Hormoonspiraal

Starter

Hallo,

Vraagje: ik ben bij jullie aanvullend verzekerd met 2 sterren. De Basisverzekering heb ik elders. Ik ben 23 jaar en ben van plan de hormoonspiraal binnenkort te laten zetten. Ik laat dit doen bij Sense Noord-Nederland (onderdeel van de GGD), omdat plaatsing hier gratis is (onder de 25jaar). Ik moet hier wel betalen voor de spiraal. Begrijp ik goed dat ik de spiraal vergoed krijg vanuit mijn aanvullende verzekering? Ik zie ook staan dat je een recept moet hebben én van een gecontracteerde apotheek. De spiraal wordt in mijn geval door Sense verstrekt, ik heb hier geen recept voor, dit is bij hun niet nodig en kan ze ook niet vinden als gecontracteerde apotheek. Krijg ik de spiraal dan nog steeds vergoed?

Alvast bedankt!

• Medicijnen

Hormoonspiraal

7 ANTWOORDEN

Re: Hormoonspiraal

Webcare

Goedemiddag Valerie,

Goed dat je het van te voren even navraagt. Ik heb het meteen even voor je uitgezocht. 

Het klopt dat anticonceptiva alleen wordt vergoed wanneer je het spiraal bij een gecontracteerde apotheek haalt, met recept van de huisarts. Wanneer het hormoonspiraal wel wordt voorgeschreven door de huisarts en de huisarts kan hem zelf plaatsen, dan betaal je alleen voor het spiraal (wat je vervolgens weer vergoed krijgt uit de aanvullende verzekering) en niet voor het plaatsen.

Hierbij nog een linkje voor meer informatie: https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Stappenplan-spiraaltje.aspx

Heb ik jouw vraag hiermee beantwoord?

Groetjes,

Jasper

Fanatiekeling

Ik begrijp het antwoord van Zilveren Kruis niet. Is er specifieke informatie over de vergoeding bij Sense bekend? Zilveren Kruis doet geen regelrechte uitspraak, maar in de tekst ligt verborgen dat @Valerie2 de spiraal niet vergoed zal krijgen. Mocht er sprake zijn van een dbc ( zoals in een ziekenhuis), dan verandert dit de zaak. Dus vandaar mijn vraag om uitgebreidere en specifiekere informatie. 

PS vraag aan @Valerie2: "De spiraal wordt in mijn geval door Sense verstrekt, ik heb hier geen recept voor, dit is bij hun niet nodig en kan ze ook niet vinden als gecontracteerde apotheek. Krijg ik de spiraal dan nog steeds vergoed?". 

Ik kan hierover niets vinden op internet. Is het mogelijk een link te plaatsen naar de website/ webpagina van Sense over de spiraalplaatsing? Ik kan alleen iets vinden over een Chlamydia test. 

(We voeren SOA-onderzoeken uit, houden spreekuren en geven voorlichting over seksualiteit. Speciaal voor jongeren is er Sense, voor alle vragen over seksualiteit.) 

Groet, Feina.

Starter
Ik vind het antwoord inderdaad ook niet erg duidelijk. Je hoeft normaal gesproken geen recept in te leveren bij een declaratie, of hij dus 'op recept' is zou dus niet uit moeten maken. Wel maakt het uit of het een gecontracteerde zorgverlener is en of Sense/GGD dit wel of niet is wordt mij niet duidelijk. Op de algemene site van Sense staat inderdaad niet duidelijk dat ze dit doen, op de site van die van amsterdam wel: http://www.ggd.amsterdam.nl/infectieziekten/soa-hiv-sense/sense/. Ik heb gewoon gebeld en gevraagd of dit in Noord-Nederland ook gebeurt, waar het antwoord ja op was. Zoals ik het nu begrijp krijg ik de spiraal niet via sense vergoed, maar wel via mijn huisarts. Ik wil het graag bij sense laten plaatsen omdat bekenden hier goede ervaringen mee hebben en zij gebruik maken van plaatselijke verdoving. Ik zou dan dus eerst naar mijn huisarts moeten, een recept moeten krijgen, het mleten ophalen bij de apotheek en vervolgens naar Sense met een eigen meegebrachte spiraal. Niet erg klantvriendelijk van Ditzo...

