Hooikoorts: medicijnen niet meer verkrijgbaar!

Voorbijganger

Sinds jaar en dag gebruik ik Polaramine 2 mg (dexchloorfeniramine)  om mijnn hooikoorts te onderdrukken, van enige bijwerkingen die mogelijk zouden zijn heb ik geen last. Nu is helaas de productie van MSD naar Bayer gegaan en jullie raden 't vast al: er zouden 'genoeg' alternatieven zijn dus produceren ze niet meer. 
Polaramine heeft als enige anti-histaminica deze werkzame stof. Ten einde raad al een stuk of 10 andere medicijnen geprobeerd  maar zonder resultaat: de Polaramine houdt m'n neusslijmvliezen op orde, geen loopneus/benauwd gevoel in, vooral, het voorjaar én houdt oogontstekingen tegen...... de laatste maand al een keer of 3 een allergische reactie door de bomen hier langs 't huis (bomen zijn van de gemeente helaas) zodra ik maar een kwartiertje buiten zit....... Vorig jaar heb ik nog 1x kunnen bestellen via de internationale apotheek, nu dus niet meer !

Hellup!! Wie kan er voor zorgen dat de Polaramine weer geproduceerd gaat worden, desnoods in de vrije verkoop komt??

Hooikoorts: medicijnen niet meer verkrijgbaar!

3 ANTWOORDEN

Re: Hooikoorts: medicijnen niet meer verkrijgbaar!

Moderator

Hoi TT! Wat kan ik mij jouw 'Hellup' goed voorstellen.. Ik denk dat we in hetzelfde schuitje zitten qua hooikoorts! Elke lente en zomer zijn qua weer en zon een feestje maar met soms echt vervelende dagen met inderdaad benauwdheid, verkoudheid etc.

De vraag of oproep die je doet kan ik eerlijk gezegd niet zo beantwoorden! ik weet niet wie daar verantwoordelijk voor is en of je oproep realistisch is. Maar uiteraard kijk ik graag of ik hierachter kan komen. Ik heb daarom je vraag doorgestuurd naar mijn collega die veel weet van farmacie en apothekers. Wellicht dat hij hier meer over weet en kan vertellen. Ik kom hier zo snel mogelijk op terug. Gezien de hemelvaart weet ik niet of dat deze week nog lukt.

Fijne (hooikoortsvrije) dagen gewenst TT

Voorbijganger

Er is nog steeds een licentie leerde mij een telefoontje naar  Bayer, ook het CBG verhaalt nog over Polaramine........ het hoeft alleen maar in herproductie genomen te worden, that's all Smiley Knipoog

Moderator

Goedemorgen TT, ik heb, zoals ik al zei, navraag gedaan bij een collega. Hij reageert graag als volgt:

"Beste TT, het is aan de licentiehouder van het geneesmiddel of die het geneesmiddel ook daadwerkelijk in productie wil nemen. Jij geeft zelf al aan dat die dat hier niet doet omdat er genoeg alternatieven zijn en dus vermoed ik dat het hier om een bedrijfseconomische afweging gaat. Navraag leerde mij inhoudelijk dat polaramine tot een ‘oudere’ groep antihistaminica behoort en dat die middelen - vanwege bijwerkingen, bijvoorbeeld sufheid - liever niet worden voorgeschreven. Er zijn in de loop der jaren heel veel modernere ‘broertjes en zusjes’ van polaramine gekomen die net zo goed zouden moeten werken, maar ik begrijp dat jij de juiste daarvan nog niet hebt gevonden. En misschien is het een idee om met jouw arts eens te bespreken of een hele andere groep van geneesmiddelen (er zijn bijvoorbeeld hele effectieve neussprays die ook goed de oogklachten aanpakken) bij jou soelaas bieden. Voor meer informatie over de behandeling van hooikoorts wil ik je nog wijzen op de site http://www.apotheek.nl/klachten-ziektes/hooikoorts#in-welke-gevallen-kan-ik-beter-naar-de-huisarts-g... "