Koolhydraat arm / vet rijk eten ( ketogenic diet )

Starter

Hallo,

ik heb mij de laatste tijd verdiept in wetenschappelijke onderzoeken naar koolhydraat arm / vetrijk eten ( lchf en ketogenic diet) . Op dit moment volg ik een ketogeen dieet, waarbij ik nauwelijks koolhydraten inneem maar wel veel groente en natuurlijke vetten. Je lichaam stapt dan over naar vetverbranding in plaats van glucoseverbranding. Je insuline niveau zakt dan aanzienlijk en blijft stabiel, waardoor je minder ongevoelig wordt voor insuline en minder kans hebt op diabetes typ2. 

bij het VGZ zijn er al projecten, waar diabetes 2 patienten minder of geen medicijnen meer hoeven te gebruiken, na te zijn overgestapt naar een ketogeen dieet. Er zijn erg veel onderzoeken waaruit blijkt dat koolhydraten en insuline een grote ( negatieve ) invloed hebben op diabetes, alzheimer , hart en vaatziektes en kanker, en dat een koolhydraatarm en vetrijk dieet juist de kans op deze ziektes verkleint en zelfs een bijdrage kan leveren bij genezing. Vet ( muv transvetten) blijken volgens de wetenschap  juist gezond te zijn, en Koolhydraten juist de mede aanstichter van veel welvaartsziektes. 

Aangezien de zorgkosten van deze ziektes enorm oplopen, is mijn vraag aan Zilveren Kruis : bestuderen jullie deze wetenschappelijke onderzoeken, en wanneer gaan jullie met deze bevindingen aan de slag ? Of hebben jullie al projecten of pilots lopen. Het kan direct een enorm positief gevolg hebben voor de gezondheid van veel mensen en ook nog eens zorgkosten besparen. 

mvg

R.Denessen

Koolhydraat arm / vet rijk eten ( ketogenic diet )

4 ANTWOORDEN

Re: Koolhydraat arm / vet rijk eten ( ketogenic diet )

Community Manager

Hoi @Denico

Bedankt voor het indienen van jouw idee. We hebben jouw vraag, of we iets gaan doen met de uitkomsten van onderzoek naar koolhydraat/ vetarm eten en zo ja wanneer, voorgelegd aan adviseurs die binnen Zilveren Kruis hiermee bezig zijn. 

Zelf was ik vorige week op het Diabc event van de DVN, waar ik in gesprek raakte met mensen van KHBW. Dat was voor het eerst dat ik hoorde over koolhydraat arm eten en de invloed die dat heeft op diabetes type 2.  Zeker interessant.

Zodra ik een antwoord heb laat ik het je weten.

Moderator

@DenicoWe hebben de terugkoppeling van onze collega ontvangen. Ik deel hier graag zijn reactie met je: 

Wat goed dat je zelf zo veel onderzoek doet naar gezonde voeding en de effecten op je gezondheid. Merk je veel verschil in je dagelijks leven? En stimuleer je ook mensen in je omgeving om meer te doen met gezonde voeding?

Vanuit Zilveren Kruis hebben we zeker aandacht voor dergelijke onderzoeken. Sterker nog, in samenwerking met vooraanstaande voedingsexperts werken we momenteel heel hard aan een visie op gezonde voeding. Klopt het dat je met het programma van VGZ doelt op ‘Keer Diabetes 2 Om’ van Voeding Leeft? Ook wij zijn in gesprek met Voeding Leeft om samen de mogelijkheden voor een pilot te verkennen. We zijn hierbij tevens erg benieuwd naar de effecten op lange termijn: houden mensen een dergelijke leefstijlomvorming ook voor een lange tijd / permanent vol na het aflopen van het programma?

Zoals je hierboven leest zijn we ook bezig met het onderwerp gezonde voeding. Het is nu nog te vroeg om te kunnen zeggen hoe dit precies in de praktijk eruit zal zien en met welke vormen van dieet. Zodra we meer of nieuwe informatie hebben om te delen, zorg ik voor een update in dit topic. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Starter

Bedankt voor jullie vriendelijke reactie.

erg positief dat jullie je verdiepen in projecten zoals “ keer diabetes 2 om”.

ik hoop dat jullie voor het voedingsadvies serieus naar de wetenschap kijken, en niet zomaar het advies van bijvoorbeeld het voedingscentrum overnemen. Sinds de hetzte tegen vet en het advies om dagelijks genoeg brood, pasta, aardappels en fruit te eten is diabetes 2, kanker en alzheimer enorm toegenomen. Ergens heeft het dus niet gewerkt zou je zeggen... dus hoop ik dat jullie ook serieus kijken naar al die onderzoeken over low carb high fat en de praktijk ervaringen van artsen en klinieken over de hele wereld die dit dieet toepassen voor hun klanten.

Bedankt,

met vriendelijke groet

R.Denessen

Moderator

Hoi Denico, ik heb weer een nieuwe update / reactie namens mijn collega's die bezig zijn met dit onderwerp:

Beste R. Denessen,

We delen je enthousiasme over het toenemende bewijs dat je met een aangepast voedingspatroon chronische ziektes kan behandelen/omkeren en zelfs voorkomen.

Op basis van gesprekken met experts op het gebied van voeding (zoals Prof. Dr. Hanno Pijl) en de evidence hiervoor kiezen wij voor de groep chronisch zieken voor een progressieve(re) voedingslijn. We zijn op dit moment aan het kijken welke mogelijkheden wij hebben om onze verzekerden (en hun behandelaars) te ondersteunen vanuit de verzekering. Tegelijkertijd richten we ons, met initiatieven als Actify (www.actify.nl), ook op het voorkomen van (chronische) ziektes. Wij willen onze verzekerden op deze manier stimuleren om bewust bezig te zijn met hun leefstijl (beweging, ontspanning en voeding). Was je hier al bekend mee?

Nog een korte reactie van mijzelf: 

Ik kwam deze week dit artikel tegen, toevallig aardig in lijn met het gesprek wat we hier voeren: Hoe lokale voeding medicijnen kan vervangen. Misschien ook interessant om eens te lezen en verder over in gesprek te gaan hier. 

Uiteraard volgt er ook weer een update wanneer ik weer nieuws heb van mijn collega's! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.