Wat vind jij van dit voorstel om mensen langer thuis te kunnen laten wonen? Deel je mening

Community Manager

Zilveren Kruis kijkt naar oplossingen om haar klanten langer zelfstandig thuis te laten wonen. Via de dienst Alles Oké? kunnen onze klanten een oogje bij elkaar in het zeil houden. Als er veel interesse is in deze dienst, zullen we hem verder ontwikkelen. Hieronder zie je hoe de dienst eruit kan komen te zien.

are-you-okay.png 

Wat houdt deze dienst in?

De 'Alles okee?'-app is gekoppeld aan de dagelijkse activiteit in het huis. Zo houden kunnen familieleden of vrienden een oogje in het zeil houden. Wijkt de activiteit af van de dagelijkse routine? Dan krijgt een familielid of vriend via de app direct een seintje. Optioneel schakelt de app ook een professionele hulpverlener in om even een kijkje te nemen.

De app kijkt naar het energieverbruik zoals de temperatuur in huis, het licht of het gebruik van elektrische apparaten. De app laat op elk moment zien dat alles oké is. En waarschuwt ook bij afwijkend energieverbruik. Bijvoorbeeld als ’s ochtends geen energie wordt verbruikt voor een douche of het dagelijkse kopje thee. De app toont dat iemand energie verbruikt, maar niet wat iemand precies aan het doen is.

Een slimme thermostaat is in minder dan een minuut met een smartphone of tablet te koppelen waarna de app z’n werk verder volledig doet. Meer is er niet voor nodig.

De vragen die we aan jullie hebben over dit concept zijn:

1. Wat vind je aantrekkelijk aan deze dienst?
  2. Wat zou je veranderen om deze dienst te verbeteren?
  3. Wat maakt het dat je deze dienst wel of niet zou gebruiken?
  4. En in hoeverre vind je deze dienst passen bij Zilveren Kruis?

We zijn heel benieuwd naar jouw mening!

Wat vind jij van dit voorstel om mensen langer thuis te kunnen laten wonen? Deel je mening

18 ANTWOORDEN

Re: Wat vind jij van dit voorstel om mensen langer thuis te kunnen laten wonen? Deel je mening

Top bijdrager

Ik merk nu aan de lijve hoe belangrijk het is om thuis te blijven

De situatie is wel heel anders, maar ik juich alles toe wat hulp betreft

Re: Wat vind jij van dit voorstel om mensen langer thuis te kunnen laten wonen? Deel je mening

Stamgast

Top idee, hou wel even de privacy in de gaten, want dat zou wel eens een puntje kunnen zijn.

Helemaal goed om op deze manier mensen te helpen zodat ze langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Vaak wil men dat ook (hoor ik wel eens). Het lijkt me een prima idee, maar je moet het wel eenvoudig houden. Ik zou best willen weten dmv een app op mijn teleofon om te zien hoe lang geleden er iemand "bewogen" heeft in het appartement van mijn moeder. Als dit bijvoorbeeld langer is dan 24h zonder reden, trek dan maar aan de bel.

Wanneer je dit via het internet doet hou dan naast de privacy ook de beveiliging in de gaten, want dat wil nog wel eens een issue zijn.

Gast

Alle hulp, ook doormiddel van de techniek is welkom.

Ik had via een bedrijf een noodknop aan laten leggen in huis. 1 bij het bed en 1 in de huiskamer. Dit gaf mij zeker een gerust gevoel. Helaas bleek het bedrijf niet betrouwbaar dus heb ik de boel laten verwijderen.

Een mogelijkheid van bijvoorbeeld zo,n noodknop maar ook de mogelijkheid even te kunnen peilen of alles nog goed is zou voor mij fijn zijn. Ook functies zoals verwarming etc zouden handig kunnen zijn.

Mij lijkt het zeker wel iets om over na te denken.

groet, Eric.

Expert

Hoi @Colliore,

Fijn als bovenstaande ook van hulp kan zijn in uw situatie!

Wat van de dienst spreekt u vooral aan? En wat zou u graag veranderd zien?

Groet,

David

Expert

Hoi @boumacor,

Bedankt voor het meedenken! Hoe om te gaan met de beveiliging, data en privacy is zeker een belangrijk aandachtspunt. Een grote betrouwbare partner voor de energie is hierin de sleutel.

Wij proberen de dienst ook zo eenvoudig mogelijk te houden. Wat zou jij aan het bovenstaande idee anders zien om dit te realiseren?

Ook geef je aan dat je het graag bij je moeder in je appartement zou hebben. Hoe denk je dat je moeder zelf hier tegenoverstaat?

Bedankt!

Groet,

David

Expert

Hoi @Eric-W,

Vervelend dat het bedrijf van de noodknop niet betrouwbaar was. Heeft u wel eens gekeken in ons online warenhuis Zilverkorting? Hier kunt u als Zilveren Kruis klant met korting producten en diensten aanschaffen. Graag wijs ik u op deze pagina voor betrouwbare alarmeringsapparatuur.

