Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Hoge rekening voor medicijnen, hoe kan dat?

Bewerkt 
Voorbijganger

Ik slik medicijnen tegen ernstige acne die ik van de dermatoloog heb voorgeschreven gekregen. Het gaat om het geneesmiddel Isotretinoine actavis 20 mg (wordt ook wel roaccutane genoemd). Ik gebruik het vanaf juni. Tot mijn schrik krijg ik binennkort een rekening van Zilveren Kruis van 142,27 ! Allemaal verstrekkingen van de apotheek (dus die medicijnen). Ik moet dit slikken om vanaf mijn acne af te komen maar nu krijg ik een dikke rekening van Zilveren Kruis. Ik was in de veronderstelling dat dit vergoedt werd aangezien het medisch noodzakelijk is. Ik weet dat ik een eigen risico heb maar dit heb ik echt nodig en ik ben niet miniem verzekerd. Ik heb 
de Beter Af Selectief Polis, Beter Af Plus Polis en Beter Af Extra Pakket Studenten. Mij is nooit verteld dat ik die medicijnen zelf moet betalen. Zo te zien krijg ik er niet eens een vergoeding voor en moet ik de gewonen prijs betalen. Ik ben een student en kan dit nooit zomaar betalen. Ik zou met deze paketten toch wel zeker mijn medicijnen vergoedt krijgen? 

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Hoge rekening voor medicijnen, hoe kan dat?

OPGELOST
8 ANTWOORDEN

Re: Hoge rekening voor medicijnen, hoe kan dat?

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik moet u teleurstellen. Medicijnen worden betaald uit de basisverzekering en daarvoor geldt het Eigen Risico van ?350 wel. Voor alle zorg die u krijgt, moet eerst het Eigen Risico worden " opgemaakt". Behalve de huisarts en de verloskundige. Maar medicijnen en onderzoeken, voorgeschreven door de huisarts, vallen WEL onder het eigen risico. U moet het zo zien, dat als het Eigen Risico er niet was, de premie hoger was geweest. Het is dus zo dat gezondheid beloond wordt, dwz dan bent u goedkoper uit. U krijgt ivm het hogere eigen risico in 2013 wel al een hogere zorgtoeslag, die deze verhiging (van ?220 naar ?350) compenseert. 

Bewerkt 
Voorbijganger

Ik snap dat gezondheid wordt beloond, maar ernstige acne is niet iets waar je wat aan kan doen. En dan geldt dat ook? Geldt dit dus ook bij alle zorgverzekeringen en eveneens de duurste paketten? 

Bewerkt 
Moderator

Hi Maarten,

Ik snap dat jij niets aan jouw ernstige acne kan doen. Helaas heeft Elze wel gelijk. De overheid heeft vastgesteld dat iedereen in Nederland boven de 18 jaar een eigen risico heeft. Dit eigen risico geldt bij alle zorgverzekeraars en is niet af te kopen of af te dekken met een hoog pakket. Lees alles over het eigen risico en de hoogte daarvan.

Ik hoop dat de medicijnen in ieder geval wel werken voor jou en als je verdere vragen hebt hoor ik het graag van je!

Ik verplaats je vraag naar het topic Voorwaarden en Vergoedingen. Hier kan je je vraag en mijn antwoord terugvinden.

Bewerkt 
Fanatiekeling

PS: je zult ook een rekening krijgen voor de factuur van het ziekenhuis. Dat is waarschijnlijk hoger dan ?200, zodat je totaal het maximale eigen risico van dit jaar betaalt. (?350). Let op: per 1-1-2014 gaat weer een nieuw eigen risico-jaar in! Als je op controle gaat bij de dermatoloog in 2014  kan dat weer nieuwe eigen risico kosten. 

Bewerkt 
Voorbijganger

Tjezus dat gaat pijn doen. Nu heb ik al een deel eigen risico betaald dus na die rekening van 142 euro zit ik er al bijna aan. De medicijnen werken goed maar ik sta nog maanden onder behandeling dus ik moet dit maar eens met mijn ouders gaan bespreken want als ik volgend jaar ook weer alles moet betalen... Nog even iets compleet anders. Ik heb al twee keer een nota van mijn tandarts gekregen (20 euro per nota) voor een halfjaarlijkse simpele controle. Dit zit toch wel in mijn pakket? Ik heb aangekruisd bij Independer dat ik op controle ga bij de tandarts ieder jaar. Dit werd bij mijn vorige zorgverzekering wel vergoedt.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ook de tandarts wordt niet vergoed. Er zijn zorgverzekeraars ( ik geloof DSW, andere ken ik niet) waarbij de aanvullende pakketten ook eenvoudige tandartsenhulp Bevat. Maar Zilveren Kruis heeft dat niet. Daar heeft ZK aparte aanvullende tandartsverzekeringen voor. Klik om de Beter Af Plus polissen ( verschillende sterren) te bekijken. Ook zijn er zorgverzekeraars, die naast gewone aanvullende verzekeringen en gewone tandartsverzekeringen, combinatie aanvullingen verkopen ( die bevatten dan bijvoorbeeld fysiotherapie en tandarts) , maar deze kunnen vrij duur uitvallen.

PS ik heb ook bij Independer gekeken. Als je aankruist dat je twee keer per jaar op controle gaat, wordt juist geadviseerd om GEEN tandartsverzekering te nemen.

Bewerkt 
Voorbijganger

Ah vandaar het misverstand. Wel vreemd dat ik bij CZ de afgelopen 2 jaren, geen tandartsrekeningen heb ontvangen. Het was een pakket van 110 euro, dus geen mega duur pakket. Maar goed, het zij zo. Ik ondervind nu aan den lijve dat zorg erg duur is. Ik hoop dat de kosten van het bezoek aan de dermatoloog zullen meevallen. Bedankt voor de informatie in ieder geval. 

Bewerkt 
Fanatiekeling
Ah vandaar het misverstand. Wel vreemd dat ik bij CZ de afgelopen 2 jaren, geen tandartsrekeningen heb ontvangen. Het was een pakket van 110 euro, dus geen mega duur pakket. Maar goed, het zij zo. Ik ondervind nu aan den lijve dat zorg erg duur is. Ik hoop dat de kosten van het bezoek aan de dermatoloog zullen meevallen. Bedankt voor de informatie in ieder geval. 

Het is heel goed mogelijk dat jouw tandarts de rekening naar de verzekeraar heeft gestuurd. Dat is namelijk mogelijk ook als de klant geen tandartsverzekering heeft. Dan betaalt de zorgverzekeraar jouw rekening en daarna ontvang je van de zorgverzekeraar de specificatie van de kosten die je aan hen moet terugbetalen.
Waarschijnlijker is dat u de " aanvullende verzekering jongeren" heeft gehad van ?17,25 per maand. Dit is zo'n combinatie-aanvulling. En deze is wel voordelig, omdat een zorgverzekeraar graag jonge ( dus gezonde ) klanten heeft. De tandarts vergoeding is zelfs ?450 per jaar.