Welke vergoedingen voor zorg en vitaler leven wil jij graag in de aanvullende verzekering?

Community Manager

Een doosje paracetamol betaal je zelf. Net als veel dingen om je vitaler te voelen. Zoals een abonnement op de sportschool. Vaak zijn dit kosten die je elk jaar opnieuw betaalt. Mijn collega’s en ik zijn benieuwd of je dit soort vergoedingen in de aanvullende verzekering zou willen hebben. Denk bijvoorbeeld aan een tandartscontrole, condooms of apps om je te helpen gezonder te leven.

Welke vergoedingen voor zorg en vitaler leven wil jij graag in de aanvullende verzekering?    

68 ANTWOORDEN

Re: Welke vergoedingen voor zorg en vitaler leven wil jij graag in de aanvullende verzekering?

Bezoeker

1) Merkmedicijnen: Op dit moment worden zowel mijn vrouw als ik gek van de wisselingen met generieke medicijnen. Wanneer je een medicijn slikt valt het wel mee maar met een dagelijkse lijst van resp. 13 en 9 verschillende medicijnen zijn die wisselingen om gek van te worden. Bij navraag bij apotheek en zorgverzekeraar wijst men naar elkaar. Daarnaast geeft zorgverzekeraar aan "exact hetzelfde medicijn". in de bijlage een voorbeeld van mijn Amitriptyline . Amitriptyline.JPGAmitriptylineDe uitzendingen van zembla van gisteravond en vorige week geven nu niet bepaald een veilig gevoel bij het gebruik van generieke medicijnen zoals bv van Aurobindo die door Zilveren Kruis worden aangeboden. Dus dan maar merkmedicijnen in de aanvullende verzekering.

2) Bij vaste klanten zou ik bijna de link leggen met chronisch zieken. Ik doe dat dan ook maar Zilveren Kruis laat dit in paar gevallen afweten o.a. bij intrekken machtiging vervoer fysio wat mijn vrouw recentelijk moest ervaren. Gelukkig en terecht kon mijn vrouw daar enkele jaren achtereen op terugvallen echter nu wordt reuma niet meer als chronisch ziek gezien... let wel we praten hier over ca. 150 km op jaarbasis. Dus dit kan zowel bij dit onderwerp of bij het andere onderwerp "vaste klanten voordeel".

Re: Welke vergoedingen voor zorg en vitaler leven wil jij graag in de aanvullende verzekering?

Bezoeker

Een maandelijks potje, per persoon, waar je eerst uit betaald, ipv uit je zak. Dingen zoals paracetemol, ibuprofain, melatonine, etc van de drogist, maar ook apotheek zouden hier uit moeten komen. Gebruik je het potje niet, korting op je eigenrisico. Ik slik bv een medicatie, OP RECEPT, VAN DE APOTHEEK, EN DAT MOET IK UIT MIJN EIGEN ZAK BETALEN.

Dat slaat toch nergens op?!

Starter

Pakketten pakketten voor ouderen, geen verloskundige en geen condooms en geen pil, meer fysio en lid sportclub, om in beweging te blijven.

tandarts, implantaten.

Vaste bezoeker

Ten eerste reageer ik op de uitzending van Zembla en de generieke medicijnen van het merk Autobindo, ik heb een ontzettend onveilig gevoel overgehouden aan het merk. Ik zou het daarom op prijs stellen, dat er beter gecontroleerde generieke medicijnen en terzijde ook niet steeds wisselende merken die wellicht 3 cent goedkoper zijn, aan de patienten wordt voorgeschoteld. Ik vind dit gokken met onze gezondheid, we gebruiken niet voor niets medicijnen, die zijn er om ons beter te maken of onze gezondheid op peil te houden. Ik krijg als ik weer eens een ander merk van de apotheek voorgeschoteld krijg steevast de opmerking, ja we moeten dit vooschrijven want dat is goedkoper, “uw verzekraar vergoedt alleen deze” met de conclusie dat er altijd voor de dagkoers van de goedkoopste wordt gekozen. Ergens vind ik dit een grote kortzichtigheid, die wel eens verstrekkende gezondheidsklachten c.q. gevolgend zou kunnen hebben.

Terugkomend op de uitzending van Zembla, hoe kunnen zorgverzekeraars dit op hun geweten willen hebben, kankerverwekkende waterlopen, waarin mensen baden en doodziek worden

Notabene om ons gezond te maken, ik krijg steeds meer twijfel over Aurobindo, het merk waarvan ik iedere dag 4 verschillende middelen slik, de angst slaat me echt om het hart. Dus als er ergens een stukje meervergoeding via een aanvullende verzekering kan worden gecreeerd, dan zou ik dat en ik denk velen met mij dit zeer toejuichen. 

