Dienstapotheek.

Fanatiekeling

Wat zijn de tarieven in een dienstapotheek? Toen ik het aan de dienstapotheek vroeg verwezen ze me door naar mijn zorgverzekeraar. 

Wat is het gevolg van het niet gecontracteerd zijn van een dienstapotheek ? Krijg je de factuur mee? En krijg je de hele rekening vergoed, aangezien  het een spoedeisende situatie betrof? 

Groet, Feina.

Dienstapotheek.

8 ANTWOORDEN

Re: dienstapotheek

Moderator

Hallo @Feina, dank voor je reactie. Als je het kaartje in de zorgzoeker iets verder uitzoomt, zie je wel dat het om een andere apotheek gaat. De dienstapotheek in de Isala is wel gecontracteerd. Dienstapotheken zijn namelijk allemaal door alle zorgverzekeraars gecontracteerd. De rekening gaat dus direct naar de zorgverzekeraar.
Helaas is de dienstapotheek in de Isala niet terug te vinden in de Zorgzoeker. Ik ga navragen of het mogelijk is om alle dienstapotheken ook op te nemen in de Zorgzoeker.

Let op: dienstapotheken zijn duurder dan gewone apotheken
Dienstapotheken zijn dus gecontracteerd door alle zorgverzekeraars. Dit wordt landelijk geregeld. Maar let op: Dienstapotheken zijn alleen buiten kantoortijden open en daardoor zijn hun personeelskosten hoger. Zorgverzekeraars en dienstapotheken daarom afgesproken dat de dienstapotheken een hoger tarief in rekening mogen brengen. Dit geldt op doordeweekse dagen na 17.30 uur, in de weekends en op feestdagen. Je betaalt dan 25 tot 54 euro extra. Als het geneesmiddel in het basispakket zit, vergoeden de zorgverzekeraars de rekening. Maar: het bedrag wordt wel verrekend met je eigen risico.
Soms is de zorg die je afneemt niet verzekerd. Bijvoorbeeld bij medicijnen die niet zijn opgenomen in het basispakket. Dan moet je de medicijnen en de daarbij behorende apotheekzorg zelf betalen in de dienstapotheek.

Verder handig om te weten
1. Er is één spoedtarief ( receptregel en eerste aflevering samen), dat altijd berekend wordt. Ook als je al vaker hetzelfde medicijn van dezelfde spoedapotheek hebt ontvangen.
2. Dit spoedtarief geldt voor alle zorgverzekeraars
3. Het spoedtarief is per apotheek verschillend

Re: Dienstapotheek.

Fanatiekeling

@Corine V Ik reageer op jouw uitspraak " hoger tarief in rekening mogen brengen. Dit geldt op doordeweekse dagen na 17.30 uur, in de weekends en op feestdagen.

"

Ben je wel zeker over " weekends". Het is namelijk zo dat op zaterdagen misschien een normaal tarief geldt. Kun je dat voor mij uitzoeken? Apotheken zijn namelijk altijd ANZ en niet ANW geweest. ( Avond Nacht Zondag en niet Avond Nacht Weekend)

Groet, Feina.

Moderator

Ik heb jouw vraag over het weekendtarief even voorgelegd aan onze adviserend apotheker @Feina. Hij verwijst voor een uitleg van de tarieven naar het artikel 'Kosten spoedzorg dienstapotheek' op apotheek.nl. De medewerkers in de dienstapotheek kunnen meer uitleg geven mocht je daar behoefte aan hebben.

Fanatiekeling

@Corine V 

Ik heb de vraag op dit forum gesteld. Ik heb de link naar apotheek.nl gevolgd, maar heb daar het antwoord niet gevonden. Ik wil graag van te voren het tarief op zaterdag weten. 

Het is belangrijk in verband met de vergoeding. Als de zorgverzekeraar een contract heeft met de spoedapotheek is er geen probleem. Maar als er geen contract is, dan is zaterdag het discussiepunt. Ik heb aan een spoedapotheek bij mij in de buurt al deze vraag gesteld. Ik kreeg het antwoord dat op zaterdag " hetzelfde tarief geldt als voor een gewone apotheek". Dat is dan per zorgverzekeraar verschillend. De spoedapotheken zelf zijn niet duidelijk. Bij de meeste spoedapotheken wordt wel het afgesproken all-in tarief genoemd, maar wordt geen uitspraak gedaan over de zaterdag. Men is verplicht om hier duidelijk over te zijn. En jullie weten wat jullie hebben afgesproken met de spoedapotheken. Geldt het all-in spoedtarief ook op zaterdag? 

Groet, Feina.

Moderator

Er is geen overkoepelend antwoord dat voor alle dienstapotheken geldt, @Feina. Zie ook dit artikel 'Grote verschillen tarieven dienstapotheek'.

Fanatiekeling

Dat is een artikel uit 2015. Er zijn nu landelijke afspraken gemaakt. Per apotheek geldt een uniform tarief voor alle verzekeraars. Maar de vraag is of dit tarief ook op zaterdag geldt. Ik vind dat hier openheid over moet zijn. De verzekerde heeft recht te weten wat de afspraak is. Dat is van belang voor het eigen risico. 

Groet, Feina.

Moderator

Ik heb navraag gedaan bij 1 van onze experts en wil het antwoord graag met je delen @Feina:

'Dit verschilt per dienstapotheek. In principe geldt voor de zaterdag (tot 18 uur) het reguliere tarief maar er zijn uitzonderingen in het land. De verzekerde zal zich normaliter altijd wenden tot zijn/haar reguliere apotheek. Die is immers verantwoordelijk voor het verlenen van farmaceutische zorg 24/7. Wanneer de apotheek gesloten is, zal de reguliere apotheek de patiënt doorverwijzen naar de dienstapotheek die waarneemt voor de betreffende apotheek. In de dienstapotheek zelf zijn de tarieven terug te vinden die in rekening worden gebracht.'

Fanatiekeling

@Corine V Ok bedankt. Ik heb dit nagevraagd bij meerdere dienstapotheken. De meeste berekenen het afgesproken flat-rate tarief ook op zaterdag. De zorgverzekeraars hebben dit gezamenlijk onderhandeld per apotheek, dus ZK is op de hoogte. De meeste tarieven zijn rond de €30 extra per medicijn. Omdat dit eigen risico kost, is dit belangrijk. Er schijnen apotheken te zijn ( in stille regio's) , die een veel hoger tarief vragen. ( ik heb tarieven van €45 per medicijn gezien: dat loopt op!)

Er zijn dienst-apotheken die dit niet berekenen, maar dit zijn vermoedelijk de apotheken die ook tijdens gewone openingsuren werken. ( zoals ziekenhuisapotheken, de politheken). 

PS op zaterdag zijn de meeste reguliere apotheken de gehele dag gesloten !

Groet, Feina.