Causaal verband Vitamine-D en Olanzapine?

Geregelde bezoeker

Bestaat er een causaal verband tussen de Vitamine-D (250H in het bloed en de werking van anti-psychotica. Zelf heb ik ooit gelezen dat er "stagiair" van de Erasmus Universiteit in Rotterdam ermee bezig geweest is.

Uit het rapport bleek, dat je moet streven naar een Vitamine D-waarde van 75 of hoger.

daar ik als Olanzapine-gebruiker Metabolisch-risico loop, wordt ik jaarlijks in februari gecheckt en wordt dit gelijk meenomen en kan ik in de gaten houden of mijn streefwaarde nog actueel is.

De jaarlijkse bloed-contrôle is een zware aanslag op mijn eigen risico van €385,00.

Causaal verband Vitamine-D en Olanzapine?

5 ANTWOORDEN

Re: Causaal verband Vitamine-D en Olanzapine?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Beste @Tinus2,

Interessante vraag die je stelt. Ik ga hier zelf ook even wat meer over onderzoeken. Ik ben erg benieuwd of je dat rapport waar je het over hebt nog ergens kunt vinden? Misschien interessant om hier te delen? Of misschien zijn er hier wel andere mensen die daar al kennis over hebben? Ik ben benieuwd.

Begrijpelijk dat je de jaarlijkse bloed controle een zware aanslag op je eigen risico vindt. Maar denk je dit volledig tegen te gaan met deze vraag?

Geregelde bezoeker

Zoals gezegd, heb ik jaren geleden gelezen, dat een onderzoeker van de Erasmus Universiteit een goede werking zag wanneer de Vitamine-D waarde 75 of hoger is. Ik heb geprobeerd de onderzoeker te spreken, maar dit kon niet, omdat dit soort resultaten niet voor het publiek gelden.

Het heeft me wel bewust gemaakt, dat Vitamine-D een dingetje is. De Vitamine-D waarde is in bij de mensen in de zuidelijke landen door de zon en veel vis eten 120 of hoger.

Op dit moment slik ik dagelijks 50 ug per dag en geeft dit een Vitamine-D waarde van 95. Prima dus.

Vitamine-D heet dit in de volksmond, maar zoals ik ooit eens opgevangen heb, is het niet een vitamine. maar een pro-hormoon. Wat een pro-hormoon is weet ik op het moment niet.

Groeten.

Re: Causaal verband Vitamine-D en Olanzapine? - Status gewijzigd in: Nieuw

Community Manager

Bedankt voor je toelichting @Tinus2. Het is dus belangrijk dat je vitamine-D waarde een bepaalde hoogte heeft. Goed dat je dat met het bijslikken van tabletten op een goede hoogte krijgt!

Ik zoek even naar het 'Denk-mee'-element in jouw vraag. Waarover wil je precies dat de communityleden meedenken? Denk je aan een bepaalde vergoeding? Of test? Kun je daar nog iets meer over vertellen?

Geregelde bezoeker

Ik zou wel eens willen weten of dit klopt of een broodje Aap verhaal is.

Re: Causaal verband Vitamine-D en Olanzapine? - Status gewijzigd in: Nieuw

Community Manager

Ik vind het lastig, @Tinus2. Al googelend naar jouw vraag of er een causaal verband is tussen de Vitamine-D en de werking van anti-psychotica, stuitte ik wel op dit bericht van Erasmus MC. Staat daar misschien iets in waar je wat aan hebt?