Diagnose kanker: welke vragen bespreek je liever niet met je arts?

Bewerkt 
Medewerker

Mijn naam is Sanne en ik leef al ruim acht jaar met kanker en alle gevolgen van de behandeling daarvan. Leven met kanker is niet eenvoudig. Dat geeft onzekerheid, levensvragen, angst, vaak vermoeidheid en soms boosheid en van allerlei andere problemen die ik niet eens wist te verzinnen. Die benoemde ik niet eens, een beetje pijn, minder libido of moeite met het hervatten van mijn werk; want dat hoort er toch allemaal bij?

Met veel (onbegrepen) klachten wordt een (huis)arts niet bezocht. En niet elke klacht vraagt om een medische oplossing. Soms is het al genoeg om te weten dat het niet raar is om te worden overvallen door angst en dat je daarmee kunt leren omgaan of dat het slijt. Of dat het niet raar is om extreem moe te zijn en dat het opbouwen van conditie met vallen en opstaan gaat. "Had ik dit maar eerder geweten, dan had ik het anders aangepakt." OncoKompas geeft na het doorlopen van vragen inzicht in jouw situatie en of je die kunt verbeteren. Ik had dit instrument graag acht jaar geleden gehad!

Want dat die onhandige dikke vetrol onder mijn litteken oedeem bleek te zijn, hoorde ik per ongeluk van een lotgenoot en ik dacht dat iedereen dat had...

En jij? Met welke vraag zou jij nooit naar je arts zijn gestapt?

Diagnose kanker: welke vragen bespreek je liever niet met je arts?

1 ANTWOORD

Re: Diagnose kanker: welke vragen bespreek je liever niet met je arts?

Moderator

Beste @Paarl, Sanne heeft je bericht gelezen, maar kan om technische redenen helaas niet zelf reageren. Daarom heeft ze mij gevraagd om haar antwoord met je te delen:

Dag Marjanne,

Je hebt aardig wat voor je kiezen gekregen, zeg.
Ik kan me voorstellen dat naast alle grote ellende nu vermoeidheid en hangende oogleden je te klein lijken als probleem om de huisarts of je behandelaars te raadplegen.
Toch denk ik dat je er wél alle reden voor hebt omdat je vermoeidheid met de effecten ervan veel impact heeft op je dagelijkse leven en ook kan samenhangen met je spierziekte.
Dan is het toch wel raadzaam om een arts te laten beoordelen wat er nu eerder was; kip of ei.
Spierzwakte kan ook in je gezicht optreden en vermoeidheid van alle “kankerzooi” is ook iets wat op zichzelf al aandacht verdient. Maar nu is niet duidelijk wat nu wat veroorzaakt.
Ik adviseer je om, niet zoals ik eigenwijs te zijn, en ook met je kleine klacht een arts te bezoeken! Ik weet zeker dat OncoKompas je hetzelfde zou hebben geadviseerd.
Je kunt via oncokompas@red-kite.nl een eigen toegang tot OncoKompas aanvragen, als je je situatie eens op een rijtje wilt zetten.
Realiseer je dat het hebben van jouw spierziekte naast de impact van kanker en behandelingen ook invloed heeft op je functioneren en kwaliteit van leven.
Mijn scores zijn vanwege reuma ook niet altijd florissant, maar ze schetsen wel een plaatje van dingen waarvoor je aandacht moet hebben om niet af te glijden.
Heel veel succes, en maak die afspraak binnenkort!