Webcare

Goedemorgen @Valerie2 en @Feina,

Sorry als mijn antwoord niet helemaal duidelijk is geweest.

Het recept van de huisarts is niet nodig om de kosten te declareren, maar het recept is nodig om het spiraal bij de apotheek af te kunnen halen. Zonder recept krijg je nagenoeg niks mee bij de Apotheek. Het spiraal wordt alleen vergoed als het wordt verstrekt bij een gecontracteerde apotheek. GGD/Sense is een zorgverlener waar wij geen contract mee hebben als het gaat om anticonceptiva. 

Als je wilt dat de GGD/Sense het spiraal plaatst, dan kan dat natuurlijk. Als je bij de GGD/Sense voor het spiraal betaalt, krijg je de kosten van ons niet vergoed. Wat wel een optie is, is de huisarts vragen het recept voor het spiraal voor te schrijven en het spiraal vervolgens af te halen bij een gecontracteerde apotheek. Vervolgens kan je met het spiraal naar de GGD om het daar te laten plaatsen. Om de kosten vergoed te kunnen krijgen is dit een oplossing. De huisarts en de GGD/Sense moeten hier ook mee instemmen natuurlijk. 

Het punt over een DBC is een heel ander verhaal. Als hier namelijk sprake van is, dan is er altijd een verwijzing nodig van de huisarts. De huisarts verwijst dan naar de gynaecoloog. Wanneer dit het geval is betaal je eigen risico over het spiraal en het plaatsen daarvan. 

In dit geval is er geen sprake van een vergoeding uit de aanvullende verzekering bij ons, maar uit de basisverzekering die je elders hebt.

Groetjes,

Jasper

Fanatiekeling

De Casa klinieken zijn ook verbonden met Sense: http://www.casaklinieken.nl/nl/hulpaanbod

In vorige jaren had  Casa een contract met Zilveren Kruis: de spiraalplaatsing ging toen als dbc . Informeer bij Casa/Sense en ook bij Zilveren Kruis om te checken of Casa hiervoor gecontracteerd is. 

In geval van een dbc ( met verwijzing: je hebt op goede gronden recht om dit niet door de huisarts te laten doen) wordt zit in de prijs van de dbc ook het spiraaltje begrepen. Met andere woorden: je kunt dan niet met een eigen spiraaltje aan komen zetten. Dat heeft ook te maken met de ervaring met een bepaald type spiraaltje.

PS is de spiraal zelf niet toevallig ook 'gratis' bij Sense? ( onder de 25 jaar). 

Groet, Feina.

Webcare

Hoi @Feina,

Als het spiraal bij de Casa klinieken geplaatst wordt, dan hangt de vergoeding puur af van de zorgverzekeraar waar @Valerie2 haar basisverzekering heeft. Waar het Valerie omgaat is dat zij het spiraal vergoed krijgt uit haar aanvullende verzekering.

Groetjes,

Jasper

Fanatiekeling

Ik heb aanvullende informatie gevraagd bij de Casa klinieken. Zij hebben, net als de GGD, ook een contract met Sense. Tot 1 januari 2017 plaatsten zij ook spiraaltjes, maar nu niet meer. Daarbij kostte toen het consult €70 en het spiraaltje kon daar gekocht worden. De prijs van het spiraaltje was afhankelijk van de eigen keuze: het koperspiraal is de goedkoopste en kost ongeveer €50. 

De gratis hulp aan jongeren onder de 25 jaar bij Sense houdt volgens Casa alleen een gesprek in. Ook een recept voor de pil is mogelijk. Maar er worden volgens hen "geen handelingen verricht". 

@Valerie2, ik begrijp dat het voor jou misschien verwarrende informatie is, maar het is beter als je van te voren de situatie duidelijk kunt overzien. Aangezien bij de CASA klinieken de service juist per 1/1/2017 gewijzigd is, kan dit bij de GGD ook wel het geval zijn. 

Groet, Feina.