Mantelzorgmakelaar als cliëntenondersteuner?

Nieuwkomer

Als sinds 1985 heb ik te maken met mantelzorg voor mijn jongste kind. In de jaren 1998 kwam daar de mantelzorg voor de oudste bij. Vanaf 2009 werd het mij duidelijk dat er ook nog autisme bij mijn man en kinderen kwam kijken. Ik verzoop in de mantelzorgtaken.

Ik vroeg hulp maar onze gemeente is ingericht op commerciele economie en niet op burgers. Daar kwam in 2015 nog een herindeling overeen waardoor het bij de gemeente en wmo een grote chaos is.

In 2014 vroeg ik via ciz officieel hulp aan en kreeg een indicatie van 2 uur begeleiding per week, maar kwintes wilde het in november niet starten omdat de gemeente er in 2015 voor verantwoordelijk was en er nog geen contract was.

Dus in 2015 een keukentafelgesprek aangevraagd met wmo. Dat duurde tot mei eer de boel in beweging kwam en ik een clientenondersteuner van stichting mee kreeg aangeboden, omdat ik dat eiste. Die persoon was nog volledig ongeschoold op clientenondersteuner of mantelzorg. Na een gesprek had ik het gevoel dat ik haar les aan het geven was in plaats van dat ze me hielp met de zorgvraag. Op 1 juni volgde het keukentafelgesprek en na 4 uur (ik was kapot en de clientenondersteuner was al 2,5 uur weg) had ik niet het gevoel dat de dame van de wmo snapte wat ik nodig had. Toch kreeg ik twee verslagen te lezen en zou daar een indicatie in staan. Omdat ze me het had laten lezen en meegriste kreeg ik pas in 2017 een copie.

In 2017 heb ik het nog 1 keer geprobeerd. Er werd een afspraak gemaakt en ik vergat door te vragen voor een clientenondersteuner. Het gesprek vond 2 weken later plaats en ik had een student van de erasmus rotterdam die mee kwam luisteren. Ook zij was geschokt hoe het gesprek liep.

Maar eindelijk had ik dus een copie van 2 jaar geleden. En weer werd er een indicatie van 2 uur begeleiding vastgesteld. Maar er is nog steeds niets in werking gesteld.

Nu vraag ik mij af wat ik moet doen..... kan ik een mantelzorgmakelaar als clientenondersteuner voorstellen en weer een indicatie aanvragen?

Ik moet het nog 4 jaar vol zien te houden en dan kan ik mijn met pensioen gekomen man in de mantelzorg betrekken. Dan red ik het misschien wel weer.

Mantelzorgmakelaar als cliëntenondersteuner?

3 ANTWOORDEN 3

Re: mantelzorgmakelaar als clientenondersteuner?

Stamgast

Allereerst, wat een verhaal. Zwaar maar met heel veel herkenningspunten.

Ik ben ook ben ook in een gevecht geweest met de WMO. Na een jaar hadden wij dan uiteindelijk de benodigde aanpassingen in het huis.

Het was geen doorkomen aan.

Ik heb op een gegeven moment de Ombudsman er bij betrokken. Deze schakelde ook de backoffice van de WMO in en zo kwam het wat betreft de aanpassingen eindelijk schot in de zaak.

Omdat een WLZ aanvraag na 7 maanden nog totaal geen reactie gaf heb ik uiteindelijk een ZvW pgb aangevraagd. Zilveren kruis reageerde echt zeer snel en met 4 weken was er een pgb geregeld. Deze pgb is dan in ons geval voor de ADL, Tranferhulp en medicatie verstrekking. Mijn vrouw heeft nu een pgb hiervoor van 15.15 uren per week. Financieel redden wij het hierdoor. Ik heb veel werkuren en inkomen moeten inleveren. Komt wel bij dat de informele zorg bij mijn vrouw het beste past.

Heel veel sterkte. Hopelijk komt er toch snel een oplossing.

Misschien een idee om eens contact op te nemen met een zorgcoach van ZK.

Deze zijn echt gewelding en denken mee.

Groet, Eric.

Re: mantelzorgmakelaar als clientenondersteuner?

Community Manager

Zo dat is niet niks Lidy! Je hebt hier ook al eens eerder over gesproken geloof ik in een ander topic. Zo te lezen is het dus nog steeds niet tot goed gekomen. Wat jammer zeg. 

Ik reageer nu even kort in dit topic. Om te laten weten dat ik hetzelfde idee heb als Eric. Namelijk de zorgcoach inschakelen. Hopelijk kunnen ze je wat informatie geven. Een stap in de goede richting. Dus dat is ook precies wat ik heb gedaan. De zorgcoaches verwezen naar dit topic. Met de vraag om te reageren. Je kan één deze dagen een reactie verwachten (in dit topic). 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Mantelzorgmakelaar als cliëntenondersteuner?

Expert

Hoi Lidy,

Wat vervelend dat jullie niet de hulp krijgen waar jij behoefte aan hebt. Als Zorgcoach kunnen we met je meedenken wat te doen in deze situatie. Daarnaast kunnen we ook kijken of de vergoeding 'Hulp bij mantelzorg' op jou van toepassing is. Deze vergoeding is speciaal voor (overbelaste) mantelzorgers.

Hiervoor wil ik je uitnodigen telefonisch contact met ons op te nemen.

Wil je alvast meer informatie over de vergoeding Hulp bij mantelzorg? Kijk dan op de volgende pagina: https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/Paginas/Hulp-bij-mantelzorg.aspx

Persoonlijke Zorgcoach