Medicijnveiligheid moet bovenaan staan en niet als verliespost worden gezien en elke keer weer een ander merk verstrekken omdat dat goedkoper is, is het meest onzinnige argument als je het over medicatie hebt en de gevolgend (eventueel) voor de patient, maar zeker voor de delta’s van rivieren waar bijv. Aurobindo kankerverwekkende medicijnen produceert 

Dit is misdadig en komt in de buurt van moord met voorbedachte rade, wat zeg ik nu? 

Het is natuurlijk niet zo bedoeld hoor ik al als antwoord, we moeten de prijzen laag houden anders worden verzekeringen onbetaalbaar. Nou wat dacht u van wat minder overhead en wat minder Achmea 1 t/m 24. 1 kwalitatief hoogstaande Achmea zou net zo goed voldoen, het zou in ieder geval veel kosten besparen waardoor wat minder risicovol met mensen, materialen en gezondheid kan worden omgesprongen.

ik ben denk ik te langdradig, maar wilde dit toch eens op tafel leggen, in het kader wat zou een extra aanvulling kunnen zijn?

Uitblinker

wat ik in de aanvullende verzekering zou willen zien?

rijbewijskeuringen, nu wordt je onnodig op kosten gejaagd door het CBR met al hun keuringen.

echt preventieve cursussen, dus niet zoals nu een cursus omgaan met een ziekte, maar een cursus om te voorkomen dat je een bepaalde ziekte krijgt/ontwikkeld (bv. diabetes)

Geregelde bezoeker

Ik zou graag in de aanvullende verzekering zien dat de zorg die de verzekerde  nodig heeft vergoed wordt. Niet wat jullie denken dat een chronisch zieke mag verbruiken. Aanvullend verzekeren voor bv.. Fysiotherapie niet 40 behandelingen max hele jaar onbeperkt. als je niet in een chronische code valt.en zo zijn er nog veel meer voorbeelden.Waarom mag de verzekering bepalen terwijl wij zelf kijken welke aanvullende verzekering ik wil betalen. Ik verzeker me max dan wil ik ook max vergoeding ga ik terug naar 2 sterren weet ik dat ik niet alles vergoed krijg. Kijk wat vaker wat de verzekerde nodig heeft en niet wat jullie vinden wat ie nodig heeft. Dat doet ons kabinet al die bepaalt welke ziekte in het basispakket zit. We vragen er allemaal niet om om ziek te worden we bepalen wel zelf hoe we ons willen verzekeren. Jullie bepalen dan toch nog wat vergoed wordt en wat niet.

Gast

Wat ik graag zou willen zien is de vergoeding van cannabis. Het wordt toch eens heel hoog tijd om alle negatief geladen etiketten van dit middel weg te nemen! En laat het Zilveren Kruis daar nou eens de eerste in zijn i.p.v. altijd maar achter anderen aanhobbelen. Dat volgzame, daar heeft nooit iemand iets positiefs aan gehad.

Als 66 jarige heb ik jarenlang noodgedwongen cannabis moeten nemen voor pijnbestrijding. Dat gaat gelukkig nu een stuk beter. Dat er echter bijverschijnselen aan zitten, weet ook elke gebruiker: het geeft je een heerlijk vredig gevoel van binnen. En waar vrede heerst in het lichaam, is genezing ook veel meer actief. Dat kan iedereen op z'n vingers natellen. Dus waarom niet dit middel een keer in een positief daglicht stellen? Er is al zo veel onderzoek naar gedaan en nooit is er in een wezenlijk onderzoek (eindelijk eens onderzoeken die niet door Big Pharma zijn uitgevoerd en negatief verkracht, zoals ze doen bij alle andere zeer giftige medicijnen!!!) iets negatiefs over gevonden. THC bevattende cannabis heeft als enige de uitzondering dat je er geen machines bij moet bedienen en ook geen voertuigen moet besturen, zoals ook bij slaapmiddelen het geval is. Nou, ik ben héél erg benieuwd of Z.Kr. eens op zichzelf wil gaan staan in essentiële beslissingen. Dat is altijd beter dan het volgzaam opvolgen van de meest idiote regels die de overheid, in al z'n onwetendheid, aan de burgers olegt en daar de zorgverzekeringsmaatschappijen voor misbruikt!

