Welke vergoedingen voor zorg en vitaler leven wil jij graag in de aanvullende verzekering?

Re: Welke vergoedingen voor zorg en vitaler leven wil jij graag in de aanvullende verzekering?

Starter

Een jaarlijkse bril vergoeding voor kinderen onder de 18. Zie deze link met de uitleg waarom: https://forum.zilverenkruis.nl/t5/forums/searchpage/tab/message?advanced=false&allow_punctuation=fal...

Kinderen van 3 met een oog afwijkingen krijgen doktersonderzoeken en een bril op doktersvoorschrift. Door veranderende sterktes en groei moeten ze vaak ieder half jaar een nieuwe bril. Die kosten zijn erg hoog voor ouders, terwijl het echt een medische behandeling is om de ogen te verbeteren. Zelfde als met een beugel om een gebit te verbeteren. En daar zijn wel vergoedingen voor.

Re: Welke vergoedingen voor zorg en vitaler leven wil jij graag in de aanvullende verzekering?

Medewerker

Daar zeg je inderdaad iets, @Danielle88. Waarom wel een (ruime) vergoeding voor orthodontie in de aanvullende verzekering. En geen ruimere vergoeding voor slechte kinderogen? Wat vinden jullie hiervan? Zou er extra gekeken moeten worden naar vergoedingen voor kinderen in de aanvullende verzekering? En hoe zouden we dit dan moeten aanpakken? Deel je mening in dit topic.

Lid verzekerdenraad

hoi @Corine V,

kan mij er wel in vinden dat er iets gedaan mag worden voor kids met een oogprobleem, per slot van rekening is dat iets waar je niet voor kiest, daarentegen is orthodentie soms een luxekeuze (geen noodzaak om het gebit nog rechter te zetten) ,iemand die voor de oogproblemen een AV neemt, blijft die meestal dan langer aanhouden, bij orthodontie is vaak alleen tijdens die periode de AV gewenst, waardoor de kosten niet opwegen voor de lasten voor ZK

groet mike

Medewerker

Bedankt voor je reactie @diadino24. Wat zeggen anderen hiervan? Zijn jullie het eens met wat Diadino en @Danielle88 opperen? En zou Zilveren Kruis kinderen meer moeten zien als een aparte groep? Of zien jullie het anders?

Bekend gezicht

Komen we eigenlijk weer bij het punt van een flexibelere verzekering. Ik heb zelf een enorme sterkte , mede door de ziektes die ik heb , en zou daarom zelf graag meer verzekerd zien bij brillen. Vroeger kreeg je boven de -6 heel veel vergoed , nu kun je dat vergeten. 2 brillen met behoorlijke sterktes met leesgedeelte , en nee, dat is geen luxe meer op een bepaalde leeftijd , zit je snel op en rond de 1000 euro , het schijntje wat je tegenwoordig vergoed krijgt , is dan niets.  Overigens dan hebben we onderling de bonnen al uitgewisseld tussen ons twee , die tegenwoordig met de acties van de bekende firma's komen op nog op een redelijk bedrag hmmmm uit te komen. En de korting is er al af..... Zonder bril is geen optie , maar ik ben volledig uit de kinderen b.v.  Het andere zou kunnen gaan dat ik meer tandartszorg nodig heb , maar met 1 kroon  zit ik al op het maximum. En weer nekt mijn ziektes mij , droge mond enz.  Ik vind het nogal eenzijdig dit op 1 groep te gooien , zoals bij kinderen. Niet iedereen heeft ze ( meer ) , of heeft kinderen die ze nodig hebben en zeer waarschijnlijk draaien we allemaal weer op voor de kosten.  

Lid verzekerdenraad

hoi @Kruk,

"Niet iedereen heeft ze ( meer ) , of heeft kinderen die ze nodig hebben en zeer waarschijnlijk draaien we allemaal weer op voor de kosten. "

daar raak je nu net de essentie van de zorgverzekering, het geheel is gebaseerd op solidariteit en ja, dan zijn er een hoop mensen die opdraaien voor de kosten van anderen.(en ja, daar zitten ook kosten tussen waar ik niet achter sta, maar het is nu eenmaal zo)

Bekend gezicht

Vandaar ook mijn reactie van een flexibele polis , dat maakt meerdere mensen blij uit dezelfde pot. 

