Cinderella tapering

Bezoeker

Beste allemaal,

Ik heb onlangs een nota ingediend maar deze werd niet vergoed!!! Ik ben bezig met het Cinderella programma,afbouwen van diazepam door tapering. Dat is op zich al moeilijk genoeg en dan word ik ook nog gestraft door ZK door NIET te vergoeden.Grrr

ZK zou heeeeeeeel blij moeten zijn,dat patienten hun medicijnen graag af willen bouwen en uiteindelijk daarmee stoppen. Dit kan het ZK heel wat geld besparen.

Ik wil zelfs nog een stap verder gaan door te zeggen "ZK beloon deze patienten" en niet alleen ik maar velen met mij die willen stoppen met het innemen van die rommel.

Mooie feestdagen toch maar en een gezond ,spetterend 2017

• Beleid
  • Medicijnen

Cinderella tapering

20 ANTWOORDEN

Re: Cinderella tapering

Moderator

Goed dat je hier je verhaal doet. 

Graag leg ik je uit hoe het zit met deze strips en de vergoeding: 

Er zijn twijfels of taperingstrips onder het verzekerde pakket vallen. Wij (Zilveren Kruis) onderzoeken momenteel voor welke groepen medicamenten en onder welke omstandigheden er vergoeding van de strips mogelijk is en wanneer niet.

In afwachting van de uitkomsten van dat onderzoek vergoeden wij uit coulance vooralsnog alle soorten taperingstrips. Het verbaast mij dan ook dat je nota is afgewezen. Ik zou graag even willen bekijken wat precies de reden is. Wil je je polisgegevens doorsturen in een privébericht? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker

Hallo,

Ik heb voor de tigste keer gebeld met ZK,vandaag. Ik wordt teruggebeld. Het is en blijft een vreemd verhaal wat betereft de Cinderella tapering. Wel of niet vergoeden???? Of uit coulance??

Mij werd vandaag wederom verteld dat de diazepam tapering NIET vergoed wordt.

Als U zo vriendelijk wilt zijn dit nader te bekijken en ook nog de vergoeding krijg uit coulance dan ben ik daar erg blij mee.

Met vriendelijke groet Mara

Moderator

Bedankt voor je gegevens flip1. Ik heb ze voor de zekerheid verwijderd uit je reactie, aangezien dit openbaar is. 

Vandaag heb ik contact gehad met een collega, die gaat over de afhandeling van nota's al deze en de coulance. Morgen gaat ze de nota nog een keer in behandeling nemen en meteen kijken naar de coulance. Je krijgt dan ook een brief hierover. Ik ga er vanuit dat je die brief dan begin volgende week in huis hebt. 

Wil je dan nog even laten weten of het opgelost en duidelijk is? Want het is erg vervelend (en niet de bedoeling) dat je nu zo vaak contact hebt hierover! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker

Hallo Eva,

Ik heb met spanning af zitten wachten op een reactie van ZK,maar niks,noppes,nada.

Het hele gedoe gaat me nu wel de keel uithangen. Wordt het nu wel of niet vergoed ?

Ik moet deze nota voor 24 dec. betaald hebben dus uiterlijk 23 dec het bedrag op mijn rekening hebben. Zoniet dan zal ik "als straf" een betalingsregeling aan moeten vragen.

Goede raad of het op mijn rekening zou een mooie uitkomst zijn.

Met vriendelijke groet Mara

Bezoeker

Hallo Eva.

Ik heb zojuist weer contact gezocht met ZK. De declaratie stond vermeld als "wordt niet vergoed". De aarddige meneer aan de telefoon heeft een nieuw verzoek ingediend. Kijken wat er nu uitkomt. Coulance, ja of nee. Ik moet er wel bij zeggen dat ik van dit hele gedoe bijna weer naar de pillen zou grijpen. Bah,bah.

Met groet en excuses Flip1

Moderator

Hoi Flip, 

Excuses zijn hier zeker niet nodig hoor vanuit jou kant! 

Het is erg vervelend dat dit je zoveel tijd, moeite en energie kost. En ook zeker niet de bedoeling. 

Ik heb mijn collega net nog even gesproken. Er komen toch nog wat extra administratieve handelingen bij kijken. Ze verwacht dat vanuit onze kant alles deze week geregeld wordt (betalingen/brieven). 

Laat hier gerust nog even weten hoe het verder afloopt. 

Excuses voor het langere wachten!

