Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Herhalingsrecept & verspilling

Voorbijganger

Mijn arts schreef een recept uit, 1x 15 tabletten en herhaling van 4x 30 tabletten. En een vervolg afspraak over 6 weken. Ik haal bij de apotheek 15 tabletten. Het gaat goed, dus ik haal een herhaling. Ik krijg 90 ! tabletten in een keer mee! Dit is voor 3 maanden!! Vervolgens kom ik weer bij de arts op de vervolg afspraak. Hij schrijft me andere medicijnen voor. Ik heb nu 70 tabletten over van het eerste medicijn! De arts zei, dat hij duidelijk heeft vermeldt hoeveel er per keer moeten worden mee gegeven. Ik leg dit voor bij de apotheek. Het computersysteem van de apotheek maakt een uitdraai van het herhaalrecept van het restant, zonder aan te geven hoeveel per keer kan worden meegegeven. Dus de apotheek bepaalt zelf hoeveel ze meegeeft per herhaling! Ik vind dit enorme verspilling van medicijnen en ik betaal hier dus ook nog eens voor. De apotheek gaf aan dat ik zelf bij het ophalen van een herhaling moet aangeven hoeveel ik mee wil. Dit is toch belachelijk. Ik denk, dat heel veel mensen dit niet weten en daardoor veel te veel medicijnen mee krijgen, die vervolgens niet allemaal gebruikt worden. Zonde zonde. Wat wordt er zo toch een geld verspild in de zorg. Kan dit a.u.b. anders? Het computersysteem van de apotheek moet goed aangeven, hoeveel medicijnen er per keer mag worden meegegeven. 

• Medicijnen

Herhalingsrecept & verspilling

3 ANTWOORDEN

Re: Herhalingsrecept.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hoi Helma, 

Ik ben onder de indruk dat je meedenkt over verspilling van medicijnen in de zorg. Wij zijn ook hard bezig om verspilling tegen te gaan en wij hebben daar verschillende initiatieven voor uitgeprobeerd in de afgelopen jaren. Denk hierbij aan een gratis medicijn check om te zien of mensen niet teveel geneesmiddelen gebruiken. Helaas komt het nog steeds voor dat wanneer onze verzekerden van geneesmiddel wisselen dat er medicatie overblijft. Die kan helaas de prullenbak in, zoals jij zult weten, omdat die niet terug kan worden gegeven in verband met de veiligheid voor andere klanten.

Het is heel lastig om de juiste hoeveelheid mee te geven. Een herhaalrecept van 4 x 30 medicijnen geeft niet duidelijk aan hoeveel er per gegeven moeten worden. Bovendien is er zeer sterke kritiek van veel verzekerden die vinden dat ze te weinig medicatie mee krijgen. Om aan te geven hoe prominent die kritiek is heb ik gegoogled op: 'apotheek geeft teveel medicijnen mee' Het eerste zoekresultaat gaat over mensen die te weinig medicijnen mee krijgen. Veel verzekerden klagen dan ook bij ons dat zij te weinig medicijnen mee krijgen. Zo te zien heeft jouw apotheek ook niet alle 120 tabletten meegegeven maar een groot gedeelte.

Ik wil hier niets mee goed praten. Ik kan mij ook ergeren aan verspilling van medicijnen en premiegeld. Het geeft wel aan dat het voor de apotheek heel lastig kan zijn om de juiste hoeveelheid mee te geven. Je kunt wel aangeven hoeveel geneesmiddelen je mee wilt krijgen maar dat is nu mosterd-na-de-maaltijd. Dus nogmaals, goede kritiek van jou!

Heb jij een idee hoe dit beter kan in de toekomst? Hier kun je mee denken met ons en een goed idee opgeven! (Klik hier)

Anton

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.

Voorbijganger

Hallo Anton,

Bedankt voor je bericht.

Ik denk, dat het heel verstandig is van de medewerkers van de apotheek om aan iedere klant te VRAGEN hoeveel medicijnen ze mee willen. De slager vraagt toch ook hoeveel ik wil, en de bakker vraagt toch ook hoeveel ik wil? COMMUNICATIE, daar draait het om. Ik moet er voor betalen, dus overleg dan hoeveel ik mee wil.

Dit gebeurt mij nu niet weer. Ik kom gelukkig zelden bij de apotheek, maar ik ben nu gewaarschuwd. Zolang nog niet duidelijk is, hoe het medicijn bevalt, dan haal ik kleine hoeveelheden tegelijk.

Webcare

Hoi Helma1
Ben het met je eens. Ik vind wel dat we zelf ook bewust moeten zijn van wat je nodig hebt.

Als dit tenminste enigszins kan. Bij mij pakte het deze week wel goed uit.

Ik heb iedere 6 weken bloedonderzoek, het is sinds maart dit jaar een gedoe om m’n  schildklier goed ingeregeld te krijgen. 

Volgende week weer bloed prikken en ik heb nu eigenlijk maar 8 pillen nodig tot ik weet wat de uitslag is voor de nieuwe juiste dosering medicijnen.

Mijn apotheek reageerde daar wel prima op, en zei dat het geen enkel probleem was.

Ik krijg er gewoon dus 8 en geen pot vol die volgende week toch weer niet de juiste is.

Moet je eerlijk zeggen dat ik me nooit eerder heb afgevraagd hoeveel medicijnen ik echt nodig had.

Je triggert me met je ervaring. Apotheek én klant hebben hier allebei een taak  denk ik.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.