Bevolkingsonderzoeken redden veel levens

Moderator

50% minder sterfgevallen aan baarmoederhalskanker en 30% minder aan borstkanker. Minister Schippers liet onderzoek doen en het resultaat van 25 jaar bevolkingsonderzoek mag er zijn.

Doe jij altijd mee als je een oproep krijgt? En wat is jouw ervaring met zo’n onderzoek?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bevolkingsonderzoeken redden veel levens

14 ANTWOORDEN

Re: Bevolkingsonderzoeken redden veel levens

Webcare

Eerlijk gezegd vond ik het de eerste keer doodeng.

Dat viel dus erg mee. Ik zei gewoon eerlijk dat ik het best spannend vond, de dames daar die je begeleiden weten daar wel raad mee.

Ik schaam me eigenlijk om te zeggen dat ik ook wel eens oversla. Dom dom dom natuurlijk.

Dit is weer een wake-up call om toch die paar minuten hier tijd aan te besteden.

Geldt ook voor het baarmoederhalskankeronderzoek.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Vaste bezoeker

Onderzoek baarmoederhalskanker altijd gedaan tot het niet meer nodig was i.v.m. verwijdering. Onderzoek stelt ook niet veel voor en wordt steeds vaker door praktijkondersteuner gedaan. Prettig omdat dat meestal een vrouw is.

Borstkankeronderzoek nog geen oproep voor gehad. Ga ik zeker doen, weet nu al dat ze iets gaan zien op de foto. Ben begin vorig jaar op de mamapoli geweest i.v.m. knobbel en verdikking onder oksel. Zitten er nog steeds, dus prettig om dat in de gaten te houden.

Webcare

Hey Schriani, ik vond dat baarmoederhalskankeronderzoek ook een fluitje van een cent. Zo klaar inderdaad. Pittig dat jij een operatie hebt  gehad.  Snap dat jij in jouw situatie zeker geen onderzoek overslaat. Heb je lang moeten wachten op de uitslag toen je op de mamapoli bent geweest?

Starter
Dit klopt helemaal. In mei 2007 had ik een bevolkingsonderzoek en bleek het niet goed te zijn.
Er waren in een borst donkere vlekken gevonden. Binnen een week volgden er meer onderzoeken en bleek er dat ik een agressieve vorm van borstkanker had. Doordat het 'toevallig' precies op tijd bij het bevolkingsonderzoek werd geconstateerd, kon ik op tijd behandeld worden. Nu ben ik 8 jaar verder en ben nog steeds energiek en volop aan het werk. Ik heb dus veel te danken aan het bevolkingsonderzoek.

Webcare

Hoi Joke-1 wat ben jij er snel bij geweest. Wat goed dat je weer voluit je leven kunt leiden. Moet je in jouw situatie dan nog wel steeds meedoen met het bevolkingsonderzoek of krijg je vanzelfsprekend al je je controles? Hoe werkt dat?

Starter
Na 8 jaar is er 1 x per jaar de controle in het ziekenhuis. Iedere keer weer spannend. Tegelijkertijd word ik uitgenodigd voor het bevolkingsonderzoek alleen daar meld ik mij voor af. Dubbel onderzoek lijkt me niet echt nodig. Jaarlijkse controle was vorige week en alles was gelukkig okay!

Bezoeker

Hallo Sofhie.

Ik ben 30 jaar. En deze jaar ik heb brief gekregen van bevolkingonderzoek. Dat vrouwen die worden 30 jaar of meer. Komen in risicogroep tot baarmoederkanker. Ik ben gegaan naar huisarts. En ik wilde dat huisarts verwijst mijn naar  ziekenhuis naar gynecoloog.  Maar assistente van huisarts heeft gezegd dat ik moet eigenbijdrage betalen. Ik heb gezegd niet erg! Bij huisarts ik vind eng om deze onderzoek te doen!! Ik ben niet gegaan naar deze onderzoek omdat ik ben niet doorverwijst naar de gynecoloog!

Vaste bezoeker

@Pauline De mamapoli in Dordrecht werkt snel. Foto maken, beoordelen en indien nodig echo. De eerste keer Mampoli in 2008. Door mastopathie altijd knobbels gehad, maar die gaan weer weg. In 2008 dus niet. Toen ik na de foto de nog een echo kreeg schrok ik wel een beetje.  Bleken gelukkig cystes, hebben er 5 verwijderd.

De laatste keer was het anders, volgens echoscopist leek het op klierwwefsel maar was niet 100% zeker. Wel wisten ze dat het geen kanker was, er is daarom geen biopt genomen. Hoe lang uitslag biopt zou hebben geduurd weet ik niet.

En die operatie viel ontzettend mee, geen pijn, alleen heel moe en niet tillen. Vooral dat laatste valt tegen, je moet echt overal bij nadenken!

Vaste bezoeker

@nastya2785 Het uitstrijkje kan zelfs door assistente van huisarts gedaan worden. Wat is voor u de reden dat u naar ziekenhuis wilt? Dat is alleen nodig als de uitslag verhoogd risico op baarmoederhalskanker is.

Bezoeker

Hallo Schriani.

Mijn moeder heeft deze onderzoek bij assistente van huisarts laten maken! Toen zij vond erg pijnlijk. Daarom ik wilde gaan naar ziekenhuis. 

Vaste bezoeker

Hallo @nastya2785

Vervelend dat het voor je moeder pijnlijk was. Toch denk ik niet dat het in het ziekenhuis anders is. Het gaat beter als je kunt ontspannen en ondanks dat ik toch veel problemen op dat geboed heb gehad, heeft het uitstrijkje mij nooit pijn gedaan.

Groet Anita

Bezoeker

Hallo Schriani.

Dank voor tip! Kan gebeuren ook!

Bekend gezicht

Ik heb mijn eerste oproep voorbij laten gaan.. ik was doodsbang!

2de oproep heb ik gedaan op aandringen van collega's

Mijn Oma had baardmoederhals kanker

Mijn moeder heeft een erfelijke vorm van Darmkanker

Dus er word van je verlangt om met gezond verstand na te denken

Toen het eenmaal zo ver was, kon ik niet slapen van de spanning

Ik heb daar bij de vrouwelijke dokter alles er uit gegooid.. het enige wat ik vervelend vond is dat ze bij je baarmoeder wat weghalen/vegen!

Achteraf ben ik blij dat ik het toch gedaan heb!!

En ik kan zeker mensen die nog twijfelen aanraden om te gaan!

Het is eng maar wel van levensbelang

Webcare

Hoi Nanda,

Wat ontzettend goed dat je je verhaal deelt hier.

Ik kan me voorstellen dat je angstig was dit onderzoek te ondergaan. Zeker met de voorgeschiedenis in de familie. Dapper van je dat je ondanks de spanning toch bent gegaan.

Deze onderzoeken zijn inderdaad altijd erg spannend!

Niet alleen het onderzoek zelf maar ook de uitslag afwachten blijft naar.

Ik hoop dat je uitslag goed was en blijft!

Groetjes,

Caroline

Ben je blij met het antwoord wat ik of een ander communitylid heeft gegeven? Accepteer deze dan als oplossing.