Bevolkingsonderzoek naar darmkanker: doe jij mee?

Re: Bevolkingsonderzoek naar darmkanker: doe jij mee?

Community Manager

@Verwijderde account Wat een nare ervaring Monique. @SandraThijssen, hoe ging dat bij jou?

Voorbijganger
@Raoul wil je dat echt weten...
Mijn eerste ervaring was namelijk heel naar. Na 3x infuus prikken (ik ben lastig te prikken) dachten ze dat hij eindelijk goed zat. Roesje werd ingespoten en ik dacht ik zal het zo wel merken. Ik deed maar alvast mijn ogen dicht maar er gebeurde niets. Zoals ik schreef had ik een jonge zoon van toen 6 weken en die was op de gang erg aan het huilen. De arts zei iets van dat hij steeds een kindje hoorde huilen waarop ik antwoordde: Ja dat is mijn zoon. De arts schrok en besefte dat ik nog gewoon bij was. Hij vroeg of het te doen was en dat was het tot dat moment. Echter op het moment dat hij de poliep weg wilde halen ging het mis. Dat was zo enorm pijnlijk dat ze zijn gestopt.
Na 3 maanden moest ik terug komen en na 2x aanprikken zat het infuus nu goed. En nu ook echt goed. Helaas blijf ik moeilijk te prikken. Onlangs weer controle gehad en ze hebben 7 x moeten prikken. Als het infuus goed zit werkt het roesje bij mij top!! Dan merk ik nergens iets van, slaap ik heerlijk en wordt ik nadien rustig wakker. De eerste keer was helaas een behoorlijk trauma.

Community Manager

Jeetje Sandra wat heftig! Kan mij voorstellen dat je daar best een trauma aan overhoudt. Gelukkig is het de keren daarna wel gelukt (met helaas toch nog een aantal keer prikken). 

Hoe gaat het nu met jou? En je 2 zoons?Smiley Vrolijk 

Voorbijganger
Met mij gaat het goed. Ook de laatste controle was gelukkig weer goed. Dat blijft toch steeds weer spannend. Met onze 2 jongens gaat het heel goed. Heerlijke jongens die het goed doen op school, lekker voetballen en de oudste zit ook nog op muziekles. En natuurlijk ook heerlijke jongensstreken uit halen (slootje zwemmen bijvoorbeeld :-)) We genieten elke dag van onze jongens.

Webcare
Webcare

Wat heerlijk zeg; 2 actieve knullen. Zal druk én gezellig zijn bij jullie thuis! Heel fijn dat de laatste controle weer goed was. Wat een opluchting voor jou en je gezin.

Groetjes, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger

Worden de uitslagen van deze darmonderzoeken in ieders  electronische patienten dossier (EPD) vastgelegd. Zo nee, waarom niet. Zo ja , hoe kan ik dat zlef inzien, checken/ GRAAG UW REACTIE

Highlighted

Community Manager

Goede vraag @DickLuijten25!  Ik durf je eigenlijk niet te zeggen hoe dat precies werkt. Ook op internet kan ik zo 1,2,3 het antwoord niet vinden. Het RIVM coördineert het bevolkingsonderzoek. Heb je daar toevallig al contact mee gehad? Via de website van het RIVM kan je ook een vraag stellen aan de screeningsorganisatie van je eigen regio. Hier is het linkje: https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek-darmkanker/veelgestelde-vragen

Misschien weet één van de communityleden hier meer over te vertellen?
Daarom roep ik de mensen die eerder in dit topic hebben gereageerd er even bij: @Moppje@F-v-Baars, @mieke bult, @wijnands@SandraThijssen, @Stanleynl, @view2008 en @Nanda. Ik begrijp dat niet iedereen van jullie mee heeft gedaan. Maar wie weet hebben jullie nog extra informatie voor Dick?

Wat me nog wel nieuwsgierig maakt. Vanwaar deze vraag? Heeft het antwoord bijvoorbeeld invloed op het wel of niet meedoen aan het onderzoek?

Over het opvragen van je medisch dossier kan ik wel wat meer zeggen. Dat kan via je huisarts. (Al weten we dus op dit moment nog niet of dat die informatie erin staat.) @Verwijderde account, jij weet ook aardig wat van het EPD. Misschien kan jij nog iets toevoegen, kijkende naar de vragen van Dick? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger

@Eva S. Dank voor je advies.

•  Ik heb dezelfde vraag nu gesteld aan info@rivm.nl  Ik val onder de regio Zuid-West en ik kan alleen maar bellen. Ik geef de voorkeur aan een schriftelijk antwoord, vandaar.
  • Vanwaar deze vraag.. Antw. Ik heb zelf al 2x of 3x een vrijwillig darmonderzoek meegedaan. Alles was en is goed.  Ik (geb 24-7-1946) bezoek mijn huisarts slechst 1x per 2 jaar, waarbij ik hem dan vraag om bepaalde waarden van mijn bloed te laten onderzoeken. Die uitslagen vraag ik altijd op papier (met de norm onder- en bovengrenzen) en die bewaar ik in mijn eigen dossier thuis. Op die manier bewaak in mijn eigen vitaliteit.  Bij mijn volgende bezoek in 2020 zal ik mijn huisarts eens vragen of ik mijn EPD kan inzien om te kijken wat er in staat, maar ik zou het liefst via mijn DigId zelf via internet er in willen kijken maar dat is nog een droom.  Assertieve patienten die zelf  de regie over hun eigen gezondheid willen en gaan voeren zou tot geweldige besparingen in de gezondheidszorg kunnen  leiden.

Community Manager

Ik ben benieuwd naar het antwoord van het RIVM. En dus op jouw oorspronkelijke vraag. Wil je dat ook hier delen Dick? Misschien help je er zo meteen mensen mee die met dezelfde vraag zitten.

Wat mooi om te lezen hoe jij de regie pakt over je eigen gezondheid en vitaliteit. Uit nieuwsgierigheid heb ik net ook even mijn (gelukkig vrij kleine) patiëntendossier van een ziekenhuis bekeken. Om te zien hoeveel je nu werkelijk kan inzien. Inderdaad nog niet de details die jij omschrijft. Maar volgens mij zal dat ook wel verschillen per ziekenhuis. We zullen inderdaad gaan zien wat de toekomst gaat brengen. Genoeg interessante ontwikkelingen.

Succes met je volgende afspraak en onderzoek. Hopelijk weer met goede resultaten!