Mantelzorgers onder druk

Community Manager

Mantelzorgers onder druk

Door de vergrijzing neemt het aantal ouderen met dementie toe en zo ook het aantal mantelzorgers. En die mantelzorgers staan onder druk. Hoe zorgen we ervoor dat de mantelzorgers ook niet ziek worden?

KRO-NCRV maakte een uitzending over mantelzorgers

Dinsdag 3 april 2018 was er op NPO 2 een uitzending over het onderwerp ' Wie zorgt er voor de mantelzorgers?'. De uitzending duurt 18 minuten. In de uitzending komt 'Beter Thuis met Dementie' aan de orde.

Beter Thuis met Dementie
Beter Thuis met Dementie is een vijfdaagse cursusweek waarbij mantelzorgers die samenwonen met iemand met dementie les krijgen over alles wat te maken heeft leven met en zorgen voor iemand met dementie. Zilveren Kruis is partner van Beter Thuis met Dementie. 

Heb je ook financiële ondersteuning nodig voor jouw project?
Zilveren Kruis heeft 3 stichtingen die zorg gerelateerde projecten financieel ondersteunen. De stichtingen zijn door de Belastingdienst aangewezen als een Algemeen Nut Beoogde Instelling en hebben een ANBI-verklaring.

Mantelzorgers onder druk

7 ANTWOORDEN

Re: Mantelzorgers onder druk

Gast

Jeetje... Aangrijpende uirzending.

Ik neem regelmatig deel aan bijeenkomsten etc. Waar ik telkens tegenaan loop is het leeftijdsverschil.

Mijn vrouw, diagnose vasculaire dementie, is 55 jaar en ik 53 jaar. Ik ben van mening dat ons leven er toch anders uit ziet, andere interesse,s,. Van mij wordt verwacht nog betaalde arbeid te verrichten maar ook de zorg voor mijn vrouw.

Ik heb soms het gevoel dat mensen niet begrijpen waar ik in het dagelijkse leven tegenaan loop. Dat ik moe ben, er even doorheen zit. Kom op zeg je bent nog jong..

Ik kan mij zo voorstellen dat onze situatie niet op zichzelf staat. Ik kan mij voorstellen dat deze doelgroep ook (andere?) ondersteuning behoeft.

Community Manager

Inderdaad een heftige uitzending @Eric-W...

Het lijkt inderdaad of over het algemeen alle vormen en typen van mantelzorg onder 1 noemer worden geschaard. Terwijl er grote verschillen zijn. Jouw situatie waarin je mantelzorg verleent aan een partner is duidelijk anders dan die van iemand die mantelzorg verleent aan een kind of aan een ouder.

Je zegt 'dat je je kan voorstellen dat deze doelgroep ook (andere?) ondersteuning behoeft'. Ik ben benieuwd waar je dan aan denkt? Welke ondersteuning mis je? Kun je daar iets meer over vertellen?  En herkennen andere lezers van dit topic dit misschien? Zo ja, wil je daar dan over vertellen?

Gast

Met mijn opmerking dat ik mij kan voorstellen dat de behoefte aan ondersteuning voor jongere mantelzorgers misschien anders is richt ik mij op de dementie.

Zoals bijvoorbeeld in het filmpje te zien is, maar ook in de media, richt dit onderwerp zich eigenlijk altijd op de oudere. Nu is dementie onder de oudere medemensen veel voorkomend maar toch krijgen steeds vaker ook jongere mensen met dementie te maken.

Als ik in mijn eigen omgeving kijk en vergelijk: mijn vader, 78 jaar en dementie, en mijn vrouw nu 55 jaar en vasulaire dementie. 

* Door de leeftijd van mijn vader vind de omgeving het heel begrijpelijk dat  bepaalde dingen niet meer zo vlot gaan etc. Veel gemaakte opmerking: hij is dan ook al 78.

* Door de leeftijd van mijn vrouw, 55 jaar, heb ik eerst jaren moeten stoeien met artsen om duidelijk te maken dat er naar mijn mening meer aan de hand was. Uiteindelijk kwam idd de diagnose. Omgeving heeft er gezien de leeftijd van mijn vrouw, maar zeker ook door de leeftijd van mij moeite mee dat bepaalde dingen niet zo vlot meer gaan of zelfs niet meer gaan.

* Door de leeftijd van mijn vader wordt er door de maatschappij weinig tot geen druk gelegd. Werk, deelnemen etc. Ook niet op zijn vrouw. Dit terwijl zijn vrouw het door de zorg voor mijn vader best zwaar heeft. Ook zij is de jongste niet meer met 72 jaar.

