20 jaar in de maling genomen door mijn apotheek.

Voorbijganger

Al meer dan 20 jaar slik ik paroxetine. Na een gewenningsperiode van een paar maanden gaat het prima. Van mijn huisarts krijg ik al die jaren steeds een recept voor drie maanden, maar van mijn apotheek steeds maar voor 1 maand pillen mee. “We mogen  niet meer meegeven” werd steeds gezegd. 

20 jaar lang sta ik iedere maand in de rij en moet ik iedere maand terhandstellingskosten betalen.

Omdat een apotheek, iets verder weg, een automaat buiten heeft, ben ik onlangs overgestapt en heb ik daar deze week een gesprekje gehad.

Tot mijn stomme verbazing vertelde zij mij dat paroxetine gewoon voor 3 maanden meegegeven mag worden!!!

Hoef ik nog maar 4 x per jaar daar naar toe ėn minder kosten!

Hoe is dit mogelijk!!

20 jaar in de maling genomen door mijn apotheek.

5 ANTWOORDEN 5

Re: 20 jaar in de maling genomen door mijn apotheek.

Medewerker

Welkom op de community @Inekevo. Goed dat je jouw ervaring met ons deelt. Fijn dat je nu een apotheek hebt waarover je tevreden bent. En dat die een afhaalautomaat heeft waar je altijd terechtkunt.

Er zijn een paar situaties waarbij een apotheek terhandstellingskosten bij jou in rekening mag brengen:

• Je het medicijn ’s avonds of in het weekend ophaalt
  • De apotheker het medicijn zelf moet maken
  • De apotheker extra uitleg moet geven

Meer hierover kun je nalezen op onze webpagina. Is 1 van die situaties aan de orde geweest in jouw geval?

Over het langer verstrekken van medicijnen kan ik je dit vertellen:

Vanaf 1 januari 2018 is het mogelijk om bepaalde medicijnen voor een langere periode dan 3 maanden mee te krijgen

Uit onderzoek blijkt dat een deel van onze klanten graag hun medicijnen voor meer dan 3 maanden meekrijgen. Door aanpassingen in onze polisvoorwaarden en contracten met apothekers komt Zilveren Kruis tegemoet aan deze wens.

Langere verstrekking is geen verplichting

Alleen als de klant dit zelf wenst is langere verstrekking mogelijk. Zilveren Kruis legt dit haar verzekerden niet op.

Medicatieveiligheid blijft voorop staan

Langere verstrekking moet uiteraard medisch verantwoord zijn. De (huis)arts beoordeelt dat de patiëntveiligheid niet in gevaar komt. En of de kans op verspilling van geneesmiddelen minimaal  is.

Langer als het kan, maar  kort als het moet

Er zijn ook situaties waar 3 maanden of korter beter is. Bijvoorbeeld als de gezondheid van de patiënt een langere termijn niet toelaat. Of als de kans op wijzigingen in de medicatie of dosering groot is. Het recept is en blijft altijd leidend. De (huis)arts is verantwoordelijk voor gepast voorschrijven, de apotheker voor gepast afleveren. Niet iedereen zal medicijnen voor een jaar mee naar huis krijgen.

Ik weet niet goed hoe de communicatie tussen jou en je vorige apotheek is verlopen. Helpt het jou als we even met je meekijken? Dan vraag ik of mijn collega van Farmacie even met jou wil bellen. Lijkt dat je wat? Zou je mij dan in een privébericht jouw relatienummer en adresgegevens en een telefoonnummer waarop je bereikbaar bent doorgeven? Dan kunnen we jouw gegevens erbij zoeken.

Je stuurt mij een privébericht door naast mijn foto op mijn naam te klikken. Daarna kies je de rose/paarse button 'een bericht versturen'. 

Voorbijganger

Ik weet alleen dat ik iedere maand zo’n 5 euro apotheekkosten betaald heb. Nooit in het weekend of s’avonds opgehaald.

Mijn nieuwe apotheek heeft afgelopen maandag het recept van mijn huisarts gekregen en zij zagen geen enkele aanleiding om (na inschrijving dus nu even 1 maand) hierna niet voor 3 maanden mee te geven.

In combinatie met de uitgifteautomaat wordt het allemaal een stuk plezieriger ėn waarschijnlijk goedkoper.

ik begrijp niet dat dit zomaar kan. Ik zal je een pb sturen met mijn gegevens.

Fanatiekeling

De meeste zorgverzekeraars hebben regels over de afleverhoeveelheden. Er is een regel voor een maximale aflevertermijn van drie maanden voor chronische medicijnen, tenzij het gaat om anxiolytica . Paroxetine is een anxiolyticum. 

Zie de bijlage. 

Groet, Feina.

Voorbijganger

Vrijdagmiddag j.l. ben ik gebeld door een medewerkster van het Zilverenkruis. Ik hoopte even dat het antwoord ook hier zou worden gegeven, maar helaas (gemiste kans, vind ik).

Zij vertelde mij dat het tot ca. 15 jaar geleden het wettelijk zo was dat bepaalde medicijnen (waaronder paroxetine, ook ritalin werd genoemd) voor maximaal 1 maand mochten worden meegeven. 15 jaar geleden zijn de regels veranderd en mogen deze medicijnen voor maximaal 3 maanden worden meegegeven. Zij benadrukte dat mijn oude apotheek niets fout heeft gedaan want dit is een maximum, minder mag ook! De apotheker mag het zelf bepalen.

Dat er in de beginperiode minder wordt meegegeven begrijp ik, maar dat zou een huisarts moeten bepalen en niet de apotheek. Ik heb de betreffende apotheker in 20 jaar slechts 1x gezien en op grote afstand. 

Ook kwam de vrije  apotheek-keuze ter sprake. Dat is leuk maar dan moet je wel weten dat de regels veranderd zijn. Als ik 15 jaar geleden een nieuwsbrief zou hebben gekregen met daarin de melding van deze verandering, dan was ik direct van apotheek veranderd.  Dat had per jaar 8 x apotheekkosten en vooral veel ergernis gescheeld.

Als zo’n meisje van de apotheek dus zegt: “ Wij mogen niet voor langer dan 1 maand meegeven”. Dan heeft ze het niet over de wet maar over haar baas.

Oké, de titel van dit draadje klopt niet. Ik ben niet 20 jaar in de maling genomen door mijn apotheek maar 15 jaar. Betere voorlichting zou op z’n plaats zijn.

Medewerker

Bedankt voor je reactie en feedback @Inekevo. Ik bespreek jouw reactie nog even met de collega met wie je gesproken hebt. Als er nog een aanvulling nodig is, kom ik daar nog op terug.

Soms reageren collega's direct in het topic. Als het handiger is om iemand even persoonlijk te spreken dan bellen zij even. Je kunt dan wat meer doorvragen en makkelijker inspreken op persoonlijker vragen. Maar ik kan me voorstellen dat een korte terugkoppeling in een topic ook handig kan zijn. Goede tip dus!

Ik lees ook dat je informatie gemist hebt. Als er iets verandert wil je daarvan graag op de hoogte gesteld worden. Vaak doen we dat in onze maandelijkse nieuwsbrief waarvoor je je kunt aanmelden. Behalve algemene informatie staat daarin ook informatie handig kan zijn voor jou persoonlijk. Misschien iets voor jou?