Goede kanker bestaat niet! Schildklierkanker op de kaart

Voorbijganger

In 2012 kreeg ik de diagnose schildklierkanker. Zo'n beetje het eerste wat ik te horen kreeg was dat ik mazzel had. Ik had de goede kanker. Het klonk me nogal raar in de oren. Goede kanker? bestaat die dan?  Nee! is mijn antwoord. Natuurlijk bestaat dat niet!  Goed behandelbaar ja, maar goede kanker? Nee! Omdat na veelvuldig contact op lotgenotenpagina's bleek dat ik niet de enige was die dit te horen had gekregen, besloot ik mijn dagboek dat ik na mij diagnose en een jaar daarna had bijgehouden, openbaar te maken. Nadat deze in wekelijkse blogs waren verschenen op de website van SON, werden deze blogs gebundeld tot een boek. Er was geen andere titel denkbaar dan Goede kanker bestaat niet! Mijn doel? bewustwording creëren bij artsen en gezond Nederland dat iedere kanker er één is. Met angsten, onzekerheden, verdriet en ongemakken. Schildklierkanker heeft vaak een chronische ziekte tot gevolg. Ook herkenning bieden aan mensen met (schildklier)kanker,schildklieraandoeningen en andere chronische of hormonale aandoeningen.Op de website van Telegraaf gezondheid schrijf ik wekelijks over leven met schildklierkanker. Verhalen van mensen ontmoet op de lotgenotenpagina's, zaken die spelen in de media of mijn eigen persoonlijke verhaal van alle dag. Ik ben benieuwd naar jullie verhaal. Hoe denken jullie over de uitspraak goede kanker? Waar vinden jullie herkenning? Grijpen jullie vaak mis wanneer het gaat om begrip? 

Goede kanker bestaat niet! volg mij via www.ankevanhaften.nl

Goede kanker bestaat niet! Schildklierkanker op de kaart

1 ANTWOORD

Re: Goede kanker bestaat niet! Schildklierkanker op de kaart

Uitblinker

hoi anke,

goed verhaal, deels herkenbaar.

intentie van de mededeling van de arts kan ik volgen, alleen als je het te horen krijgt, klinkt het heel raar.

hoe kan kanker nu goed zijn?

betere woordkeuze zou voor mijn gevoel zijn geweest "een minder erge vorm van kanker waar we nog goed iets kunnen bereiken met behandelingen"

goede communicatie en enige inleving in wat de impact zou kunnen zijn bij de patient zijn iets wat lang niet iedere arts beheerst. 

afgelopen week was ik nog bij een orthopedisch chirurg ivm frozen shoulder,

een van de eerste opmerkingen die hij plaatste was "diabeten zijn onbetrouwbaar"

als je niet gelijk begrijpt wat de intentie van de opmerking is, is het best even schrikken.

gelukkig begreep ik het wel gelijk, maar hij lichtte de opmerking toch nog wel even toe.

hij bedoel te zeggen dat diabetes voor de behandeling van een frozen shoulder een aantal onzekere invloeden heeft op de genezing, gaat niet zoals te verwachten.

groet mike