken we hier graag de experts bij die hier mee bezig zijn. Helaas zijn zij morgen niet aanwezig maar kunnen we hier na het weekend mee aan de slag!

Bezoeker

Heb zojuist in de krant gelezen dat we de franse versie van Euthyrox krijgen. Er is verder geen informatie over dit medicijn beschikbaar. 

Fanatiekeling

Moderator

@cjanson Dat klopt, er zijn weer wat nieuwe ontwikkelingen. Zo wordt er inderdaad extra voorraad uit Frankrijk gehaald. Meer informatie is terug te vinden in dit nieuwsartikel van de KNMP. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

leverbaarheid Thyrax

Nieuwkomer

Sinds september 2016 heb ik forse medische klachten die uiteindelijk bleken voort te komen doordat ik niet goed reageer op de vervangers voor Thyrax. Inmiddels heb ik voor ruim € 3000 aan ziektekosten moeten declareren hetgeen rechtstreeks voortkomt uit het niet leverbaar zijn van Thyrax. Het betreft kosten voor internist, dermatoloog, laboratoriumonderzoek en homeopaat. De klachten zijn nog niet verholpen. Ik ben absoluut niet het enige "slachtoffer", dus dit kost de verzekeraars zeer veel geld.

Mijn vragen:

1. Kan het Zilveren Kruis zich inzetten voor een zo snel mogelijk op de markt komen van Thyrax?

2. Thyrax is nog verkrijgbaar een aantal andere Europese landen. Kan het Zilveren Kruis import mogelijk maken (wellicht in samenwerking met apothekers) voor die patiënten die naar het oordeel van de internist hiervoor in aanmerking komen? Mijn apotheek geeft aan dat import niet mogelijk is.

Re: leverbaarheid Thyrax

Moderator

Hoi JP70,

Wat vervelend om te lezen dat je al die extra zorg nodig hebt gehad als gevolg van het tekort. 

Kan me voorstellen dat je dan met vragen zit, of het ook anders kan. Je bent niet de enige die hier tegenaan loopt. Daarom heb ik je topic samengevoegd met het bestaande topic hierover. 

Ik quote hier een eerdere reactie, als antwoord op je vragen:

Hebben we als Zilveren Kruis een rol in de beschikbaarheid van dit medicijn?
Nee. Wij spelen voor dit geneesmiddel geen rol en dat komt omdat het een medicijn is met een smalle therapeutische breedte wat betekent dat er voor veel gebruikers geen alternatief voorhanden is zonder noodzakelijke medische handelingen; zoals bijvoorbeeld bloedonderzoeken. 

Lees het topic gerust eens door, je kan er veel informatie vinden en verhalen van andere verzekerden. Ook is er nog een ander interessant topic, wat zich meer richt op de rol van Zilveren Kruis. Waar je ook nog extra informatie en uitleg kan vinden als antwoord op je vragen. 

Hier een link naar het topic: Hoe ziet Zilveren Kruis hun rol in het tekort aan medicijnen?

Misschien ook nog interessant en handig om te weten: 

Er is ook een steunpunt Thyrax in het leven geroepen, mede mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS. Ze kunnen daar helpen met informatie en aandacht voor ieders persoonlijke situatie. 

Steunpunt Thyrax

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.