Bezoeker

Hallo Eva,

Jawel er staat een bedrag van 90,91 op mijn rekening. De administratieve handelingen hebben me dus wel 29,34 gekost.De coulance regeling is toch 100%?

Als dat zo is dan graag de 29,34 nog laten overmaken. Zo niet,ik ben het beu,dan ben ik geen tevreden klant op dit moment.

Dank voor je hulp en mooie dagen en 2017 Flip1

Moderator

Hoi Flip1,

Goed om te horen dat het bedrag nu op je rekening staat!

Ik heb even navraag gedaan bij de collega die aan de slag is gegaan met jouw nota. Hoe dat precies zit met de bedragen die jij nu noemt.  Dit heeft te maken met de apotheker en niet gecontracteerde zorg. Omdat het hier gaat over een levering van een niet gecontracteerde apotheker wordt de coulance ook op deze manier uitgekeerd. Namelijk een coulance vergoeding van 75%. 

Nogmaals dank voor het signaal. En excuses dat de precieze details van de coulance niet eerder duidelijk zijn geworden en de vele contacten die je hebt moeten hebben hierover. Ik kan me goed voorstellen dat dit ook wat doet met je tevredenheid. Geen oplossing voor jouw situatie, maar ik wil je wel graag laten weten dat we aan de hand van jouw signaal nu bezig zijn om de communicatie over dit onderwerp te verbeteren. 

Ik wens je ook hele fijne feestdagen. En ook succes met het verder afbouwen van de medicijnen natuurlijk! 

Voorbijganger

Ik adviseer iedereen om de uitzending de wereld draaid door te bekijken van vrijdag 14 april 2017.

na 2xop 1dag een hartoperatie gehad te hebben heb ik problemen met mijn slokdarm gekregen met daar zeer veel pijn aan de spieren en spiertjes. Omwille van dat feit 40mg temazepam om de spieren te verslappen. Nu het beter gaat met mijn slokdarm moet ik van de temazepam af. Ik heb het nu ong 5 maanden gebruikt. Naast dit alles lekt mijn mitralisklep een beetje, als mijn hartslag en of bloeddruk onhoog gaat dan lekt de klep extra en wordt ik benauwd, tot 2x toe omwille van dat feit per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Als ik de temazepam regulier afbouw met de tabletten van 10mg reageerd meteen mijn hartslag en gaat dan soms wel naar de 200 . Heel langzaam afbouwen middels die mogelijkheid van taperingstrips wordt niet vergoed dan tot nu toe onder coulance 75%.

per 1mei stopt zilveren kruis met de coulance en vis ik buiten het net. Ik heb daarbij ernstige bijwerkingen van het gebruik tot hallucineren en een zelfmoord poging toe. Ik kan tot ik 100 wordt(nu62 vrouw) het middel gebruiken en onder een bepaalde code gewoon vergoed . De ziekenhuis opnames ook gewoon vergoed. Ik zou eens willen vragen aan de mensen die hier over gaan om zelf eens een aantal maanden aan zo'n middel te gaan en dan regulier afbouwen.

Bezoeker

De cinderella tapering.

Wat een gedoe om dat vergoed te krijgen. Zoals ik begrepen heb wordt dat door ZK niet meer uit "coulance"vergoed. Wat een onzin. Uiteindelijk moet de ziektekosten verzekeraar heeeeeeeeeel blij zijn met de afbouw tapering. Zij hoeven dan geen medicatie te vergoeden.Helaas zit er een rare denkkronkel bij artsen ,eerst voorschrijven die pammen en dan met het vingertje wijzen en zeggen afbouwen, hoe dan? Cinderella tapering is dan een prima oplossing,maar word niet vergoed. Gaat de huisarts od dan voor de Cinderella tapering betalen? bij eigen apotheek ook geen vergoeding of erger nog,die hebben er nooit van gehoord.

Dus bij deze een dringende oproep aan artsen om zeeeeeeeer zorgvuldig te zijn met de pammen en aan de ziektekosten verzekeraars om toch te vergoeden!!!!!

Moderator

@Coelie

Welkom bij de community. Mooi dat je je ervaringen hier met ons deelt.
Wat een heftig verhaal wat je deelt. Je medische situatie en de gevolgen van het medicijn gebruik daarop. Je hebt medicatie nodig voor je slokdarm, gelukkig kan je deze gaan afbouwen. Maar dat moet wel op een bepaald (lager) tempo om je lekkende hartklep onder controle te houden, als ik het goed begrijp. Plus de bijwerkingen van de medicatie, waar ik eigenlijk ook wel van schrik. Die zijn erg heftig! 