Bezoeker

Niet zozeer extra vergoedingen maar meer anders inrichten van de vergoedingen. Heb het zelf bij de hand gehad met Osteopaat. In mijn geval met aanvullend 3 sterren. 40 euro per keer Max. 650 per jaar. Behandeling kost 60 euro per keer. Osteopaat geeft aan ca. 5 behandelingen nodig te hebben. Ik betaal dan 300 euro maar krijg maar 5x40 = 200 terug van Zilveren Kruis. Ik heb verder niks meer nodig dit jaar , dan zou Zilvern Kruis aan het eind van het jaar de 100 euro terug moeten betalen of. het maximum bedrag van 40 euro per dag loslaten en gewoon een max. jaarbedrag van 650 euro moeten hanteren, en dat feitelijk voor al dit soort vergoeding met een max. per dag. Dit werkt namelijk zorgmijding in de hand......

Community Manager

Wat leuk dat jullie met zovelen reageren op onze vraag! We gaan alle antwoorden verzamelen en doorgeven aan onze collega's die zich bezighouden met de aanvullende verzekeringen. Graag reageer ik ook nog even naar jullie persoonlijk:

Ik lees dat je de generieke medicijnen graag in de aanvullende verzekering zou willen zien,@Maycon om zo van de wisselingen bij de medicijnen af te zijn. Zou jij graag willen kunnen kiezen voor (duurdere) merkmedicijnen vanuit een aanvullende verzekering? Of zie je dat anders?

Jij stelt een 'eigen potje' voor @Iltar. En als je het potje niet gebruikt dan krijg je korting op je eigen risico. Ik snap niet helemaal de gedachten achter dit idee. De overheid wil met het eigen risico iedereen bewuster maken van de kosten voor zorg. Tegelijkertijd kan met het verplicht eigen risico de premie lager blijven. Een korting op het eigen risico zou hier weer tegenin gaan. We zijn in gesprek over de aanvullende verzekering: Welke vergoedingen voor zorg en vitaler leven wil jij graag in de aanvullende verzekering?    

Jij wil graag pakketten voor specifieke doelgroepen @NardaStip. Dit idee hebben we wel al vaker gehoord. Graag wil ik je verwijzen naar het topic 'Verschillende pakketten voor verschillende mensen?' Daarin leg ik uit waarom wij daarvoor niet gekozen hebben. En wat zou je willen met tandarts en implantaten? Kun je dat nog iets uitleggen? Want ik ben erg benieuwd welke gedachten je hierbij hebt!

De uitzending van Zembla is inderdaad heftig @Boris . Dat zijn wij met je eens. De discussie over medicijnveiligheid (voor zowel de gebruiker als de mensen rondom de productie) is een andere discussie. Graag willen we in dit topic in gesprek over welke vergoedingen voor zorg en vitaler leven jij graag in de aanvullende verzekering wil zien. Heb je hier gedachten over?

Bedankt voor je suggestie @diadino24. Sommige collectiviteiten kennen wel al een vergoeding voor een rijbewijskeuring vanuit de aanvullende verzekering. Je kunt nakijken in ons online vergoedingenoverzicht. Het hangt dus af of en zo ja bij welke collectiviteit je verzekerd bent of er een vergoeding is.

Begrijp ik het goed dat je zegt dat je fysiotherapie die niet onder chronisch valt onbeperkt vergoed zou willen hebben vanuit de aanvullende verzekering @dolpha? Of heb je andere gedachten?

Medicinale cannabis zou jij graag in de aanvullende verzekering zien, @fpo. Op deze pagina leggen we uit waarom medicinale cannabis niet in de basis verzekering zit. En waarom we het dit jaar ook niet uit de aanvullende verzekering vergoeden. Zijn er meer mensen die een aanvullende verzekering zouden nemen als er een vergoeding voor medicinale cannabis in zou zitten?

@Maycon, jij wil de vergoeding graag anders inrichten lees ik. Jij wil de maximale vergoeding voor alternatieve geneeswijzen per behandeling los laten. En wel een vergoeding tot een bepaald maximum bedrag per jaar. Verwoord ik dat goed? En heb jij nog voorstellen voor welke vergoedingen voor zorg en vitaler leven jij graag in de aanvullende verzekering zou willen?    

Vaste bezoeker

Er werd door de moderator gevraagd om specifiek te reageren om wat ik extra en/of aangevuld wilde hebben in vitaler leven. Wel nu ik heb wel een voorstel, nu is er een vergoeding voor ER-pedicure 4 maal per jaar, ik vind dit bitter weinig.

Door een verkeerde stand en aangepaste schoenen heb je al veel meer voetklachten.

Kan dit idee meegenomen worden?

