Ondersteuning aanvraag PGB

Gast

Wellicht dat dit al bestaat maar is het een idee om mantelzorgers meer te begeleiden in de aanvraag van een PGB.  Ik heb nu de laatste 3 maanden het proces zelf moeten doorlopen naast de zorg voor mijn moeder. 

Toevallig is het zorgkantoor die meegeholpen heeft ook het Zilveren Kruis,  deze heeft mij uitstekend begeleid. 

Ondersteuning aanvraag PGB

10 ANTWOORDEN 10

Re: Ondersteuning aanvraag PGB

Medewerker

Bedankt voor jouw compliment voor ons zorgkantoor, @tijn63.

We hebben een pagina 'Persoonsgebonden budget verpleging en verzorging (Zvw-pgb)'. En er is een website van ons Zorgkantoor. Daar is veel informatie te vinden. Kun jij als 'ervaringsdeskundige' nog iets specifieker aangeven welke informatie je gemist hebt. Of wat we kunnen verbeteren? Laat ons gerust weten waar je tegenaan / vastgelopen bent. Daar kunnen we misschien wat mee. Ik ben erg benieuwd! Jouw input, en input van anderen, kunnen we bespreken met onze Zorgregelaars of het team van de websites.

Gast

De website van het Zilveren Kruis Zorgkantoor is uitstekend te noemen, met daarbij de verschillende stappen die genomen moeten worden om de PGB in gang te zetten.

Echter heb ik op aangeven van iemand in de familie, die nichten in de zorg heeft werken, tips gekregen om de PGB uiteindelijk toch zelf aan te vragen.

Het aanvragen zelf is een zeer uitgebreid papieren proces ( Verschillende instanties spelen daarbij een rol, de casemanager , CIZ , het Zorgkantoor  in mijn geval en uiteindelijk de SVB ), die ik naast mijn drukke werkzaamheden als Mantelzorger erbij moest doen.

Het startpunt is hierin de rekenmodule ( de basis van elk persoonlijk budget ) , die in onze situatie waar ik voor mijn moeder zorg verleen, bij haar casemanager ligt, of eerlijk gezegd lag aangezien ik ter controle het  financiële  plaatje opgevraagd heb om inzicht te kunnen krijgen wat er door de verschillende partijen uitgegeven wordt en dit nu naar mij toe aan het trekken ben.

Hierin ontdekte ik fouten, door verkeerde codes en aannames, ik heb met iedereen moeten uitvogelen wat nu wat is en hoe de uitgaven zijn ( check and balance ).

Aangezien ik in mijn laatste functie in het bedrijfsleven Contract Manager was bij een groot bedrijf weet ik hoe ik cijfers en budgetten moet doorgronden.

Ik kan zeggen helaas was de casemanager in kwestie niet goed op de hoogte en moesten er cijfers aangepast worden.

Tevens heb ik in goed onderling overleg een buffer voor extra uren voor zorg voor mijn moeder in de toekomst ingebouwd voor de thuiszorg organisatie, just in case.

Veel mensen zonder deze beroepservaring zullen in deze regelgeving vastlopen, gelukkig heb ik de expertise en geduld wel om dit tot een goed einde te brengen.

Wellicht kan hier een zorgcoach van het Zilveren Kruis een rol in spelen of wellicht bestaat dit al als ondersteuning om een Mantelzorg het traject uit handen te nemen om een en ander in gang te zetten.

Van belang hierin is dat de zorg en kwaliteit van de zorg gewaarborg blijft.

Medewerker

Zou een mantelzorgmakelaar voor jou een uitkomst geweest kunnen zijn @tijn63?

Gast

Dank voor de tip maar in mijn geval , ik heb alle stappen al genomen die ik moest nemen om PGB te krijgen ( dit wiel heb ik zelf geheel alleen moeten uitvinden ).

De zorg daarna inkopen doe ik in samenspraak met de casemanager van mijn moeder.

Nou ben ik iemand die graag in regelmaterie duikt als dit moet ( ik was niet voor niets Contract Manager van beroep ), maar ik kan me voorstellen als je die gave niet hebt, of de puf of zin niet hebt , dan is zo'n zorgmakelaar handig.