Lid verzekerdenraad
Hoi @Kruk,

Zou mooi zijn als ieder via een flexibele verzekering dat zou kunnen verzekeren waar hij gebruik van maakt, maar dan mis je solidariteit die nu de basis is van de verzekering.
Als ik en lotgenoten een verzekering zouden kunnen afsluiten voor de FreeStyle Libre als diabetes hulpmiddel, dan zouden we dus eigenlijk zelf alles betalen, want dan is er geen solidariteitsprincipe meer, alleen een vraag om een product

Bekend gezicht

Je kan het ook anders zien , de pot wordt toch al op een bepaalde manier verdeelt als het ware , dus voor iedereen de beste zorg , voor een vast betaalbaar bedrag, zoals vroeger het ziekenfonds. Ik heb daar jaren gewerkt en toen kon wel alles , sinds de invoering van de zorgverzekeraar is het alleen maar duurder met minder geworden helaas. Denk ook dat je juist dan meer solidariteit kan verwachten , want nu betaal je vaak voor dingen waar je niets mee kan , en maak je juist onderscheid,  Maar we verschillen duidelijk van mening.

Geregelde bezoeker

Ja kruk je hebt helemaal gelijk, het meningsverschil blijft. ook ik betaal de duurste verzekering en moet nog de fysio zelf betalen na 40 behandelingen. verder heb ik totaal geen zorg nodig.kom zelden bij een huisarts en het ziekenhuis zie ik alleen van buiten als ik s'morgens ga werken. Dus ook dit communitieblok heeft totaal geen zin. De verzekering heeft alle macht.

Vaste bezoeker

De behandeling bij lipoedeem is nu  nergens niet toegestaan, blijkbaar vindt "men" dat dit onder een schoonheidsbehandeling valt. Echter het is duidelijk en bewezen dat dit een genetische fout is. Een behandeling bij een huidtherapeut, of chirurg moet weer terug in het pakket. Patiënten lijden onnodig dagelijks pijn en worden enorm beperkt in hun beweging.

Met als gevolg dat zij in een rolstoel komen, minder kunnen bewegen, en emotioneel onnodig lijden en sociaal in een isolement komen. De gevolgschade wordt wel betaald, en die kosten zijn vele malen hoger. Dus de zorgverzekering en de patiënt zijn beiden verliezers. 

Dit is onmenselijk voor een patiënt die hier zelf niets aan kan doen, want sporten en dieet helpen niet. Liposuctie wel. En het verschil in vet (gewoon of lipoedeem) is met een scan zo te bepalen.

Vaste bezoeker
Ik maak veel reiskosten omdat ik mantelzorger ben van mijn moeder die 18 km bij mij vandaan woont. Ze woont in een verzorgingshuis maar doktersbezoek, pedicure en boodschappen doe ik. Net als de was. Zij kan niet zelfstandig naar buiten. Dus ik ga ook met haar wandelen of een dagje winkelen of zo iets. Maar 3 a 4 x per week op en neer kost veel geld. Ov of de auto is niet goedkoop en dat kan ik nergens verhalen. De belasting vergoedt alleen als ze in huis woont, terwijl ik juist kosten heb OMDAT ik daar niet woon. Ik neem kosten uit handen van de verzorging ik ben zelfs gestopt met werken, omdat het niet meer te combineren was.
Ik denk dat een vergoeding uit de verzekering van mijn moeder op zijn plaats zou zijn, omdat ik kosten uit handen neem van haar verzorging. M.i. moet dit voor alle verzekeringen gelden.

Community Manager

Als ik het goed begrijp zou je graag als mantelzorger (van je moeder) een vergoeding willen ontvangen, Alex.
In je voorbeeld zijn het vooral de reiskosten die je maakt. Maar hoe dan ook ben jij als mantelzorger tijd en geld kwijt, om voor je moeder te zorgen. Dit topic is al wat ouder. Maar als ik je verhaal lees wil ik wel nog een tip meegeven (namens onze zorgregelaars). Misschien kan je eens contact opnemen met de gemeente (WMO). En dan vragen naar een mantelzorg waardering of vergoeding. Wie weet is er iets mogelijk! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.