Maar ik blijf mijn opinie over de steeds wisselende generieke medicijnen overeind houden, ik vind het ONveilig, zeker van de firma Aurobindo. Na de Zemlba-uitzending werd het echt duidelijk, maar daarvoor was het ook al bekend. Als patient vind ik de medicijnen van dit merk eigenlijk niet aanvaardbaar, ik slik maar 4 soorten per dag??  Waarom hanteert de apotheker het argument dat de verzekeraar opeens een ander generiek middel goedkoper vind of favourieter? Kan het zijn dat goedkoop op den duur duurkoop wordt???

Community Manager

Bedankt voor je reactie @Boris. Je spreekt over een vergoeding voor de pedicure. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'ER-pedicure 4 maal per jaar'. Kun je dat nog iets toelichten? Over welke vergoeding heb je het nu precies? Heb je het over een specifieke aandoening? Of heb je het over pedicurezorg bij reumapedicure bij medische voet of pedicurezorg bij diabetes?

En ter informatie: Op onze pagina over ons geneesmiddelenbeleid vertellen we meer over ons geneesmiddelenbeleid. Heb je daar misschien wat aan?

Bezoeker

@Corine V"Jij stelt een 'eigen potje' voor @Iltar. En als je het potje niet gebruikt dan krijg je korting op je eigen risico. Ik snap niet helemaal de gedachten achter dit idee. De overheid wil met het eigen risico iedereen bewuster maken van de kosten voor zorg. Tegelijkertijd kan met het verplicht eigen risico de premie lager blijven. Een korting op het eigen risico zou hier weer tegenin gaan. We zijn in gesprek over de aanvullende verzekering: Welke vergoedingen voor zorg en vitaler leven wil jij graag in de aanvullende verzekering?"

Deze reactie is richting "jullie" als verzekeraar, niet jou persoonlijk.

Aanvullende verzekering is een keuze, eigen risico niet. Ik ben mij al zeer bewust van de kosten in de zorg, die bewustheid heb ik ook als ik die 770 euro dit jaar niet zelf zou hoeven te betalen. Er wordt mij elk jaar een rib uit mijn lijf getrokken door de zorg kosten die ik maak buiten de verplichte kosten om.

De aanvullende verzekering beter maken, is een pleister op een doorgesneden slagader plakken. Waarom moet het aantrekkelijker gemaakt worden? Waarom kunnen we niet gewoon de FUCKING zorg krijgen die we verdienen? Sorry voor mijn taal gebruik, maar we worden behandeld als klanten, niet als patienten die zorg nodig hebben, we zijn een verdienmodel. Een heleboel mensen die rond lopen met kwaaltjes gaan maar niet naar de dokter omdat ze het eigen risico niet kunnen ophoesten. Ik loop al jaren met een voetschimmel rond (kwam ik in december achter). Waarom? Omdat ik niet even 123 de mogelijke eigen risico kan betalen elk jaar. Blijkt? Moet ik de zalf zelf betalen! De burger is niks meer dan een melkkoe voor zorg verzekeringen en de lobbyisten in de 2e kamer. DIT MOET EENS AFGELOPEN ZIJN!

Maar in plaats van het oplossen van het probleem, willen jullie de verzekering aantrekkelijker maken t.o.v. een concurrent. Kapitalistische onzin. Geef ons de zorg die we verdienen, waar we ons elke maand al scheel aan betalen! Geen stomme uitzonderingen waarbij we maar X keer naar de fysio mogen, waarbij we maar een X % van een rontgefoto vergoedt krijgen bij de tandarts. Al dat geld wat naar lobbyisten gaat, naar directeuren, of andere hoge positities richting de big pharma, dat is ONS geld, voor ONZE zorg.

Oh en stop AUB Cannabis eens terug in het pakket. Beetje onzin dat dit er uit verdwenen is, of denk je dat Rutte een expert op het gebied is?

Community Manager

Bedankt voor je reactie @Iltar. Ik noteer 'plus 1' voor medicinale cannabis in het aanvullend pakket ;-)

Stamgast

Helemaal met Maycon en anderen eens , stapelgek wordt je van de wisselingen. Medicatie gaat je lijf op inspelen en een bepaald merk is altijd anders als een ander merk.