Het klopt dat er het één en ander gaat veranderen per 1 mei 2017. Hierover zal ik zo meer in detail gaan. 
Maar als ik je verhaal lees, vraag ik me af: zijn er in jouw (medische) situatie geen andere middelen beschikbaar om je medicatie verantwoord af te bouwen? Begrijp me niet verkeerd. Ik ben geen arts of dokter en weet het antwoord oprecht niet. Maar ik ben wel benieuwd of en welke opties er zijn in een situatie als deze. Wat je artsen hierover zeggen bijvoorbeeld? 

@flip1
Leuk om te zien dat je ook terug bent gekomen. Al kan ik me voorstellen dat het nieuws niet het soort nieuws was waarop jij had gehoopt. 

Ik geef jullie in dit topic daarom ook graag wat meer informatie over de komende veranderingen. Wat gaat er precies veranderen en waarom. 

Het klopt dat per 1 mei de coulancevergoeding gaat stoppen. 

We hebben het afgelopen jaar alle nota’s voor taperingstrips coulancehalve vergoed (75%). Helaas ging dit niet zo soepel voor flip1, zoals jullie hier ook wel terug lezen. Dit hebben we gedaan omdat het onduidelijk was of taperingstrips voor vergoeding vanuit de basisverzekering in aanmerking komen. En zo ja, voor welke stoffen?

Met ingang van 1 mei vergoeden wij vanuit de basisverzekering alleen taperingstrips om venlafaxine af te bouwen vanaf 37,5 mg tot 0 mg. Vanuit onderzoek in het afgelopen jaar, is gebleken dat taperingstrips uitsluitend vanuit de basisverzekering vergoed worden, wanneer die zijn bedoeld om venlafaxine af te bouwen en wel van 37,5 mg (de laagste geregistreerde sterkte) tot nul.

Ik kan me voorstellen dat jullie je nu afvragen waarom er alleen een vergoeding komt voor venlafaxine. Dit is de enige stof waarbij het aannemelijk is dat afbouwen via taperingstrips een meerwaarde heeft boven de reguliere geregistreerde middelen. Voor alle andere stoffen zijn er geregistreerde alternatieven voor handen waarmee je als patiënt (en verzekerde) verantwoord kan afbouwen. De behandelaar of apotheker zijn de personen die hierover ook meer informatie kunnen geven. Een (medisch) antwoord op de vraag welke alternatieven er voor je eigen situatie beschikbaar zijn. 

Tot slot is het nog goed om te weten dat er voor deze vergoeding een machtiging nodig is. 

Voorbijganger

Als eerste er zijn geen andere middelen die voor mij in aanmerking komen om dit zo goed mogelijk te doen, voor al die mensen die beweren dat de reguliere manier van afbouwen verantwoord en voldoende is zou ik willen voorstellen dat zij zelf eens een maand of 4 aan bv de tenazepam gaan en dan regulier gaan afbouwen. Regulier betekend ivm temazepam ( en zoveel van dat soort middelen) dat de laagste dosering die te verkrijgen is is 10mg . Dan kun je dat halveren en nog weer een keer een kwart. Maar afbouwen gaat pas op de juiste manier als per 10e afbouwd en dat bestaat regulier niet. Om een idee te krijgen over hoe het echt in elkaar zit raad ik uedereen aan om eens de uitzending van de wereld draaid door te bekijken van 14 april vorige vrijdag dus.  En dan begrijpt iedereen waarom taperingstrips niet vergoed worden.

Voorbijganger

Ik lees zojuist dat om vergoed te krijgen nog er een machtiging nodig is.

Heb ik afgelopen donderdag iemand aan de telefoon ene Marion en die zegt idd per 1mei stopt het. Voor 1 mei nota's ingestuurd over 90 dagen worden onder coulance nog vergoed. Ik vraag hoe zit het dan met de machtiging ,is die al rond? Zegt zij die heb je NIETnodig!!!!

