Kosten bij orgaandonatie

Nieuwkomer

Mijn buurvrouw heeft kanker in haar lever en ik denk erover om voor haar een deel van mijn lever af te staan. Haar ziekenhuis zit in Gent, België. Weet iemand wat er in zo'n geval aan kosten vergoed wordt door mijn zorgverzekering bij Zilveren Kruis? Gaat dat ten koste van je eigen risico? Als mijn moeder me naar België rijdt, wordt dat ook vergoed, of moet ik per se met de trein, zodat ik een kaartje kan overhandigen? Is er iemand die hier meer over weet?

Kosten bij orgaandonatie

2 ANTWOORDEN

Re: Kosten bij orgaandonatie

Fanatiekeling

De medische kosten van de donor komen bij een levertransplantatie gedurende 6 maanden ten laste van de zorgverzekering van de ontvanger. Ook reiskosten worden door de zorgverzekering van de ontvanger vergoed. Dit kun je opzoeken in de polisvoorwaarden ( deze zijn leidend),maar ook op de website is het een ander te vinden.

Na zes maanden neemt uw eigen zorgverzekering het over, en de nacontroles zijn dan vrijgesteld van eigen risico. 

Als het niet lukt, kan ik de artikelnummers geven, zodat u het kunt nalezen. 

Alles onder voorbehoud. 

Groet, Feina.

Re: Kosten bij orgaandonatie

Moderator

Hallo @Rolf, welkom op de community. Wat goed dat je overweegt om een deel van jouw lever af te staan! En goed dat je van tevoren goed uitzoekt hoe het zit met de kosten.

Feina heeft al uitgelegd dat de kosten bij een transplantatie voor rekening komen van de verzekeraar van de patiënt die de lever ontvangt. Op de website van de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS) staat hierover veel uitgelegd. Je kunt ook met de NTS contact opnemen om jouw vragen door te spreken. En zij kunnen je ongetwijfeld ook goed adviseren over hoe je dit eventueel verder aanpakt.

Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat beslissen. Misschien vind je het interessant om jouw gedachten en bevindingen te delen in ons topic 'Hoe sta jij tegenover donorschap?

Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze gerust!