Cinderella tapering

Re: Cinderella tapering

Community Manager

Wat jammer om te lezen dat je ons zo wantrouwt Ria.

Wij moeten economisch zo voordelig mogelijk beoordelen
Je hebt het in je reactie over het economische aspect. Dit is omdat we de premiegelden van de verzekerden goed moeten gebruik en deze ook niet teveel willen laten ophogen.

Wij vechten geen zaken over de rug van de verzekerden uit
Ik val nu in de herhaling, maar ik wil hier nogmaals aangeven dat wij de wet correct uitvoeren en dat wij niks doen om onze verzekerden te benadelen. Wij hebben duidelijk beleid en hebben dit (op de juiste wijze) kenbaar gemaakt. Helaas zijn er ook mensen die dit beleid niet accepteren.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Starter

Beste Eva, overige afbouwers en beleidsmakers van het Zilveren Kruis,

Ook ik heb net een declaratie ingediend voor een vergoeding van taperingstrips voor het medicijn Venlafaxine. Ik ben zeer verbaasd dat het Zilveren Kruis ervoor heeft gekozen om alleen de stap van 37,5mg naar 0 mg voor dit middel te vergoeden.

Door wel deze stap te vergoeden onderkent het ZK inmiddels dat de taperingsstrips nodig zijn bij het afbouwen van dit medicijn. Waarom zou dit minder belangrijk zijn voor de overige stappen van bijv. 150 mg naar 112,5mg, 112,5 mg. naar 75mg etc?

Dankzij kamervragen is duidelijk geworden dat taperingstrips uit het basispakket moeten kunnen worden vergoed. Hierbij worden ook apotheekbereidingen bedoeld deel uitmaken van de famarceutische zorg indien er sprake is van rationele farmacotherapie. De afbouw medicatie die ik heb besteld voldoet aan alle criteria van een rationele apotheekbereiding:

1. De Venlafaxine Retard is wetenschappelijk bewezen effectief tegen ontrekkingsverschijnselen.

2. De medicatie is op maat gemaakt voor de patient.

3. Het is de goedkoopste farmacotherapeutisch afbouw behandeling voor patient en/of zorgverzekering; er is namelijk GEEN ALTERNATIEF

Volgens de wet heb ik recht op een duidelijk onderbouwde verklaring voor het niet vergoeden van de afbouwstappen boven de 37,5mg. Zodanig duidelijk onderbouwd dat ik samen met mijn arts en behandelend psychiater na kan gaan of de afwijzing terecht is.

Ik denk dat meer patienten met mij hier duidelijkheid over willen. Graag hoor ik dan ook in heldere taal: waarom wel de stap 37,5mg naar 0 vergoeden, en de overige stappen niet?

Wat vinden jullie er zelf van dat de fabrikanten van dit medicijn geen goedkoper alternatief bieden om af te bouwen? Dit zou de premiebetaler immers veel geld schelen. Wordt het niet eens tijd voor een lobby naar de fabrikant voor een humaan afbouwalternatief? 

Er staan vele fora vol met mensen die moeite hebben met de onttrekkings- verschijnselen van Venlafaxine. Wanneer patienten zelf de motivatie tonen om er vanaf te komen, moet dit naar mijn mening worden ondersteund. Het nut van taperingsstrip bij afbouwen is daarbij wetenschappelijk bewezen. ZK stelt diep teleur in haar menselijkheid door deze manier van afbouwen niet te vergoeden. En daarbij is dit beleid ook nog eens in strijd met wat de politiek voorschrijft, waarvan ik mij afvraag of dit wettelijk mag.

Ik hoor graag een reactie hierop, met een duidelijke verklaring over waarom de overige stappen boven de 37,5mg niet vergoed worden.

Vriendelijke groet,
Eva

Community Manager

Hoi Eva,

Ik wil je even laten weten dat ik je reactie heb gelezen en heb doorgezet naar mijn collega's. Met de vraag om hierop te reageren. Dit duurt iets langer dan verwacht. Maar ik kom hier zeker nog bij je op terug. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Starter

Hi Eva, 

Super, dankjewel, ik ben benieuwd.

Groet, Eva

Community Manager

Hoi Eva,

Ik geef je hieronder graag antwoord op je vraag waarom we alleen venlafaxine taperingstrips van 37,5 mg naar 0 mg betalen. 

Waarom betalen we alleen venlafaxine taperingstrips van 37,5 mg naar 0 mg?

Uit ons onderzoek van het afgelopen jaar kwam naar voren dat wij géén aanwijzingen hebben gekregen dat venlafaxine taperingstrips tot een sterkte van 37,5 mg beter zijn dan afbouwen via conventionele methoden. Alleen het afbouwen van venlafaxine van 37,5 mg tot 0 mg kunnen we scharen onder de noemer van rationele farmacotherapie op grond waarvan verzekerden eventueel voor vergoeding van die strip in aanmerking kunnen komen. Dit overigens altijd na een door ons afgegeven machtiging. Rationele farmacotherapie wil zeggen dat het product dat de apotheek voor je heeft gemaakt, werkzaam en effectief moet blijken uit wetenschappelijke literatuur en de bereiding ook het meest economisch moet zijn voor de zorgverzekering.

Afbouwen van hoge sterktes naar 37,5 mg kan via de geregistreerde sterktes

Zilveren Kruis acht het mogelijk dat het afbouwen van hogere sterktes venlafaxine tot aan de geregistreerde dosering van 37,5 mg plaatsvindt via geregistreerde handelspreparaten met venlafaxine. Voor het laatste stukje afbouw (van 37,5 mg tot 0 mg) kunnen verzekerden vervolgens aanspraak maken op een taperingstrip die na machtiging door ons wordt vergoed.

In je reactie geef je aan dat je al een declaratie hebt ingediend. En eigenlijk dat je wat mist in de afwijzing. Ik vraag graag mijn collega om even mee te kijken naar je declaraties en afwijzingen die je hebt ontvangen. Misschien kan mijn collega je nog schriftelijk extra informatie toesturen over de afwijzing. Wil je dat we hier naar kijken? Stuur dan even je verzekeringsgegevens in een privéberichtje!