Bij dit alles gebeurd er onder gebruik van deze middelen veel meer dan wat men denkt en het blijft onder een bepaalde code gewoon vergoed. Daarbij is het zo als je het al zelf moet betalen kost een doosje van 30 pillen op mijn apotheek ong 8 euro, genoeg verslaafden die dat gewoon kunnen betalen . Stichting de Hoop de verslavingskliniek zitten te schreeuwen en te wachten op het feit dat tapering vergoed gaat worden. Zij zeggen dat afkicken van de pammetjes heel vaak moeilijker is dan van bv heroine enz. Dat nu het betoog is dat het onvoldoende bewezen is dat tapering werkt is natuurlijk grote onzin. Bewezen is in ieder geval wel dat bij gebruik er hele nare situaties kunnen ontstaan en dat letterlijk honderd duizende mensen soms hun hele leven vast zitten aan de pammetjes. Bewezen is ook dat met name bij ouderen boven de 60 de kans om te vallen ernstig toeneemt. Je bent onder gebruik gewoon niet jezelf , je droomd niet meer dus he verwerkt ook niets meer , je bent aan de ene kant heel vlak en aan de andere kant bij momenten  ook wel manisch. Daarbij zorgen deze pammen ervoor dat de eetlust ernstig toeneemt. Het is voor de farmachie industrie helemaal niet interessant dat mensen stoppen gebruiken is geld!

Gewoon kletskoek dus te zeggen dat niet bewezen is dat tapering niet werkt! Het zal zo zijn dat bij verkeerd gebruik het fout kan gaan ja dat is dacht ik logisch toch , en is dat niet met alle willekeurige medicatie zo? Het gaat veel vaker fout bij misbruik en overdosering van de pammetjes maar daar hebben de verzekeraars het niet over.

Nieuwkomer

Dag Eva en de anderen,

Ik ben nu ook begonnen met de taperingstrips, in dit geval 'gelukkig' met Venlafaxine.

Heb de eerste nota ingevoerd en al 10 dagen geen reactie. Ik heb net gebeld met de klantenservice en die nemen het deze week nog in behandeling, zeggen ze.

Hopelijk krijg ik het vergoed, want het zijn medicijnen die ik als 24-jarige niet kan betalen..

Ik heb nu ook een doneeractie opgezet;

https://www.doneeractie.nl/help-anne-van-haar-medicatie/-1883

Want ik kan het anders gewoon niet betalen en ik wil zó graag van deze chemische middelen af. Ik ben net een zombie oiv van deze medicatie.

Dat het niet in hogere dosesen vergoed wordt, dat snap ik alleen niet. Ik zou dan nu van 75-37,5 moeten gaan in één keer, uit ervaring blijkt dat ik hier erg slecht op reageer.

Beetje jammer dit, maar ik ben al bezig met een rechtzaak, hopen dat daar iets uit gaat komen.

Succes allemaal!

Moderator

Fijn dat je in je reactie een terugkoppeling achterlaat, Coelie. Ik begrijp dat er misschien wat onduidelijkheid kan ontstaan. Wel of geen machtigingen en wanneer? Hoe werkt dat nou.

Ik zie dat je verwijst naar een eerder gesprek met een collega van mij. Ik heb haar net gesproken en begrijp dat jullie al een aantal keer contact met elkaar hebben gehad over jouw situatie. Ook dat je haar kan benaderen voor vragen. 

Fijn dat je je verhaal hier deelt, Anne. En welkom bij de community natuurlijk! Mooi dat je kan beginnen met afbouwen. Altijd goed om even aan de bel te trekken en te bekijken hoe het zit met je vergoeding, zeker bij aankomende veranderingen. 
Vanaf 1 mei vergoeden wij inderdaad alléén nog taperingstrips met venlafaxine om in 28 dagen af te bouwen van 37,5 mg naar 0 mg. Taperingstrips met andere sterktes of middelen behoren niet tot de vergoede zorg uit de basisverzekering.
Voor wat betreft de rekening die jij nu hebt ingestuurd, begrijp ik dat je al contact hebt gehad met de klantenservice en dat die deze week nog wordt behandeld. Ik kan het in de gaten houden als je dat zou willen. Wil je dan je gegevens (relatienummer, naam en geboortedatum) sturen in een privébericht? 

Voorbijganger

Beste Eva

idd uitvoerig de collega gesproken. Zij zou mij een brief doen toekomen maar die heb ik nog niet ontvangen.

ik heb verder zelf wat nader contact gehad met een medewerkster van minister Schippers,

de collega stelt dat de regenboog apotheek eigenlijk iets doet wat niet mag.

Ik kan hier zeggen dat die bewering onjuist is. Dat de taperingstrips niet vergoed worden heeft alles te maken met de farmacheutische industrie die er geen belang in heeft om de slaap als wel de anti depressieva middelen zo te vervaardigen dat er duidelijk andere doseringen komen die afbouwen makkelijker maken.

dezelfde industrie en zo ook de zorgverzekeraars hebben zelf geen belang bij de taperingstrips . Immers dan zijn er minder klanten die gebruiken. 