Ook de zogenaamde niet merk pillen ( de fabrikant geeft zelf al toe , er zit altijd een ander hulpstofje in ). Per slot van rekening zijn de eigen bijdrage en premie al hoog genoeg.  Ziek zijn of worden , heet tegenwoordig in Nederland , afgestraft worden. Is het niet door dit soort dingen , dan wel door wat er allemaal bij komt kijken qua gemeente en eigen bijdrages daar.   Wat is van de zotte blijf vinden is dat een apotheker de huisarts en ook Achmea kan overrulen door gewoon op zijn strepen te blijven staan.   Ik wordt b.v. van bepaalde merken kots en kotsmisselijk , maar dan moet ik van de apotheek naar de allergoloog ! Wat moet die flauwekul ( die vind natuurlijk niets ) , wel niet kosten ? En ik betwijfel of zelfs dat rapport meewerkt. We zijn weggegaan bij onze apotheek en helaas moet onze nieuwe nu ook afwijken. Tot nu toe , mede omdat ik dit bij aanmelden heb laten vermelden , kan ik daar wel beter mee overleggen , maar als chronisch zieke heb je wel wat anders te doen. je eigen op de been houden en zit je niet te wachten op een antwoord wat je al kan dromen. Nee , wij doen het niet , het mag niet  het beroemde kastje , muurverhaal , met ons als slachtoffer er tussenin. 

Community Manager

Bedankt voor je bijdrage @Kruk. De discussie over preferentie en medicijnen is zeker de moeite van het bespreken waard. Als je wil kan jij, @Iltar of @Boris gerust een apart topic over het preferentiebeleid bij medicijnen openen. Dan kunnen we daar over dat onderwerp in gesprek gaan.

Heb je nog ideeën die kunnen bijdragen tot dit topic? Welke vergoedingen voor zorg en vitaler leven wil jij graag in de aanvullende verzekering? 

Stamgast

Beste Corine , Ik zou wel willen , maar ik ben al blij dat ik als digibeet zover gekomen ben....Moet me nog helemaal inlezen op hoe en wat...

Bezoeker

Ik wil gewoon een goede vergoeding voor aanvullende geneeswijzen. (waar ik nu ondanks premie geen gebruik van kan maken wegens financiële kloof tussen kosten en vergoeding) dus gewoon een dagvergoeding van 60 euro en een jaarvergoeding van 1000 euro. Ik maak vrijwel geen gebruik van reguliere zorg die vaak vele malen duurder is en betaal veel premie per maand ,toch kan ik nooit zorg gebruiken die ik nodig heb,al vele jaren niet meer . (vroeger kon je nog wel eens via belastingaangifte iets terugkrijgen ,maar dat is allemaal zodanig aangepast dat dit niet meer loont) . Verder geen onzin apps etc. ,dat kan iedereen prima zelf opzoeken. Ik heb het over zorg vergoeden die echt noodzakelijk is. Ook zou een vergoeding voor medicinale cannabis fijn zijn.Ik kan nl zonder niet slapen en chemische slaapmiddelen zijn erg beschadigend en verergeren het probleem (huisarts is het hiermee eens) .Ik wil geen suggesties verder wat ik zou kunnen doen (dat heb ik allemaal al uitgezocht en zeer goed op de hoogte) ,ik wil gewoon een goede en dus veel ruimere vergoeding van complementaire zorg (niet-regulier) . 

Community Manager

Ik begrijp het, @Kruk. Ik houd het even in de gaten. Want misschien wil 1 van de anderen zelf een topic over geneesmiddelen openen. En anders zal ik dat maandag doen!

Bezoeker

Als je langer moet doorwerken, krijg je ook meer kwalen. Je zou ook kunnen kiezen voor een zelf samen te stellen pakket, in plaats van dat wat Zilveren Kruis voor je "samenstelt". Dus ook geen verplicht basispakket meer. Nu betaal je voor dingen die je nooit gebruikt (hebt) zoals "kraamzorg". Ook ben ik het niet eens met de maximale vergoeding per behandeling. Maak daar gewoon een bedrag van, per jaar. Vaak moet je zelf nog bijbetalen voor een vergoeding bijvoorbeeld van een chiropractor. Eens per jaar een behandeling bij de pijnpoli heb ik onbeschrijfelijk veel baat bij, maar daar wordt helemaal niets van vergoedt, kosten voor mij 300 euro. Wel mag ik tientallen keren naar de fysiotherapie EN naar de chiropractor waar ik bijna geen baat bij heb, maar toch maar ga, wat door Zilveren Kruis wel vergoedt wordt, ik maak dan ook alle 18 behandelingen op. Het zou voor jullie veel goedkoper zijn,  300 euro per jaar te vergoeden voor een behandeling bij de pijnpoli in plaats van 18 x 45 euro voor de fysiotherapie EN 16 x 40 euro voor een chiropractor. Kunnen we daar niet eens over praten???? Graag uw reactie