Wordt radiotherapie vergoed?

Bewerkt 
Voorbijganger

Goeiemiddag. Ik heb een verzekering bij Ohra met een collectief bij KPN. Ik denk dat een overstap naar Zilveren Kruis financieel aantrekkelijk is, maar ik krijg een vraag die ik heb in de chat niet beantwoord. Stel dat ik ooit radiotherapie nodig heb (bestraling tegen kanker). Daar is geen sprake van, in mijn hele gezin niet, en laat dat alsjeblieft zo, maar zekerheid heb ik hier natuurlijk niet over. In de chat wordt aangegeven dat Zilveren Kruis contracten heeft met 4 behandelaars, die hier allemaal minstens 150 km vandaan verwijderd zijn (ik woon in de regio West Friesland). In Hoorn is een mogelijkheid, maar die is van de VU en daarmee heeft Zilveren Kruis geen contract. In de chat meldt men dat ik terecht kan bij DCWF, maar daar doen ze o.a. aan bloed prikken en zo, in ieder geval geen bestraling. Stel dat me dit overkomt, moet ik dan echt naar Deventer, Arnhem of Leeuwarden?

Wordt radiotherapie vergoed?

7 ANTWOORDEN

Re: Bestraling

Community Manager

@Onnem Hoi Menno (gokje), ik ga mijn best doen jouw vraag te beantwoorden. 

Wat er fout gaat in het antwoord via de chat is denk ik het onderscheid tussen radiologie en radiotherapie. In het DCWF wordt wel radiologie uitgevoerd maar geen radiotherapie. 

Als eerste belangrijk is om te weten is het onderscheid in basisverzekeringen. 

Met een Basis Zeker verzekering kan je naar alle ziekenhuizen in Nederland, we hebben in 2017 met alle ziekenhuizen een contract. Als het gaat om de Basis Budget verzekering hebben we een beperkt aantal ziekenhuizen gecontracteerd. Het Westfriesgasthuis in Hoorn is voor allebei de basisverzekeringen gecontracteerd én heeft een radiotherapie afdeling dus daar kan je naar toe. 

Waar je met welke verzekering naar toe kan vindt je in onze zorgzoeker. Je kan zoeken op 'ziekenhuizen' en daarna op één van de resultaten klikken. Op de volgende pagina zie je dan een overzicht van de afdelingen van het ziekenhuis. Radiotherapie valt vaak onder de afdeling oncologie en deze afdeling staat in de lijst met beschikbare afdelingen.

Geeft dit zo antwoord op jouw vraag?

Re: Wordt radiotherapie vergoed?

Voorbijganger

Hallo Raoul, dank voor je snelle reactie. Waar het volgens mij misgaat is je aanname dat als er een afdeling oncologie is, dat er ook wel radiotherapie zal zijn. Als je in de zorgzoeker kijkt dan zie je de volgende instantie in de lijst staan:

VUmc, loc. Hoorn (Radiotherapie Westfriesgasthuis)
  • Hoorn
  • 13km

Niet gecontracteerd
Medische kwaliteit: OnbekendPatiëntervaring:

Hier staat een dik rood kruis voor! Mijn conclusie is dat in geval van nodig zijn van bestraling de dichtstbijzijnde locatie Leeuwarden, Vlissingen, Deventer of Arnhem is. Ik kan me alleen niet voorstellen dat Zilveren Kruis mensen die zo ziek zijn naar deze uithoeken verwijst.

Het is voor mij erg interessant om over te stappen naar Zilveren Kruis. Scheelt me bijna 60 euro per maand, maar als de nood aan de man is, is dat voordeel snel weer vergeten.

Community Manager

@Onnem Je hebt gelijk, voor de Basis Budget is de afdeling oncologie van het Westfriesgasthuis wel gecontracteerd alleen de radiotherapie afdeling is een sateliet locatie van het VUmc. En het VUmc is niet gecontracteerd voor de Basis Budget. 

Het is op te lossen door een tertiaire verwijzing (tweede vraag en antwoord). Mocht het zo zijn dat de huisarts je doorverwijst naar de oncoloog, dan kan je naar het Westfriesgasthuis. Is er dan bestraling nodig? Dan kan de oncoloog je met een tertiaire verwijzing doorverwijzen naar de radiotherapie afdeling van het VUmc. De Basis Budget vergoedt een behandeling op basis van een tertiaire verwijzing. Helpt dit antwoord?

Voorbijganger

Hallo Raoul, dat helpt zeker. Ik ga de overstap voorbereiden. Weer terug naar ZIlveren Kruis waar ik tot 1998 ook verzekerd was. Dank voor je antwoord.

Moderator

Wat fijn om te horen @Onnem!! Als we nog iets voor je kunnen doen rondom de aanmelding, laat je het ons weten? 

In elk geval alvast van harte welkom terug en een mooi 2017 toegewenst voor jou en je hele gezin!Smiley Vrolijk

Voorbijganger

Alles is geregeld! Nog wel één opmerking. Op elke mail die ik van jullie ontvang loopt Outlook 2010 tijdelijk vast. Iets met Google Adds...

Moderator

Oh wat vervelend! Bedoel je de ontvangstbevestiging van de aanvraag van de polis?