Hoe combineer jij mantelzorger zijn met je werk?

Community Manager
De combinatie van werk en zorg is voor veel mensen lastig. Gelukkig zijn er oplossingen om het iets gemakkelijker te maken, bijvoorbeeld door het opnemen van zorgverlof. Hoe combineer jij het geven van zorg met je werk?
  • Vaste bezoeker
    Hoe combineer je werk en mantelzorg. Dit is naar mijn mening voor elke situatie anders. Hoe veel zorg geef je, aard van de zorg, wat voor werk doe je, hoeveel uren werk je, eigen leeftijd, etc..

Mijn situatie:

Ik geef mijn vrouw al zo'n 25 jaar zorg. Toen hete het nog niet zo. Mijn beschrijving zal ik beperken tot de afgelopen 10 jaar.
    Ik werkte tussen de 70 en 90 uur per week. Ik had 4 werkgevers. Mijn vrouw was bedlegerig en sliep heel veel en had een groeiende zorgondersteuning nodig. Mijn vrouw werd ook steeds vaker onwel met als gevolg dat er regelmatig een arts nodig was of zelfs een ambulance. Hoe veel ik ook werkte ik zorgde er altijd voor haar te zijn. Ik bemerkte dat ik om er voor mijn vrouw te zijn zoals ik het wil minder moest gaan werken dus stoten parttime af en kwam uit op 50 uur per week. (ik had een vast baan en parttime baantjes). Ik moest voor een parttime steeds vaker weliswaar zeer korte trips maken naar het buitenland. Meestal was ik niet langer dan 24 uur weg. Helaas werd de zorgvraag van mijn vrouw steeds uitgebreider. Ik moest een keus maken en ben met deze twee werkgevers, mijn vaste betrekking en de parttime werkgever in gesprek gegaan. In het gesprek bleek al dat beide eigenlijk meer van mij wilde dan ik al beschikbaar was. Bij de werkgever van de parttime betrekking heb ik toen 2 maanden onbetaald verlof opgenomen om allereerst beter voor mijn vrouw te kunnen zorgen. Mijn werkgever van de vaste betrekking wilde ook meer. Er bleef zo een werkweek van 36 uur over. Na de twee maanden heb ik een knoop moeten doorhaken en heb de parttime betrekking gestopt.
    Langzaam maar gestaag groeide de zorgvraag steeds meer. Mijn vrouw werd steeds zieker, werd weer dialyse afhankelijk, de psychologische problemen werden sterker, kreeg ernstige hartklachten.

Uiteindelijk kwam er om terug te komen op het onderwerp op neer dat ik zorgde voor mijn vrouw in de uren dat ik niet werkte, het huishouden deed, kookte. het voor mij zelf zorgen sneeuwde onder. Langzaam bemerkte ik dat mijn reserves opraakte. De zorgen welke ik om mijn vrouw maakte werden mij ook steeds meer de baas. De 36 uur werken en de zorg was niet meer te combineren. Ik had besloten naar 32 uur per week te gaan qua werk. Uiteraard had dit ook grote gevolgen voor onze financiële situatie. Maar gelukkig heb ik een goed betaalde baan dus we redden het wel,. En ik had reserves opgebouwd. Maar ook deze was niet oneindig dus raakte uiteindelijk op.
    Ik kreeg een nieuwe team manager welke weinig begrip had voor de situatie. Soms kwam ik zo moe op het werk, soms moest ik even bellen met een arts of andere hulpverlenende instantie, het werd niet gewaardeerd. In noodsituaties kreeg ik geen toestemming om bij mijn vrouw te zijn. Ook het opnemen van zorgverlof kreeg geen toestemming. Wel het opnemen van eigen verlof. Uiteindelijk gingen al mijn verlofdagen op aan zorg en ziekenhuisbezoeken of al wat meer. Niet aan vakantie of rust. Dit heeft zo'n 8 jaar geduurd. Ik kreeg een aantal maal uitval van een week tot een paar maanden.

Bijna twee jaar geleden kreeg ik de kans om binnen de organisatie waar ik voor werk over te stappen naar een andere afdeling. Deze kans heb ik met beide handen aangegrepen. Hier was de team manager op de hoogte van mijn situatie en had alle begrip. Helaas is de zorgvraag van mijn vrouw weer wat groter geworden waardoor er voor mijn vrouw een pgb is aangevraagd van uit de ZvW. Deze is afgegeven voor 12.15 uren per week. Te weinig maar oké. Ik weet dat je binnen deze vorm niet te veel kwijt kunt. Toen de goedkeuring is gegeven voor de pgb heb ik in een gesprek aan de team manager de nieuwe situatie uitgelegd. Mijn werkuren zijn teruggebracht naar 20 uren per week. Wij werken met een vier wekelijks rooster, dus totaal 80 uren. Ik neem per 4 wekelijks rooster 1 vakantiedag op waardoor ik netto 72 uren per 4 weken werk. Ik geef de zorg welke staat beschreven in het zorgplan. Informele zorg. Mijn vrouw betaald mij vanuit deze pgb voor de 12.15 uren zorg. Met deze inkomsten vul ik het inkomen iets aan.

Groet, Eric.
    • Moderator
      Bedankt voor je reactie Eric. Wat kan je dit mooi een helder opschrijven zeg! Jullie hele verhaal met betrekking tot werken. Hoe je eigenlijk steeds minder uren bent gaan werken, omdat je vrouw meer zorg nodig had. Maar ook wat er met jezelf gebeurde in die periode. Hoe heb je dit uiteindelijk weten om te draaien? Bijvoorbeeld die uitval klachten. 

Het valt me ook op dat het dus erg veel verschil maakt wie je baas is. Het klinkt misschien een beetje simpel en oneerlijk, zelfs binnen dezelfde organisatie. Waar ze in de basis toch dezelfde regels zouden moeten hebben - zou ik dan denken. Maar de gevolgen die je omschrijft zijn duidelijk! Gelukkig kreeg je een nieuwe kans bij een andere afdeling, waar op een andere en betere manier met jullie situatie om wordt gegaan. 

Een verandering in inkomen is natuurlijk ook een erg duidelijk gevolg van het minder gaan werken. Zeker wanneer eventuele spaarpotjes opraken. Dan kom je denk ik ook weer voor nieuwe en andere keuzes te staan. Gelukkig kan je het ietsje aanvullen via de pgb. 

Je zorgt natuurlijk al een lange tijd voor je vrouw Eric. Heb je nog tips voor mantelzorgers, denk bijvoorbeeld mensen die net beginnen met mantelzorger zijn?

Heb je dit topic al gezien Eric? Ben benieuwd hoe je hierover denkt, ook vanuit de mantelzorger kant/inzichten: https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Mantelzorg/Wat-vind-jij-van-dit-voorstel-om-mensen-langer-thuis-te...