Kanker zit ook in je gedachten

Community Manager

Kanker neemt je leven over. Niet alleen door de intensieve behandeling in het ziekenhuis. Ook buiten de behandelkamer en in je gedachten houdt de ziekte je continu bezig. Leven met en na kanker roept allerlei vragen en zorgen op. Bijvoorbeeld over je gezinsleven, de situatie op je werk, je seksualiteit en hoe je naar het leven kijkt. Dit vraagt net zo goed aandacht, en staat daarom vandaag centraal op Wereldkankerdag 2019.

Zilveren Kruis steunde de ontwikkeling van OncoKompas, een e-health hulpmiddel waarmee je een totaalplaatje krijgt van je kwaliteit van leven. Op basis van je situatie geeft OncoKompas je betrouwbare tips over onder meer gezonde voeding en hoe je kunt omgaan met vermoeidheid en angst.

Wat doe jij om leven met of na kanker zo dragelijk mogelijk te maken?

Kanker zit ook in je gedachten

5 ANTWOORDEN 5

Re: Kanker zit ook in je gedachten

Bezoeker

Onlangs ben ik geopereerd aan dikkedarm kanker. Ik ben genezen verklaard,  en zal regelmatig gecontroleerd worden ! Voor mij is dat voldoende,  het houdt mij niet meer bezig. Genezen is genezen, iedereen heeft evenveel kwade kans !

Verwijderde account
Niet van toepassing

Sluit me bij Hans V. aan.

Recent m'n blaas verwijderd vanwege recidiverende tumoren. Nu een uraalstoma. Verder geen nabehandeling m.u.v. periodieke controles.

Gewoon doorgaan met leven en de dingen die ik voor de operatie deed.

Komt tijd komt raad. Ook geen behoefte aan een Patiëntenvereniging, dan blijf je er zo mee bezig.

Hoe maak ik een geestelijke comeback na kanker?

Voorbijganger

Al voordat ik een jaar geleden het goede nieuws, namelijk complete remissie, van de oncoloog vernemen mocht, was ik reeds met mijn comeback begonnen. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk probeerde ik stap voor stap in de maatschappij terug te keren. Het lichamelijke revalideren ging redelijk tot goed. Mijn geestelijke herstel vorderde echter amper. En daarmee bedoel ik niet dat ik problemen met het krijgen van kanker heb (gehad). Mijn probleem ligt op een ander vlak. Ik kan slecht zaken onthouden, mijn herinneringen zijn niet in orde, ik herken veel personen niet meer of slechts vaag, heb een lage handelingssnelheid, laat zaken vallen, zoek naar woorden, val dikwijls in herhalingen, etc. Ondanks mijn gestructureerde pogingen zie ik mijn geest steeds verder uit vorm raken. Gelukkig toonden MRI scans aan dat mijn hersenen volledig in orde. Daarnaast betrap ik mijzelf erop, dat mijn dagelijks leven feitelijk op papier staat, zodat ik niets vergeet, althans dat denk ik! De werkelijkheid is echter anders ... De agenda houd ik goed bij. Probeer allerlei puzzels op te lossen en veel aan geheugentrainingen te doen. Door de geheugen- en herinneringsproblematiek krijg ik steeds grotere moeilijkheden met mijn dagelijkse leven. Op de één of andere wijze wil ik weer geestelijk vooruitgang boeken.

Daarom is mijn vraag aan de lezers of men in deze specifieke materie misschien bruikbare tips en suggesties heeft?
Vanzelfsprekend bedank ik iedereen voor het lezen van mijn bijdrage en voor eventuele reacties. Dit stuk moest ik trouwens twee keer herlezen om alle fouten weg te werken. Ook dit is een nieuwe ervaring voor mij geworden.

Medewerker

Wat fijn dat er sprake is van een complete remissie, @Eibar! Dat klinkt als heel goed nieuws. 

Zoals je ziet heb ik jouw topic verplaatst. In dit topic spreken we vooral over wat jij kunt doen om leven met of na kanker zo dragelijk mogelijk te maken. Je geeft daar zelf al een paar goede tips voor. 

Eibar vraagt aan de lezers iemand  in deze specifieke materie misschien bruikbare tips en suggesties heeft om weer geestelijke vooruitgang te boeken.  Ik ben benieuwd of @Verwijderde account en @Hans V misschien nog tips hebben? Jullie hebben namelijk al eerder in dit topic meegedacht. Of wellicht zijn er nog anderen die uit ervaring kunnen helpen? 

Bezoeker

Eibar maakt zich kennelijk over veel meer dingen zorgen, iedere mens is duidelijk anders. Een volgende kanker hoeft ook weer niet dodelijk te

zijn. Ik heb geen ander advies, dan : ben wat positiever!  Overigens heb ik ook een euthanasieverklaring,  dat geeft ook rust.