Opening nieuwe pagina Mantelzorg

Vaste bezoeker

Mooi dat er nu ook een aparte onderdeel is bij het Zilveren Kruis Achmea op hun forum voor Mantelzorgers.

Ik ben reeds vele jaren mantelzorger, wellicht kan ik met mijn ervaring en kennis mijn steentje bijdrage om de materie inzichtelijker te maken.

Zoals al eerder opgemerkt werd , er zijn verschillende vormen van Mantelzorg, de meest bekende is de zorg die een persoon op zich neemt voor een naaste ( in mijn geval mijn ouders ) of bekende. 

De mate van zorg zal bepalen wat voor taken op een Mantelzorger afkomen, hoe meer zorg nodig is des te zwaarder zal zijn taak worden. 

De overheid is nog steeds van mening dat de mensen die zorg nodig hebben, zo lang mogelijk indien dit kan , in zijn eigen vertrouwde omgeving blijven wonen.

De steun die een Mantelzorg kan krijgen uit zijn directe omgeving ( familie, vrienden of buren ) zal bepalen hoelang hij de zorg kan verlenen.

Ik ben benieuwd wat voor info en discussies op het nieuwe forum onderdeel gaan komen.

Gelukkig wordt er door de overheid nu ook wel ingezien dat ook de Mantelzorg weer hulp nodig heeft in de uitoefening van zijn taak, benieuwd hoe dit in de toekomst voor mij zal verlopen.

• Mantelzorg

Opening nieuwe pagina Mantelzorg

2 ANTWOORDEN

Re: Opening nieuwe pagina Mantelzorg

Moderator

Hallo Tijn, ik vind het leuk dat je deze pagina hebt opgezocht en dat je ook gelijk hier reageert!

Ik ben ook net als jij erg benieuwd welke discussies er gaan volgen. De punten die jij noemt zijn inderdaad onderwerpen waarover wij het willen hebben.

Je schrijft dat de overheid nog steeds van mening is dat mensen die zorg nodig hebben zolang het kan in  thuis blijven wonen. De woorden 'nog steeds' triggeren mij. Want je vindt hier blijkbaar iets van. En ik denk dat je niet de enige bent. Misschien wil jij jouw denkrichting en argumenten delen? Dan kunnen we daarover in gesprek gaan. En mis je misschien nog onderwerpen? Of heb je nog tips waar andere mantelzorgers wat aan kunnen hebben? Laat het gerust weten en deel ze hier!

We willen graag weten waar jij als mantelzorger behoefte aan hebt. En hoe Zilveren Kruis je daar het beste bij kan helpen. Misschien is het nieuwe topic dat Raoul hierover heeft geopend ook interessant voor jou? En wil je daarover meepraten?

Re: Opening nieuwe pagina Mantelzorg

Vaste bezoeker

Ik had al een email gekregen van Raoul over het vernieuwde platform voor Mantelzorgers bij het forum van het Zilveren Kruis.

Ik zal met interesse meelezen en kijken wat ik kan toevoegen uit de praktijk wat ik meemaak als Mantelzorger.

Jullie hebben in de vorm van een Zorgcoach mij al op een goed spoor gebracht ( d.w.z. eerst via wijkverpleging en de WMO met dagopvang, de zorg voor mijn moeder verlichten ).

Ik heb het idee dat niet alle casemanagers en mensen die hulp bieden op dit gebied op de hoogte zijn van de nieuwe wet WMO die in 2015 in gang gezet is.