Ook geeft u aan dat verwarming u zou helpen. Zijn er nog meer extra functies wanneer u naar bovenstaande dienst kijkt die u graag zou willen zien?

Dank!

David

Stamgast

@daviddewilde Het idee gaat er van uit dat het energie verbruik kan worden gemeten, ik denk dat het niet het gewenste resultaat heeft. immers, de CV ketel gaat altijd aan op vaste tijd (klok thermostaat) bij veel mensen.

Ook lijkt het mij lastig aan te geven, wellicht heeft de persoon die je controleert geen zin in koffie oid en dan zit je zelf op de bank met gierende hartkleppen want die persoon heeft geen koffie gedronken terwijl je dat wel verwacht.

Over het algemeen gaan mensen wel natuurlijk gewoon eten of naar de WC (in de badkamer / wc zo iets ophangen is wellicht lastiger ivm vocht). Dus wanneer je "meet" of iemand dus naar de WC gaat of beweegt in de woning dan weet je zeker dat ze niet ergens in het bed liggen te wachten oid.

Ik denk dat mijn moeder het wel handig zou vinden want wanneer zij zich dus niet kan bewegen (omdat ze gevallen is oid) dan kan ze niet bij de telefoon en of bij de noodknop. Zo kan je toch in de gaten houden of ze het bed is uitgekomen.

Wellicht moet je het eenvoudiger houden, kan het met een wifi babyfoon met een app op je telefoon ofzo ?

Stamgast

Ik zie net dat er van Sonoff eea beschikbaar is, oplossing zou bestaan uit een een centraal systeem wat op het internet is aangesloten (bridge) een een sensor (pir). Hier kan je nog veel meer dingen op aanknopen 

https://nl.aliexpress.com/item/Sonoff-RF-Brug-433-PIR2-Pir-sensor-DW1-Deur-en-Raam-Alarm-Sensor-Smar...

Kost 30 USD en kan je volgens mij ook op de smartphone van je partner installeren en of de directe buren. Wat je nodig hebt is wifi internet, maar volgens mij was dat ook al nodig bij het eerste voorstel

Expert

Hi Boumacour,

Je hebt helemaal gelijk dat we moeten oppassen dat het alarm niet 'onterecht' bij elk wissewasje afgaat. Gelukkig hebben we hier een patroon herkenner op gezet die zo secuur mogelijk is, en rekening houdt met scenario's die jij omschrijft. We gaan nu testen of dit daadwerkelijk perfect werkt.

Mooi product van Sonoff ook. Dit is wel echt een sensor, en de kracht van Alles Oké zit hem denk ik in het feit dat hij niet zichtbaar is en alleen reageert wanneer het patroon afwijkt. Dus minder inbreuk op je privacy.

Het eenvoudig houden, zoals je zegt, is inderdaad de sleutel tot een goede oplossing. Bedankt voor je tips en meedenken! Als je nog meer weet hoor ik het graag :-)

Groet,

David

Community Manager

Bedankt voor al jullie reacties in dit topic. We willen Alles Oké graag gaan testen onder echte gebruikers. Daarom gaan we vanaf 16 februari een pilot starten van 3 maanden, samen met Toon. Nu zijn we opzoek naar koppels om deze dienst mee te testen. Het koppel bestaat uit een deelnemer die de slimme elektriciteitsmeter gebruikt (gebruiker) en een deelnemer die via de app waarneemt (waarnemer).

Ben je benieuwd? Ga dan naar dit nieuwe forum topic voor meer informatie.

Gast

Als ik het goed begrijp moet je dus in bezit zijn van de slimme meter Toon. Deze is alleen te gebruiken met Eneco.

Ik ben mantelzorger voor mijn partner dus niet alleenstaand of een oudere. Als ik zeg dat zij een oudere is heb ik ruzie.. ;-) 

Maar als ik het zo goed lees vallen wij niet binnen de criteria voor het testen maar dan ook voor de toekomst niet als dit in gebruik genomen zou worden. Wij hebben geen Eneco en willen ook geen Eneco.

