Bevolkingsonderzoek naar darmkanker: doe jij mee?

Bewerkt 
Moderator

Sinds 2014 is er een bevolkingsonderzoek naar darmkanker. Mensen tussen de 55 en 75 jaar krijgen elke twee jaar een oproep om mee te doen. Op onze website vind je meer informatie over het bevolkingsonderzoek.

Bas Geerdes, medisch adviseur bij Achmea, vertelt: “Veel mensen doen mee aan het onderzoek. Afwijkingen in de darm geven niet altijd direct klachten. Wanneer een afwijking op tijd wordt gevonden, dan is vaak een succesvolle behandeling mogelijk, waardoor minder mensen aan darmkanker overlijden. En het bevolkingsonderzoek, waarbij een beetje ontlasting wordt opgestuurd,  is eenvoudig en niet belastend.

Er zijn ook mensen die ervoor kiezen om niet mee te doen, bijvoorbeeld omdat  er over het nut van het onderzoek internationaal nog discussie is. Ook is het vervolgonderzoek, wanneer er bloed in de ontlasting gevonden is, niet prettig. Sommige mensen zien hiertegen op en doen daarom niet mee.”

Doe jij mee aan het bevolkingsonderzoek naar darmkanker als je een oproep krijgt?

----------

P.S. Ben je ouder dan 55 en wil je weten wanneer jij een oproep krijgt? Je leest het op de website van het RIVM

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Bevolkingsonderzoek naar darmkanker: doe jij mee?

24 ANTWOORDEN

Re: Bevolkingsonderzoek naar darmkanker: doe jij mee?

Nieuwkomer

Ja zeker weten, beter snel weten en er wat aan doen.

Voorbijganger

Ik zou zeker aan dit onderzoek meedoen, ware het niet dat ik als 80 jarige uitgesloten ben. Is hier sprake van leeftijdsdiscriminatie? Ook 80++ hebben nog steeds darmen en willen ook gezond blijven. Ik voel me fit en ben zover bekend gezond.

Bewerkt 
Medewerker

@Moppje, welkom op het forum! Ik zie dat dit je eerste post is. Zou je het leuk vinden om iets over jezelf te vertellen en waarom jij lid bent geworden van de community? Je kunt dit doen in het “Stel jezelf voor” topic.

@F-v-Baars, ook van harte welkom! Ik heb even gezocht op de gelinkte informatie. Daar zag ik niks terugkomen over leeftijd. Op de site van de rijksoverheid staat wel de redenatie waarom er specifiek word gekozen voor mensen van 55-75. De reden zou zijn dat het in deze leeftijdsfase het meeste voorkomt. Meer informatie vind je hier: bevolkingsonderzoek darmkanker

Ook voor jou geld uiteraard dat we het leuk zouden vinden als je jezelf in bovenstaand topic voorstelt.

Nieuwkomer

Nee, want ik word al om de 5 jaar gecontroleerd wegens darmkanker in het verleden.

Bewerkt 
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey Mieke, welkom op de community! Heftig om te lezen dat je in het verleden darmkanker hebt gehad. Vind je iedere 5 jaar controle prima, of zou je het dan wel iets vaker willen laten plaatsvinden?

Hieronder vind je de link naar het stel je voor topic (in mijn handtekening), ik zou het leuk vinden als je jezelf daarin voorstelt!

Stamgast

Ik denk 't niet dat ik mee zou doen. Ik heb vrij regelmatig last van aambeienen zit niet te wachten op een inwendig onderzoek dankzij mijn aambeien

Medewerker

Jazeker

Sophie schreef:

Sinds 2014 is er een bevolkingsonderzoek naar darmkanker. Mensen tussen de 55 en 75 jaar krijgen elke twee jaar een oproep om mee te doen. Op onze website vind je meer informatie over het bevolkingsonderzoek.

Bas Geerdes, medisch adviseur bij Achmea, vertelt: “Veel mensen doen mee aan het onderzoek. Afwijkingen in de darm geven niet altijd direct klachten. Wanneer een afwijking op tijd wordt gevonden, dan is vaak een succesvolle behandeling mogelijk, waardoor minder mensen aan darmkanker overlijden. En het bevolkingsonderzoek, waarbij een beetje ontlasting wordt opgestuurd,  is eenvoudig en niet belastend.

