Mantelzorger zijn: hoe houd jij het vol?

Community Manager
Vaak kan iemand geen nee zeggen, het niet loslaten of overdragen, en blijft iemand zich zorgen maken, ook als hij of zij niet aan het zorgen is voor iemand anders. Daarnaast heb je minder tijd voor jezelf, om te kunnen ontspannen. Hoe houd jij jouw mantelzorg-taak vol?
  • Vaste bezoeker
    Dat is een lastige. Je merkt telkens dat er grenzen verlegd worden. Ook rek je telkens de mogelijkheden iets meer uit.
    Ik ben per 1 november 2017 weer minder gaan werken. Nu werk ik nog 80 uren per 4 weken. (is bij ons een rooster) Per 4 weken lever ik standaard 1 vakantiedag in waardoor ik netto 72uren per 4 weken werk. Zo probeer ik het vol te houden.
    Maar het zit ook in regelen van bepaalde zaken. Zo heb ik vandaag een gesprek gehad met onze apotheker. Ik heb hun hulp gevraagd bij de medicatie verstrekking en beheer. Telkens liep ik tegen het probleem aan dat mijn vrouw te laat door geeft dat bepaalde medicatie op is/was. Nu heb ik met de apotheker afgesproken dat alle medicatie per maand verstrekt gaat worden. Einde van elke maand krijg ik een berichtje als alles klaar staat en ik het kan ophalen. De apotheker en huisarts zorgen samen dat de recepten op orde zijn. Wijzigingen geef ik op tijd door. Zo heb ik er veel minder om kijken naar en weet ik zeker dat alle medicatie op orde is. Zo komt mijn vrouw niet meer zonder te zitten en hoef ik niet meer ad hoc een recept te vragen net voor een weekend bijvoorbeeld.

Dit is een voorbeeld hoe ik probeer alle balletjes in de lucht te houden.
    • Community Manager

@Eric-W Heb je ondersteuning in het volhouden van jouw mantelzorger-schap? Misschien dat de vergoeding 'hulp bij mantelzorg' een optie is, of dat onze zorgcoach mee kan denken? Medicijnen kunnen vanaf 1 januari ook voor langere periodes worden afgehaald of misschien dat de huisarts een Baxterrol een goede optie vindt?