Community Manager

Hallo @Eric-W. Dank voor je feedback. Het laatste wat wij willen is dat jij ruzie krijgt met je vrouw. Dus nee: jullie kunnen niet mee doen. Jouw vrouw is veel te jong ;-). En zij is niet alleenwonend. Dit is een test waarbij we beginnen binnen een bepaalde doelgroep. Wie weet waar het uiteindelijk toe gaat leidenSmiley Vrolijk

Ik heb navraag gedaan over het technische gedeelte van jouw vraag

Het is geen vereiste dat de deelnemers een Toon van Eneco moet hebben. Het enige wat nodig is, is een slimme elektriciteitsmeter. Het maakt ook niet uit bij welke energieprovider je zit. Dit leggen we nog niet goed uit, zag ik. We gaan daar nog even goed naar kijken. Onderaan de webpagina zk.nl/allesoke staan wel 'Veelgestelde vragen'.  Daar las ik dit:

Wat zijn de voorwaarden om mee te doen?
U meldt zich aan als koppel. Een koppel bestaat uit een gebruiker en een waarnemer. De gebruiker woont alleen en is in het bezit van een slimme elektriciteitsmeter of een Toon van Eneco. Als de gebruiker een slimme elektriciteitsmeter gebruikt, moet er ook een stopcontact én een internet router/modem in de meterkast staan. Want het Alles Oké meetapparaat wordt aangesloten op uw internetverbinding. De waarnemer is in het bezit van een Android of Apple smartphone. Voldoet u niet aan bovenstaande voorwaarden? Dan kunt u helaas niet meedoen aan de test. 

Ter leringh ende vermaak

Ik las handige informatie over de slimme meter op de website van de consumentenbond. Wellicht interessant?

Gast

De uitleg is duidelijk.

Wij vallen (nog) niet binnen de doelgroep.

Uiteraard blijf ik het wel volgen.

Stamgast

Ik blijf dit volgen, maar twijfel of het gaat lukken. Wellicht is het wel goed zichtbaar in de app dat mensen uit bed zijn en of ze wat doen. In de winter wellicht wel, dan start je (handmatig hoop ik) je cv ketel en dan zie je stroom verbruik, maar in de zomer ?? Kan er helemaal naast zitten natuurlijk, maar het lijkt mij buitengewoon lastig checken.

Er zijn zat mensen die in de zomer buitengewoon weinig energie verbruiken.  Wanneer ik naar mijn eigen moeder kijk, die douched s'morgens niet maar wast zichzelf even met koud water bij de douchewasbak. Daarnaa gaat ze ontbijten met een glas melk. Daarna meestal boodschappen doen of gaat ze de krant lezen.

Met al deze acties verbuikt ze buitengewoon weinig energie (zowel gas als stroom) en heb ik dus vanaf afstand geen idee of alles goed is of dat ze gevallen is en in de douche ligt.

Het kan voor iedereen anders zijn, maar ik twijfel aan deze methode, zou echt kiezen voor een oplossing waarbij een systeem een signaal geeft wanneer er iemand in de keuken is (geweest) oid. Dan heb je denk ik een echte oplossing.

Community Manager

Interessant wat je zegt, @boumacor. Ik kan me inderdaad ook goed voorstellen dat het zomers lastiger wordt om te meten. Ook mijn moeder gebruikt nauwelijks stroom in de ochtend. Het lichtgebruik ik het toilet zou in de zomer misschien wel de enige indicatie kunnen zijn.

Hebben jullie hier ook over nagedacht @DavidDeWilde0? Of gaat het uit de test blijken of het meten van stroomgebruik ook zomers betrouwbaar is?  

Expert

Hi beide,

In de zomer is inderdaad minder energieverbruik omdat er minder licht wordt gebruikt. Toch hebben we wij er vertrouwen in dat we dan alsnog een afgestemd signaal kunnen geven wanneer het patroon afwijkt. Kleine handelingen, bijvoorbeeld de koelkast die open en dicht gaat, hebben ook al invloed op het energieverbruik.

Toch is dit ook zeker de reden waarom we het systeem nu eerst gaan grondig gaan testen!

Stamgast

Hallo @DavidDeWilde0

Ik hoop dat dit gaat lukken, maar ik vrees dat je het in en uitschakelen van bijvoorbeeld één ledlamp van 5 watt oid niet goed kan meten met de meter. Ik denk dat je heel snel in het gebied van de meetfouten etc gaat komen en dat het dus niet gaat lukken.

Geen idee of je zelf thuis een toon hebt, maar het meten van dit soort dingen (gebeurd overigens niet door de toon, maar door de energie meter van je netwerkleverancier, was daar geen gedonder over bij kassa ?? ==> https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/slimme-meter-is-onbetrouwbaar/  ) is niet naukeurig genoeg om iets zinniges er over te zeggen.

Bestel maar zo'n setje uit china ==> https://nl.aliexpress.com/item/Sonoff-RF-Brug-433-PIR2-Pir-sensor-DW1-Deur-en-Raam-Alarm-Sensor-Smar... en test dat maar eens zelf thuis, ben benieuwd naar je ervaringen. Waarschijnlijk zal je zien dat er bijna geen fouten zijn met de registratie omdat de gedachten hieracher heel anders is.

Expert

@boumacor dank, ik ga er eens naar kijken!

En ik hoop het ook. Ik heb er goede vertrouwen in, de test gaat het verder uitwijzen, eind mei weten we meer :-)!

Fijn weekend.