* Door de leeftijd van mijn vrouw wordt er vanuit de maatschappij druk gelegd. Afgekeurd voor werk en hierdoor uitkering, het is op deze leeftijd toch normaal dat je nog bepaalde activiteiten doet. Er wordt van mij verwacht dat ik betaalde arbeid verricht. Tevens wordt er ook van mij verwacht dat ik de zorg voor mijn vrouw op mij neem. Dit is gedeeltelijk een keus welke ik heb gemaakt. Dat is waar. Maar door de maatscappij wordt het gezien als gebruikelijke zorg. Uiteraard bestrijd ik de gebruikelijke zorg niet. Deze bestaat en hoort ook zo te zijn. Maar wanneer stijgt de zorgdruk boven de gebruikelijke zorg uit en kan je het deze naam niet meer geven.

Buiten de dementie heeft mijn vrouw helaas ook andere ziektebeelden en een trauma uit haar jeugd. Voor haar is het hierdoor onmogelijk om zorg van buitenaf te accepteren. Deze komt dus volledig op mij neer. Ik doe dit met alle liefde.

Waar wij de afgelopen maanden bijvoorbeeld tegenaan liepen: mijn vrouw kon zich in onze huidige woning niet meer goed redden. Een seniorenwoning aanleunend aan een zorgcentrum zou de oplossing zijn. Maar er zijn zeer lange wachttijden voor deze woningen. Daarbij kwamen kregen wij telkens de opmerking te jong te zijn voor deze woonvorm. Vanaf 65/70 is mogelijk. Wel kregen wij aanbiedingen om met een ciz indicatie mijn vrouw op te nemen in een woonvorm. Daar moet je toch nog niet aan denken.

Zo maar even een stukje waar je naar mijn belevening en ervaringen tegenaan kan lopen.

Community Manager

Bedankt voor je toelichting @Eric-W. Jouw inbreng over jouw ervaringen helpt om de wereld van de mantelzorgers vanuit verschillende zichtspunten te bekijken. Ik nodig anderen graag uit om dit ook te doen.

Gast

Herkenbaar dit verhaal,  ik ben net 55 jaar en verzorg mijn moeder die in begin 2015 te horen kreeg dat ze de ziekte van Alzheimer heeft. 

Uitzonderingen daar gelaten reageert mijn familie ( twee broers)  totaal niet. 

Ik heb het over mijn schouders gegooid,  hulp van de thuiszorg en dagbehandeling ( twee dagen in de week)  ingeroepen. 

De overheid stelt hier budget beschikbaar voor.  Nu vraag ik PGB aan om mijzelf te kunnen betalen,  weliswaar een fooi vergeleken wat ik vroeger verdiende ( ik heb mijn baan opgezegd),  maar alle kleintjes helpen. 

Van mijn familie verwacht ik niet veel meer,  de overheid ziet gelukkig wel welk offer ik breng om mijn moeder zo goed mogelijk thuis te verzorgen. 

Community Manager

Dank voor het delen Tijn. 

Fijn dat jij voor je moeder klaarstaat. Het lijkt me persoonlijk wel lastig, de hele situatie met de familie ernaast.

Gelukkig kan je een stukje waardering en een beetje financiële steun op een andere manier vinden. 

Wat heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat je "het over je schouders hebt gegooid"?  

Heb je dit blog al eens gelezen? https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Blog/Gezichten-van-dementie/ba-p/7994

Ook erg herkenbaar (mijn oma had ook Alzheimer). 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Gast

Ik ben de afgelopen maanden in therapie geweest ( wat nog steeds loopt ) om alles een plaats te geven en een klankbord te hebben of wat ik doe als mantelzorger en met mijn familie "normaal" is.

Daarbij heeft dit geholpen om ( hoewel het mij nog steeds dwars zit ) over mijn schouders te gooien ( het is negatieve energie ), als ik met de enige nicht spreek die ik heb ( die heeft 20 jaar geleden haar broer , mijn neef aan kanker verloren , haar vader ook aan kanker 15 jaar geleden en haar moeder heeft ook ALzheimer gekregen en in 2015 overleden ), dan krijg ik daar wel respect van, zij verbaasd zich dat 'mijn eigen' familie zich zo gedraagt. Martijn lost dit wel op, met veel moeite inderdaad en zonder enig noemenswaardige hulp van hun. Dat gaat nog wat worden als ik oud wordt en hulpbehoevend ben, van de familie verwacht ik niets.