Hoe praat jij met anderen over jouw of hun ziekte?

Moderator

Praten met je naasten over je ziekte is vaak moeilijk. In het topic over darmkanker deelde Nanda haar ervaring. Ik herken dat heel goed en denk dat er veel meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Omdat dit bij veel ziektes belangrijk is, zet ik dit gesprek in een apart topic. Zo is het ook goed te vinden voor anderen, die dit meemaakten met een andere ziekte

Ik hoop dat het verhaal van Nanda jullie inspireert en ben benieuwd naar jullie ervaringen. Deze kunnen voor anderen net zo waardevol zijn.

Hoe praat jij met anderen over jouw of hun ziekte?

5 ANTWOORDEN

Re: Diagnose dikkedarmkanker. En wat nu?

Bekend gezicht

hoi @Viktor

Lief van je dat je de tijd neemt om uitgebreid te antwoorden!

En super fijn dat het voor jou geholpen heeft!

Het probleem echter is,dat heb ik er niet echt bij vermeld omtrent privacy..dat mijn ouders er NIET over willen praten..ze schuiven het probleem af of zien het niet.. zelfde als toen ze haaruitval kreeg en besloot plots dr haar dr af te laten scheren.. ik denk dat bij de meeste mensen er toch wel een stukje verwerking in mee gaat maar het deed dr niks.. dus of ze houd zich sterk voor ons of ze verkropt de emotie..

Als ik er over wil praten ben ik degene in hun ogen die paniek zaait.

Terwijl ik en naasten  bezig zijn met a.s rouwverwerking, dit doe ik ook via het GGZ o.a

Klopt dat genoeg drinken en gezond eten een must is!

Alleen lopen kan ze bijna niet daarnaast heeft ze morbide obesitas en zou het juist goed moeten zijn!

Roken is ze mee gestopt toen ze de diagnose kreeg en tjah drinken doen ze allebei nog Smiley Verdrietig

Ik heb wel vrienden waarmee ik kan praten alleen het blijft toch een gevoelig onderwerp en wil ook niet iedereen ermee belasten.

Dankjewel voor je toelichting  Smiley Knipoog

Moderator

Wat ontzettend moedig dat je dit zo durft te delen Nanda. Ik kan mijn situatie niet vergelijken met die van jou maar toch lees ik veel wat ik herken. Mijn moeder heeft borstkanker gehad 10 jaar geleden en is daar weer helemaal van genezen. Na een operatie en bestralingen gaat zij nu weer gezond door het leven! Toch zit er, merk ik, veel verwerking in zo'n proces. Mijn moeder praatte hier wel over maar mijn vader (en ikzelf) vonden dat moeilijker. 

Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen: praat er juist wel over met mensen en denk niet dat je er mensen mee belast wanneer je hier behoefte aan hebt. Juist belangrijk die verwerking voor jezelf te doen! Misschien laat dit ook aan je ouders zien hoe belangrijk het is en hoe het jou helpt. En mocht ik ergens mee kunnen helpen, laat het gerust weten! 

Bekend gezicht

@Michelle

Wat lief en ontzettend moedig van jou om toch ook een persoonlijk deel van je leven aan mij/ons te vertellen!

Ze zeggen dat de ziekte je kijk op jezelf en de wereld doet veranderen, ik ben er zelf alleen maar angstiger van geworden.. maar ook ik kom er stukje bij beetje wel.

Het is gewoon heel lastig dat het zo dichtbij komt en dan heel erg ga nadenken over de toekomst, wat als ze er straks niet meer is?

Dit heb ik samen met mijn zusje wel eens besproken,maar we hebben er nog geen antwoord op gevonden.

Misschien komt het praten wel als het straks nog dichterbij komt?!

Ik ben er soms bewust,te bewust mee bezig waardoor ik dus over mijn grenzen heen ga.

Het is zo dubbel en raar.

Ik denk dat iedereen er ook anders mee omga, en mijn moeder is nooit een gevoelsuiter geweest.

Ik zie het ook als een levensles om er ondanks deze situatie en mijn aandoeningen, nog meer uit het leven te halen!Smiley Knipoog 

Moderator

Lijkt mij het allermoeilijkste Nanda. Ook mij heeft het angstig gemaakt en heel eerlijk soms nog steeds. Maar wil mijn situatie niet met die van jou vergelijken aangezien mijn moeder niet in de situatie heeft gezeten dat ze uitbehandeld was. Maar inderdaad heeft het op een bepaalde manier ook mijn kijk op de wereld doen veranderen. 

Wel fijn dat je er wel met je zus over kan praten. Ondanks dat jullie beide geen antwoord weten op de vraag die jullie jezelf stellen.. 

Ontzettend knap dat je deze instelling weet te behouden Nanda! En wat een prachtige foto heb je al profiel foto! 

Re: Hoe praat jij met anderen over jouw of hun ziekte?

Bekend gezicht

@Michelle

Super lief van je Michelle Smiley Vrolijk

Alleen ben ik gister compleet ingestort na de uitslag ct scan van me moeder..De pillen die haar nog even konden uitstellen zijn niet aangeslagen..

Het is nu zo ver dat ze elke dag pijnbestrijding d.m.v cannibs en morfine krijg.

Haar longen zitten helemaal vol en dr conditie is in rap tempo achteruit gegaan

Ze heeft moeite met ademen etc

Zaterdag ga ik erheen met gedachte,zal het de laatste keer zijn?

Zelf probeer met me medicatie en extra valium rustig te blijven maar het valt niet mee

Het gaat allemaal te snel en te vroeg