Rest mij nog te zeggen dat ik als patient helemaal nuet centraal sta en ook niet als klant zk en dat ik daar maar mooi met zit. Er wordt helemaal niet nagedacht over datgene wat mensen wordt aangedaan. Er is idd iets afgesproken wat deels positief is maar tegelijkertijd snoert het mij de mond. 

Maar ik wacht de brief af en ik zal mij aan mijn beloftes houden en hoop dat uw collega dat naar mij toe ook doet.

Nieuwkomer

Dag Eva,

Ik gebruik venlafixine 75 mg. Ik moet hier van afbouwen iov psychiater. Dat heb ik al eerder geprobeert maar dit lukt niet omdat ik hevige afkick verschijnselen krijgt.

Fijn om te lezen dat jullie dat ook onderkennen door het  taperingsngstrips met venlafaxine vergoeden  om in 28 dagen af te bouwen van 37,5 mg naar 0 mg.

Ik moet alleen wel van 75 naar 37,5 zien te komen. Waarom vergoeden jullie dit niet, maar wel de stap van 37 naar 0. Zeker gezien het feit dat jullie wel onderkennen dat bij gebruik van dit medicijn een dergelijk afbouw nodig kan zijn.

Het zou jullie sieren om mensen te stimuleren te kunnen stoppen met dit medicijn. Dat scheelt ook kosten voor ZK. Waarom steunen jullie dit niet volledig als ook de psychiater dit voorschrijft?

Moderator

Wat jammer om te lezen dat het afbouwen zo moeilijk verloopt, Marianne

Het 'startpunt' van de vergoeding is inderdaad 37,5 mg. Dit is namelijk de laagste registreerde sterkte.

Ik geef graag nog wat extra uitleg over de keuze 37,5 mg naar 0. Apotheekbereidingen (wat deze taperingstrips zijn) komen niet standaard voor vergoeding in aanmerking. Alleen wanneer aan specifieke eisen is voldaan. Het gaat er daarbij voornamelijk om dat de bereiding voldoet aan de eis van ‘rationele farmacotherapie’. Dat wil zeggen dat het product dat de apotheek voor  je heeft gemaakt werkzaam en effectief moet blijken uit wetenschappelijke literatuur en de bereiding ook het meest economisch moet zijn voor de zorgverzekering. Dit achten wij alleen verdedigbaar voor de afbouw van venlafaxine 37,5 naar 0. Andere afbouwsterktes worden niet vergoed. 

Heb je je situatie en vragen ook als eens met je apotheker besproken? Die weet namelijk exact hoe het zit en kan ook extra advies en uitleg geven. 

Nog een stukje algemene informatie voor alle lezers: Inmiddels is er ook een pagina live op onze website hierover: Taperingstrip-Venlafaxine

Nieuwkomer

Eigenlijk had ik besloten niet meer ook maar iets met zilveren kruis te maken te willen hebben. Aan zich is dat ook zo ,maar ook hier niet meer meznelf te laten zien,

voor alle mensen die taperingstrips gebruiken om willekeurig wel middel dan maar ook het volgende,

paar maanden terug heeft Leonie Zasias van 50+ kamervragen gesteld over de vergoeding tapering. De minister heeft toen gezegd ( en ik heb dat ook gezien en gehoord) dat zowel de verpakking als de inhoud gewoon vanuit de basisverzekering nu al vergoed kunnen worden! Maar zilveren kruis verschuilt zich achter het feit geen contract te hebben met de regenboog apotheek omdat deze partij doseringen gemaakt heeft tegen de regels van zilveren kruis in . Ik begrijp wel hoe het in elkaar zit en ik denk vele met mij. Des te meer mensen die van die afschuwelijke middelen afkomen zo te minder winst voor zilveren kruis.

Een zinnetje in de brief met de melding geen vergoeding verder te krijgen is de volgende:"Het product moet werkzaam en effectief zijn( en dat is het voor velen) en de BEREIDING OOK HET MEEST ECONOMISCH VOOR DE ZORGVERZEKERAAR!

Met als vermelding dat in mijn geval Temazepam daar niet aan voldoet. Schoffterige schande noem ik dit,  Er is een conflict gaande tussen de regenboog apotheek en stichting Cinderella en psychiater Jim van Os en dat conflict wordt inderdaad uitgevocht over de ruggen van de patienten, Hoezo zorg voorde klanten van zilveren kruis?