Apotheker breekt uit eigen beweging recepten in stukken

Voorbijganger

Mijn Neuroloog heeft mij 480 stuks dexamethason voorgeschreven om ernstig hersen oedeem tegen te gaan, ik krijg van de apotheker slechts 120 stuks mee plus de gebruikelijke herhaal recepten toestand. Terwijl de apotheek van de VUmc mij een jaar eerder wel alle 480 heeft meegegeven.
Ik ben door uitval slecht ter been en door chemo veelvuldig erg moe. Ik heb hierover mijn beklag gedaan maar de Apotheker claimt dat ze niet meer mag meegeven van de verzekering (zilverenkruis)? Terwijl de Neuroloog niet eens de dosering had doorgegeven maar die met mij persoonlijk heeft afgesproken. Het gaat om tabletjes a 0.5 mg. Ik zit nu met 5(!) herhaal recepten van allerlei andere medicijnen, o.a. anti epileptica die ik al een jaar slik. Mijn apotheker zit niet echt om de hoek en ik wordt hier helemaal gek van ze blijven het doen en kunnen op deze manier meer handelingen claimen bij de verzekering Smiley Verdrietig
Wat te doen?

• 2016
  • Medicijnen

Apotheker breekt uit eigen beweging recepten in stukken

3 ANTWOORDEN

Re: Apotheker breekt uit eigen beweging recepten in stukken

Medewerker

Hallo @MarcAlexanderRoos, wat een heftige situatie zeg! Ik me goed voorstellen dat het erg veel moeite kost om iedere keer nieuwe medicijnen te gaan halen. Het meegeven van een medicijn voor een bepaalde periode heeft echter wel een reden. We proberen hier zoveel mogelijk verspilling mee tegen te gaan.  Hiermee bedoel ik niet dat jij de medicijnen bewust zou verspillen maar met het feit dat medicatie niet teruggenomen mag worden. Het zou namelijk kunnen zijn dat je nieuwe medicatie voorgeschreven krijgt die beter werkt. Of dat je een nieuw geneesmiddel krijgt en daar een stof in zit die niet samengaat met de Dexamethason. In dat geval zou de Dexamethason die je nog hebt weggegooid kunnen worden. 

Nogmaals kan ik me goed voorstellen dat het erg veel moeite kost om elke keer naar de apotheek te gaan. Heb je het laten bezorgen van de medicatie wel eens overwogen. Sommige apotheken bieden deze service namelijk. Een andere optie zou een internetapotheek zijn. Je plaats dan een bestelling van de medicatie online en zij bezorgen het bij jou thuis.

Voorbijganger

Het is een illusie de schrikbarend oplopende ziektekosten verzekeringen van de afgelopen jaren te kunnen terugdringen met het tegengaan van verspilling van medicatie, de kosten in dit land zitten voornamelijk in de personeels kosten omdat apothekers assistenten tegenwoordig op de Doktersstoel moeten plaatsnemen. Door misbruik te maken van dit systeem vliegen al onze verzekeringskosten in de zak van de Apothekers. Apothekers dienen slechts te leveren wat een dokter (de verantwoordelijke) heeft voorgeschreven.
Maar ik wil niet dat we in een heel andere discussie verzeild raken Dank je Michiel voor je reactie ik zal mijn apotheker vragen de restanden thuis te bezorgen. (wat ook ergens van betaald moet worden)

Voorbijganger

Ik zal het dan maar even uitleggen wat er hier gebeurt is, Mijn hersenoedeem is een levensbedreigende situatie die in mijn geval veroorzaakt wordt door een uitzaaiing van een tumor in mijn hoofd. Het niet meegeven van voldoende medicatie staat gelijk aan iemand bewust om zeep helpen. Een ernstige fout van de apotheker dus. Nu had ik gelukkig nog een kleine voorraad in huis. Mede door volledig verkeerd handelen door verzekeraars die zich nu dus ineens gaan bemoeien met uitgave van de hoeveelheid medicijnen ontstaan hierdoor dus ernstige fouten en worden apothekers onder druk gezet te dansen naar pijpen van de verzekeraar. Beter kijken de verzekeraars waarom de apothekers zo veel handelingen opgeven bij het afgeven van medicijnen. (en dan heb ik het niet over dubbel/tellen/controleren door personeel, maar de vele herhaal recepten.)