Let op ! Indien er sprake is van mantelzorg vanuit de WMO dan vergoed de Gemeente dit waar je woont, is er sprake van geen indicatie dan kan je Verzekeraar dit vergoeden waar je een zorgverzekering bij hebt ( mits er een aanvullende verzekering is met minimaal twee sterren, in mijn geval bij mijn moeder, die heeft een verzekering bij het Zilveren Kruis met een ster ).

Medewerker

Bedankt voor de toelichting en de tip @tijn63. Als aanvulling op jouw tip zet ik dit nog even op een rijtje:

Gast

We zijn ondertussen in de maand februari 2019 aanbeland.

De betaling vanuit de PGB naar mij als mantelzorger is gedaan, tot grote tevredenheid.

2019 is net een groot totaal bedrag overgemaakt exclusief de maand december aangezien er na de grote uitbetaling plotseling onvoldoende geld is om december uit te betalen.

Of mijn moeder nog eventjes € 560 vrijwillig mocht bijbetalen, mind you daar wordt in dit geval nog eventjes ruim 51 % ingehouden. Gekker moet het niet worden, Weer een wijzigingsformulier ingestuurd om dan maar een lager bedrag te laten uitbetalen.

Bureaucratie ten top, 2019 gaat nu gelukkig goed. Maar iemand met terugwerkende kracht blij maken met een dooie mus, eerst een bedrag alloceren en daarna meer dan de helft retour staat.

Geen wonder dat de meeste mensen zeggen, zorg maar lekker voor mijn partner of ouder in een tehuis. Ik heb de staat al tonnen aan geld bespaart de afgelopen 4 jaar van de verzorging voor mijn moeder ( met liefde doe ik dit ). Baan opgegeven, sociale contacten verwaarloosd, dan krijg je als beloning een bedrag wat amper het minimum loon benaderd, mag je nog even aftikken bij de belastingdienst, makkelijker kunnen we het niet maken voor je.

Highlighted

Medewerker

Bedankt weer voor je reactie @tijn63. Ik weet niet goed hoe ik op jouw bericht moet reageren. Ik twijfel namelijk of je alleen iets met ons wil delen. En ik weet niet goed of je sowieso wel een reactie verwacht. En zo ja, waarop dan precies.

Is het probleem waar voor jou de kern zit het gegeven dat er over het uitgekeerde budget belasting betaald moet worden? Of zie ik dat verkeerd?

Gast

Ik wilde slechts laten zien hoe de nederlandse belastingdienst regeltjes toepast waarbij een PGB ontvanger alsnog de helft mag afdragen.

Daar kunnen jullie niet veel aandoen, wellicht als iemand een PGB gaat aanvragen kun je adviseren dit niet met terugwerkende kracht over een afgelopen jaar te gaan doen. 

Dat kost veel geld, in mijn geval € 5.000,- 

Medewerker

Duidelijk @tijn63.

Het is inderdaad zo dat je over het budget dat je als zorgverlener ontvangt, belasting moet betalen. De overheid ziet dat gewoon als loon. Mensen die hier meer over willen lezen, kunnen kijken op de website van de SVB. De SVB kan ook de salarisadministratie voor de budgethouder doen. Dan krijgt de zorgverlener netto uitbetaalt. Zou dat nog iets voor je zijn, Tijn?

Gast

Ik was bekend dat er belasting over dit loon moest betaald worden aangezien ik voor Opting in gekozen heb.

Dat betekent dat de SVB voor de mantelzorger of andere verzorgende uit het toereikbare budget inhoudingen doet voor loonheffing en ZVW.

In zoverre kan ik hier helemaal in meegaan, voor de maand januari 2019 worden de normale reguliere inhoudingen gedaan ( in verhouding ongeveer 15 % belasting wat ik laag vindt ), maar omdat 2018 met terugwerkende kracht uitgekeerd, is volgens de belastingdienst de belasting hoger en  beland je in een ander tarief met let op circa 53 % belastingen.

Toch wel erg wrang dat door dit soort regeltjes de inhouding meer de helf is waar iemand recht op heeft.

Dit geef ik alleen aan dat mocht iemand in de toekomst PGB aan vragen en uit laten keren dit beter maandelijks kan laten doen i.p.v. een eenmalig groot bedrag te laten uitkeren.