Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Hoeveelheid Oxazepam ik mag hebben per levering?

Voorbijganger

Ik vind het echt heel frustrerend dat ik niet de voorgeschreven hoeveelheid die de psychiater heeft voorgeschreven meekrijg!!!
Ik neem deze medicijnen echt niet voor mijn lol!! Ik ben vorig jaar opgenomen geweest in het U-Center en heb geprobeerd de medicatie af te bouwen. Ik moet helaas constateren, samen met mijn psychiater dat ik mijn originele medicatie gewoon moet nemen want anders wordt het leven een HEL met heel veel pijn, stress en depressiviteit!!! Ik vind het kwalijk dat de verzekering iedereen "op één hoop" gooit. Kan er niet naar individuele gevallen gekeken worden?

• Medicijnen

Hoeveelheid Oxazepam ik mag hebben per levering?

OPGELOST
7 ANTWOORDEN

Re: bepaling van verzekering over hoeveelheid Oxazepam ik mag hebben

Fanatiekeling
Hallo Cathrien, kun je even uitleggen wat er precies aan de hand is? Krijg je minder tabletten dan op het recept staat?

Voorbijganger
Ja Elze, ik had een recept voor 90 tabletten en ik krijg er maar 60 onder vermelding dat het anders niet vergoed wordt.

Fanatiekeling
In een ander topic " vraag medicijnen" , over iemand die haar chronische hartmedicatie elke twee maanden moest verlengen, heb ik het overzicht van de maximale recept oorschriften per medicijn neergezet. Ik denk dat oxazepam onder de " hypnotica" of " anxiolytica" valt. Dus oxazepam kan idd niet voor drie maanden worden voorgeschreven. Ik geloof dat het zo is dat de voorschrijver dit wel mag doen, maar dat je het dan niet krijgt. Volgens mij krijg je voor die overige 30 tabletten ( een maand? ) wel het restant-recept mee.
Klopt het dat je deze tabletten zelf moet betalen, dat ze niet meer uit de basisverzekering worden vergoed? Dan kost dat jou dus enkele keren meer de receptregelvergoeding per jaar ( à ca. €5,50). Daar is niets aan te doen. Lees het andere topic. Dit is de wet. Dit kan de zorgverzekeraar niet zelf bepalen.
Dit zijn de landelijke regels: de zorgverzekeraar bepaalt dit dus niet. Als je dit wil veranderen moet je bij de politiek zijn.
Maar wat betreft die twee maanden: u kunt dit in ieder geval laten veranderen bij de huisarts. Een paar jaar geleden verdiende een huisarts aan elk herhalingsrecept. Nu niet meer. Dus ik verwacht dat de huisarts wel wil meewerken in de omzetting naar driemaandsrcepten.
" Hoeveelheden ter handstelling
Per voorschrift worden de kosten van ter handgestelde geneesmiddelen maximaal vergoed voor een periode van:
a. 15 dagen, indien het een voor de verzekerde nieuwe medicatie betreft;
b. 15 dagen indien het antibiotica of chemotherapeutica betreft ter bestrijding van een acute aandoening;
[bold]c. ten hoogste 3 maanden indien het geneesmiddelen betreft ter behandeling van chronische ziekten, met uitzondering van hypnotica en anxiolytica;[/bold]
d. ten hoogste één jaar indien het orale anticonceptiva betreft voor verzekerden onder de 21 jaar, voor de eerste keer orale anticonceptiva is
dit ten hoogste drie maanden;
e. ten hoogste één maand in overige gevallen."

Fanatiekeling
PS ik heb per abuis teveel gekopieerd. Hierin staat ook het antwoord op het andere topic. Het enige dat belangrijk is, is regel c. en e. Want als het chronisch is maar onder die uitzondering valt, geldt de laatste regel, dus een maand. Doe je 1 maand met die 60 tabletten?
PS de zorgverlener die het recoet uitschreef had dit ook moeten weten en had jij hierop alvast moeten wijzen.

Voorbijganger
Wat ik uit bovenstaande begrijp, is dat de politiek in feite heeft bepaald welke hoeveelheid er voorgeschreven mag worden?

Fanatiekeling
Dat klopt. Er is een wet zorgverzekering, de ZVW. En er worden landelijke regels, die vallen onder de wet, vastgesteld over leverbare medicijnen en medicijnprijzen.
Om de puntjes op de IE te zetten moet volgens mij onderscheid gemaakt worden tussen " voorschrijfduur" ( dat is het recept van de arts) en de " " afleverduur". Je kunt je dit het beste laten uitleggen door de apotheker. ( gesprek aanvragen of een emailvraag stellen via www.apotheek.nl).
Een voorbeeld: als je voor de eerste keer een nieuw medicijn voorgeschreven krijgt is de regel dat dit maar voor 15 dagen geleverd mag worden. Het recept is bijvoorbeeld voor drie weken, maar je krijgt maar voor 15 dagen mee. Voor het restant krijg je een apart recept mee, dat je na die 15 dagen kan gaan ophalen. Zo zijn er ook nog andere regels, zoals die maximale termijn van drie maanden voor chronische medicatie, waarbij weer uitzonderingen gelden. Deze regels staan ook in het farmaceutisch reglement van je zorgverzekeraar, maar alle farmaceutische regelementen van alle zorgverzekeraars zijn op dit punt dus identiek.

Moderator

Hoi Cathrien,

wat Elze zegt klopt. Slaapmiddelen (anxiolytica) mogen voor maximaal 1 maand worden geleverd. Dat is wettelijk bepaald. Je kunt het ook teruglezen in ons reglement farmacie (artikel 9 op pagina 12).

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.