Er zijn ook mensen die ervoor kiezen om niet mee te doen, bijvoorbeeld omdat  er over het nut van het onderzoek internationaal nog discussie is. Ook is het vervolgonderzoek, wanneer er bloed in de ontlasting gevonden is, niet prettig. Sommige mensen zien hiertegen op en doen daarom niet mee.”

Doe jij mee aan het bevolkingsonderzoek naar darmkanker als je een oproep krijgt?

Moderator

Hi Wijnands, ik kan mij voorstellen dat een onderzoek voor jou vervelend kan zijn. Als het onderzoek op een andere manier gedaan zou worden, wat voor jou minder vervelend is, zou je dan wel meedoen? 

Voorbijganger

Bovenstaand bericht kwam voorbij op Facebook en trok mijn aandacht vanwege mijn eigen geschiedenis. Vanwege de vele negatieve reacties over huisartsen die niet adequaat reageren besloot ik mijn eigen verhaal daar te delen, daar ik, dankzij het wel adequeaat reageren van de huisarts, dit nu kan vertellen. Zilveren Kruis heeft gevraagd mijn verhaal met jullie te delen:

Ik was 34 toen ik zwanger was en bloed bij de ontlasting had. Vanwege de zwangerschap, die moeilijk was, werd ik nog niet doorgestuurd maar ik moest na de bevalling zsm terug komen als de klachten aanhielden. 4 weken na de bevalling (van een gezonde zoon) zat ik weer bij de huisarts die geen moment twijfelde en mij doorstuurde naar de DML arts. 2 weken later had ik een colonoscopie en daar vonden ze een grote! poliep. Het heeft twee pogingen geduurd om deze helemaal te verwijderen. Na onderzoek bleken er onrustige cellen in te zitten maar nog wel goedaardig. Ik had geluk, het was net op tijd ontdekt. Nu sta ik voor de rest van mijn leven onder controle. Momenteel elk jaar, vanwege mijn jonge leeftijd. Ik ben mijn huisarts nog altijd dankbaar voor zijn snelle doorverwijzing. Nu kan ik volop genieten van mijn twee zoons.

Nieuwkomer
Ik heb nooit een optoep gehad ga altijd op mijn eigen houtje naar het ziekenhuis want ik ben zelf chronisch ziek aan mijn darmen nadat ik 2 jaren lang chemo gehad hebt.

Nieuwkomer

Ik citeer: "Ook is het vervolgonderzoek, wanneer er bloed in de ontlasting gevonden is, niet prettig."

Wat is er dan precies niet zo prettig?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey View2008, een Colonoscopie volgt als er bloed in de ontlasting word gevonden. Dit kan als pijnlijk worden ervaren. Zo kan je na het onderzoek niet zelf terug naar huis fietsen of rijden. Meer informatie over een Colonoscopie vind je hier. 

Bekend gezicht

Hoii

Ja ik heb een colioscopie gehad( zeg ik dat goed?)

Ik heb deze aangevraagd aangezien mijn moeder darmkanker heeft!

Ik denk dat de grens verlaagt moet worden.. vanaf 35 jaar!

Ik heb verder niks naars aan ondervonden, de dosering "roesje" was zo hoog dat ik in slaap viel hahaha

Ik kan me voorstellen dat je er niet op te wachten zit maar better safe than sorry!

Webcare

Hey Nanda,  mooie quote: better safe than sorry... Heb je een goede uitslag gehad?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bekend gezicht

Hoi Pauline

Jaa de uitslag was gewoon super goed Smiley Knipoog

En zeker achteraf blij dat ik het toch gedaan heb

Webcare

Jeetje Nanda, wat een opluchting! Snap dat je dit onderzoek nooit meer overslaat. 

Bekend gezicht

Ja en nee ,ik heb al 2x een darm onderzoek gehad 1x zonder roesje ,en heb het uitgeschreeuwd van de pijn!

De tweede keer ben ik onder volledige narcose geweest ook vanwege mijn invaliditeit,maar heb daarna zo een pijn in mijn buik gehad dat ik zei nooit meer!!

Ik vindt het wel een goede zaak dat het bevolkings onderzoek er is .

Ik heb ook vernomen dat het met mijn aandoening extra opletten is als ze dit onderzoek zouden doen vanwege mijn darmen die geperforeerd zouden kunnen worden vanwege mijn slechte bindweefsel kwaliteit.

Community Manager

@monique1964 Was de keer zonder roesje omdat je dat zelf niet wilde of is toen niet aan je gevraagd of je een roesje wilde?

Bekend gezicht

hielp niet