Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Bedrag notaoverzicht vs. bedrag medicijndoosje

Bewerkt 
Nieuwkomer

Ik heb dit jaar een overzicht bijgehouden van bestelde medicijnen met, indien deze op het doosje stonden (wat helaas niet altijd het geval is), de kosten van het bestelde medicijn. Nou is mij opgevallen dat de bedragen die op het medicijndoosje staan niet overeenkomen met het medicijnbedrag op het notaoverzicht, dit wijkt per medicijn constant een paar euro af.

Bijvoorbeeld: SERETIDE DISKUS INHPDR 50/500MCG 60DO kost op het notaoverzicht ?172,14 terwijl het doosje ? 169,36 vermeld. Ditzelfde geld tevens voor andere medicijnen die ik gebruik. Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat de bedragen afwijken?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Bedrag notaoverzicht vs. bedrag medicijndoosje

OPGELOST
3 ANTWOORDEN

Re: Bedrag notaoverzicht vs. bedrag medicijndoosje

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Hallo Loes, het klopt dat de prijzen op het doosje niet overeen komen met de gedeclareerde prijzen. Dit heeft te maken met de prijsafspraken die wij hebben met de apothekers. Het is de bedoeling dat de juiste prijs in 2014 word gecommuniceerd op de doosjes.

Fanatiekeling
Klopt het dat ZK twee keer per jaar de prijzen vastzet ? In welke maanden? 

Omdat die prijzen voor een half jaar worden vastgezet, kan het voorkomen dat een medicijn op het moment van ophalen ( veel) goedkoper is geworden. Toch betaal je de oude, duurdere prijs. Als de prijzen op de doosjes wel kloppen in de toekomst, komt dat omdat de apotheek de prijs vermeldt die de klant moet gaan betalen. Een andere klant met precies hetzelfde medicijn krijgt een andere prijs.

Aan de klant nu de taak om uit te vinden welke zorgverzekeraar het beste systeem heeft. Immers de niet chronische zieke verzekerde betaalt dmv het eigen risico de medicijnen meestal zelf. Bij zilveren kruis is in ieder geval geen enkele keuze mogelijk wat medicijnen betreft. En als ze dan ook niet het goedkoopste zijn.... UniveVGZ brengt preferente medicijnen niet ten laste van het eigen risico. Bij ZK zijn in wezen alle medicijnen " preferent", omdat je niet een eigen keus mag maken. Dat doet de apotheek, en als je toch wat anders wil, krijg je HELEMAAL NIETS vergoed. 

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Dat klopt inderdaad Elze. 1 april en 1 oktober.

Prijzen die in rekening worden gebracht zijn altijd op basis van de prijs op de afhaaldag. Dus al is het besteld toen het medicijn duurder was, en word het opgehaald wanneer het al goedkoper is dan word het goedkopere tarief doorberekend.

Het IDEA-contract is voor apothekers die zich hebben toegelegd op de inkoop van medicijnen. Ze kopen zelf in en geven zo sturing aan het prijsniveau van de geneesmiddelen.
Op basis van het IDEA-contract krijgt de apotheker een vooraf vastgestelde gemiddelde prijs per medicijndoosje. Hierdoor kan prijs op het doosje en prijs op de nota afwijken.

Ook heb je te maken met een aflevertarief. Het aflevertarief (WMG-tarief) bestaat uit de dienstverlening die een apotheker aan de patiënt geeft. Denk hierbij aan het verstrekken van een geneesmiddel en het geven van instructie (begeleiding en informatie) aan de patiënt. Deze kosten komen bovenop de kosten van een geneesmiddel.

Het aflevertarief bestaat uit:
een standaardaflevering of
het afleveren van verpakkingen in een weekdosering (Baxteren)

daarnaast mag de apotheek extra toeslagen in rekening brengen voor:
als een geneesmiddel voor de eerste keer is voorgeschreven
als een geneesmiddel 's avonds of op een zon- of feestdag wordt afgeleverd
als sprake is van een eenvoudige eigen bereiding door de apotheker en
als het gaat om een complexe eigen bereiding.

Maar waarom zijn deze afspraken er nou? Elze refereert er al aan, waar wij naar haar informatie anders handelen dan Unive en VGZ:

Achmea probeert om de kosten te verlagen bij gelijke kwaliteit. De kosten van een merkgeneesmiddel zijn veel hoger dan die van een merkloos geneesmiddel. Om de zorgkosten in Nederland te drukken worden merkloze geneesmiddelen verstrekt.
Door contractafspraken te maken met apothekers worden fabrikanten gestimuleerd om hun prijzen te verlagen. Zo kunnen we de zorgpremie zo laag mogelijk houden.
Wanneer er meerdere fabrikanten zijn die het middel mogen maken, ontstaat er concurrentie. De kosten van het maken van de pil zijn heel laag, omdat bij merkloze geneesmiddelen geen nieuwe werkzame stof meer ontdekt hoeft te worden.

@Elze, ik vraag me af of de zorgverzekeringswet dergelijke uitsluitingen toestaat. Er zijn verzekeraars op de vingers getikt voor het standaard verhogen van eigen risico voor premie korting, waar dat extra eigen risico volledig was herverzekerd als kostenloze extra in een verplichte aanvullende verzekering.