Mantelzorg pluim

Starter

L. S.

Ik ben nieuw hier en heb het volgende idee.

Omdat het mantelzorgen de verzekeringen behoorlijk verlicht in de mate van uitbetalen, lijkt het mij logisch dat mantelzorgers in aanmerking moeten komen voor een soort pluim voor hun vaak toch wel verregaande zorg voor elkaar. Immers het bespaart de verzekeringen bergen geld en wij brengen genoeg geld weg aan premie en eigen risico. Gemeenten kennen in sommige gevallen ook al zo een regeling en het moet voor de verzekeraars toch ook niet te moeilijk zijn dit te realiseren voor hun trouwe klanten.

Wat denkt u hiervan?

Franciscus1

Mantelzorg pluim

4 ANTWOORDEN 4

Re: Mantelzorg pluim

Community Manager

Welkom Franciscus. Als ik het goed begrijp zoek je naar een manier om mantelzorgers te belonen voor hun inzet. Hoe zou voor jou die beloning, die pluim zoals je hem noemt, eruit zien? 

Ik ben benieuwd naar je gedachten hierover. 

Wat maakt het dat je op dit idee bent gekomen Franciscus? Of, wat is je eigen ervaring met mantelzorg? Ben je bijvoorbeeld zelf een mantelzorger? Of ontvang je deze zorg? 

Voel je ook vrij om wat meer over jezelf te vertellen in het Stel jezelf voor topic! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bekend gezicht

@Franciscus1 Wat een sympathiek idee. Zeker vanuit de zorgverzekeringen zou dit een mooi en waardevol gebaar kunnen zijn. Ook ik ben overigens nieuwsgierig vanuit welke positie jij dit aankaart. Helaas is de waardering voor mantelzorgers op wat voor wijze dan ook minimaal of totaal wegbezuinigd. Het komt ook omdat er geen beleid is met een minimum aan regelingen en waarderingen. Elke instantie of gemeenten mogen eigen besluitvorming maken. Neem als voorbeeld de mantelzorg dag, 10 november. Bij de ene gemeente kun je een kopje koffie komen drinken, en bij de nadere krijg je een cadeaubon van 20euro.

Als mantelzorger ben je een behoorlijk kosten besparende onderdeel van de zorgverzekeringen en maatschappij. Zo heb ik zelf als mantelzorger van mijnn vrouw behoorlijk ingeleverd aan inkomsten om de zorg voor haar rond te krijgen. Ik werk nu nog maar 20 uren per week in loondienst. Mijn vrouw ontvangt een pgb vanuit de ZvW welke de kosten en geleverde zorg bij lange na niet dekt. Er bestaan vanuit de ZK wel wat regelingen om mantelzorgers te ondersteunen maar ook deze zijn in 2019 sterk versoberd, wat ik erg jammer vind omdat de ZK hier een trend zetter in was. Maar helaas. Het is afwachten wat 2020 gaat leveren. Maar ook de beleidsmakers hebben een grote verantwoordelijkheid. Ik heb een beetje kennis op welke cijfers en doelgroep(en) het beleid gemaakt wordt... Dat gaan de mantelzorgers op deze wijze nooit winnen in verbetering en waardering. Zeker als je ook werkt en of gestopt bent met werken vanwegen de mantelzorg.

Wat ik wel kan aanbieden als hopelijke oplossing voor de toekomst: Er is een petitie welkeop dit moment de ronde doet. De oproep is aan beleidmakers; "Overheid Praat met mantelzorgers niet over mantelzorgers". 

Ik zou willen vragen deze te tekenen.

https://petities.nl/petitions/overheid-praat-met-mantelzorgers-en-niet-over-mantelzorgers?fbclid=IwA...

Community Manager

Hoi @Eric-W, bedankt voor je uitgebreide toelichting en het delen van de link naar de petitie. De vergoeding waar jij op doelt is deze toch? 

@Franciscus1 Ik ben nog benieuwd naar hoe je die pluim voor je ziet, wat @Eva hier boven ook vroeg. Ik las je toelichting in het 'Stel jezelf voor' topic, welke vormen een pluim zou kunnen hebben, maar vraag me af na dat Eric de informatie over de vergoeding heeft gedeeld, of dat is wat je bedoelt, of dat je naast de vergoeding een andere vorm van erkenning zoekt en of dat die dan meer een symbolische dan een financiële waarde zou moeten hebben.

Bekend gezicht

Beste @Raoul , uw toegevoegde link bedoel ik niet perse maar het is wel goed om het over de vergoeding uit de link te schrijven. Dat is onder andere de versobering van vergoedingen voor mantelzorgers. 2018 bedroeg de vergoeding 750euro zonder onderverdelingen. Denk bijvoorbeeld aan de vergoeding van de cursus. Het was 750euro in eens. Nu is dit nog 450euro. Maar ik doelde ook op de gemeentes. Er is geen nul /minimum beleid. De mantelzorg waardering mag naar eigen inzicht worden bepaald. Een bakkie koffie op een onhandig moment of een vvv bon van 20euro. Dat is het. Mantelzorgers worden door geen enkele instantie, zorgverzekering of beleidmakers op waarde gewaardeerd. Daar kan ik ondertussen helaas de pgb uit de zorgverzekerfingswet inmiddels ook bij schrijven. In 2019 is ook hier een versobering, ontmoedigingsbeleid, in gedaan. 2018 werd de medicatie verstrekking en beheer ook megenomen in de indicatie, sinds 2019 mag dit ook niet meer. Kan de zorgvrager zelf nog lepel of vork naar de mond brengen, maakt niet uit hoe, dit wordt dan niet meer meegenomen in de indicatie. Blijft over dat de zorgvrager eigenlijk alleen nog wat transferhulp en adl zorg kan krijgen bij informele hulp. Bij formele zorg wordt je dan dus afhankelijk van de wmo. 

Ik kan niet anders concluderen dat: "Hier is slim over nagedacht "

Ps; ik heb ook in een ander topic een reactie geschreven over de versobering van de pgb ZvW. Daarin schrijft @Raoul dat dit volgends de pgb afdeling niet klopt. Het zou dus inderdaad kunnen zijn dan de indicatiesteller verkeerde informatie geeft. In het debetreffende topic hoop ik op reactie en uitleg.