Een heel nieuw soort zorgverzekering

Starter

Ik ben niet tevreden met hoe het nu gaat. Zorgverzekering is om de enorme kosten als je iets ergs overkomt, zoals kanker , de andere verzekerden jou helpen met de hoge kosten om je leven te redden. Wat blijkt? Er zijn dure kanker behandelingen , waarvan bewezen is dat het beter werkt dan wat dan ook, zoals immuuntherapie en die krijg je niet vergoed. Een vriend van mij heeft er zijn leven aan te danken , omdat hij het nog vergoed kreeg door mee te werken aan een onderzoek, maar als het terug komt moet hij het zelf betalen. Intussen betalen wij meer dan 100 euro per maand en wat krijgen wij daar voor ? Een bril vergoeding, waarvoor je 1 bril moet betalen en er dan 2 “gratis” bij krijgt, om weg te geven aan anderen, die helemaal niet verzekerd zijn bij zilveren kruis. Ik wil graag een totaal nieuwezorgverzekering met vergoeding van ALLE , ook de nieuwste kanker en andere behandelingen, en totaal geen vergoeding voor onzin zoals brillen om weg te geven.

Een heel nieuw soort zorgverzekering

2 ANTWOORDEN 2

Re: Een heel nieuw soort zorgverzekering

Community Manager

Beste @SilverFox,

Bedankt voor het delen van dit verhaal en je idee. Ik ben blij om te lezen dat de behandeling van je vriend in het onderzoekstraject een goed resultaat had. Ik snap waarom je je dan afvraagt waarom niet alle mogelijke (nieuwe) behandelingen, vooral bij ingrijpende levensbedreigende ziekten als kanker, gewoon vergoed worden vanuit de basisverzekering. Je vindt dit vooral haaks staan op hoe makkelijk het is om brillen te krijgen vanuit de aanvullende verzekering. Hierdoor zie je maar één oplossing: een nieuw soort zorgverzekering. Kan ik me voorstellen.

Er is een verklaring voor waarom dingen zo gaan. Dit vraagt wel dat we even de diepte in moeten, om dit goed uit te leggen. Daarna kun je het er natuurlijk nog steeds mee oneens zijn. Maar dan heb je wellicht wel een beter beeld van hoe het zit.

Het vergoeden van behandelingen vanuit de (wettelijk verplichte) basisverzekering gebeurt zorgvuldig. Zodat het premiegeld dat alle Nederlanders samen betalen zo goed mogelijk besteed wordt. Maar ja, wat is 'goed'? Hoe bepaal je dat? In Nederland kennen we daarvoor een richtlijn, genaamd de Stand van de Wetenschap en Praktijk.

De Stand van de Wetenschap en Praktijk zegt iets over bewezen effectief gebleken in goede (internationale) wetenschappelijke onderzoeken. Bij een aantal specifieke situaties, bijvoorbeeld als de ziekte zo zeldzaam is dat goed onderzoek lastig is, hoeft dat niet zo te zijn, maar dan moet de behandeling in (internationale) richtlijnen worden aanbevolen. Die aanbeveling moet dan gepaard gaan met een onderbouwing waarom de behandeling wordt aanbevolen, ondanks dat de effectiviteit niet is vastgesteld. Het komt er op neer dat de effectiviteit van de behandeling aannemelijk is geworden. Wat precies 'bewezen effectief' betekent en wanneer een onderzoek 'goed' is, is een studie op zich en kent veel nuances, maar de beoordelingsprocedure is concreet beschreven door het Zorginstituut Nederland (ZiNl). Als de effectiviteit niet aangetoond en niet aannemelijk is, dan voldoet de behandeling niet aan de Stand van de Wetenschap en Praktijk. Als de effectiviteit niet is aangetoond, gaat het er vaak om dat de behandeling niet effectief bleek in goede studies of dat er nooit echt goed onderzoek naar is gedaan. Soms is het zo dat de behandeling wel goed is onderzocht en iets beter bleek op een bepaalde uitkomstmaat, maar dat daar tegenover ernstige bijwerkingen staan. Al deze begrippen zijn tot in detail uitgewerkt door het Zorginstituut Nederland (ZiNl). Voor meer details kan je kijken in het document hierover van het ZiNl: https://www.zorginstituutnederland.nl/publicaties/rapport/2015/01/15/beoordeling-stand-van-de-wetens...

Ik hoop dat dit je helpt beter te begrijpen hoe iets onderdeel wordt van de basisverzekering. (Dit staat dus los van de vrijwillige aanvullende verzekering van o.a. brillen, waarbij je zelf kiest of je die verzekering wilt.)

Hoe kijk je hier nu naar? Wat vind je van deze manier waarop we in Nederland bepalen waar wel en niet premiegeld aan wordt besteed? Hoe zou het anders kunnen?

Re: Een heel nieuw soort zorgverzekering

Starter
Als een nieuwe verzekering niet kan, dan wil ik een aanvullende verzekering waarin dit soort nieuwe behandelingen die “er aanzitten te komen” worden vegoed. Maar zonder mee te moeten betalen aan mallotige kwakzalverbehandelingen die meestal wel in de aanvullende verzekering worden vergoed zoals homeopathie etc. En ik wil ook niet om mijn vooruitstrevende kanker behandeling verzekering te krijgen , mensen te sponseren die 3 brillen voor de prijs van 1 willen vergoed hebben van uit hun verzekering