Prostaatkanker: waarom is voor de mannen geen periodiek onderzoek?

Bewerkt 
Geregelde bezoeker

Momenteel is bij veel mannen prostaatkanker een groot probleem. Als dit tijdig ontdekt word is het naar ik begrijp goed behandelbaar.

Waarom is voor de mannen geen periodiek onderzoek net zoals bij de dames word gedaan ter preventie van baarmoederhalskanker.

Ik hoop dat ik het onder het juiste kopje geplaatst heb.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Prostaatkanker: waarom is voor de mannen geen periodiek onderzoek?

4 ANTWOORDEN

Re: Prostaatkanker

Bewerkt 
Medewerker

Hallo Ron2003,

allereerst wil ik je van harte welkom heten bij de community en bedanken voor het starten van dit topic. Ik weet zeker dat dit heel veel mannen aangaat. Op het internet lees ik verschillende artikelen over preventieve onderzoeken. Op de overheidswebsite nationaalkompas lees ik dat “vroege opsporing niet per sé kwaliteit van leven verbetert”.  De reden zou zijn omdat langzaam groeiende tumoren niet altijd levensbedreigend zijn. Wel moet je dan met wetenschap leven dat je kanker hebt.  Zou jij uiteindelijk toch zo’n onderzoek willen doen ook al blijkt de uitkomst niet levensbedreigend te zijn?

Bewerkt 
Medewerker

Geldt voor borstkanker en baarmoederhalskanker niet hetzelfde?

Daar kan ook sprake zijn van langzaamgroeiende tumoren die niet direct levensbedreigend zijn. Toch worden alle vrouwen (terecht) gescreend. Ik kan mij de opmerking van Ron2003 dan ook wel voorstellen.

Bewerkt 
Geregelde bezoeker

Beste Michiel en Ron Burgers

Dank voor jullie respons. Persoonlijk ben ik het helemaal eens met Ron Burgers,

En op jou vraag Michiel, ik zou zeker de test ondergaan. Als het goedaardig is dan weet je dat en is het kwaadaardig danben je wellicht op tijd om nog te behandelen.

Laten we eerlijk zijn ik heb vroeger al gehoord dat in principe iedereen al kankercellen in zich heeft maar het is bepalend of ze actief worden.

Bewerkt 
Medewerker

Hallo Ron en Ron,

Laat ik voorop stellen dat ik jullie allebei goed begrijp. Persoonlijk worstel ik nog wel met de gedachte of ik zo’n onderzoek zou doen, wellicht is dat de leeftijd.

Op de eerder genoemde, nationaalkompas, staat aangegeven waarom de overheid onvoldoende basis heeft voor een preventief onderzoek. In mijn eerdere bericht was ik vergeten om de link naar deze pagina toe te voegen, excuus daarvoor.

Op de website ben ik tevens de prostaatwijzer tegengekomen, deze is ontwikkeld door het Erasmus MC. Het doel ervan is, om mannen in de leeftijd van 55-74 jaar, inzicht te geven in het risico die ze lopen op prostaatkanker. Zijn jullie bekend met deze wijzer?