Bezwijkt ouderenzorg onder toenemende vergrijzing? Wat kunnen we doen?

Re: Bezwijkt ouderenzorg onder toenemende vergrijzing? Wat kunnen we doen?

Bezoeker
Er wordt steeds gepraat over ouderen, maar voor jongeren is er ook groot probleem, huisvesting is voor deze groep ook niet meer te betalen.
De politiek heeft voor ouderen en jongeren weinig suppoort voor oplossingen, men maakt zich druk over de zwarte pieten discussie, maar grote problemen voor ouderen en jongeren worden niet in de aandacht gebracht.
Grote bedrijven hebben de prioriteit(belasting paradijs)
Er is voor de heren / dames in Den Haag een hoop werk te doen.

Bezoeker

Ik ben met u eens dat de politiek de ouderen meer aandacht geeft! De mensen met een beperking worden vergeten omdat deze groep, volgens de politiek in woonvormen verblijft! De praktijk werkt zeker anders, mensen met een beperking willen ook onderdeel uitmaken van de samenleving en niet altijd onder zogenaamde "lotgenoten" verblijven (uitzonderingen daargelaten). De jongeren zouden ook kansen moeten krijgen, omdat wij in de toekomst afhankelijk zijn van deze generatie!

Nieuwkomer

Waar we met zijn allen tegen aan lopen is we ons gezonder moeten houden omdat we langer door moeten gaan werken .

Dus bedrijven waar je werkt moeten er ook aan meewerken om jou gezonder te houden en te maken . Het wordt nu al 67 ,maar wie zegt er dat het geen 70 wordt ?

Ouderen zorg komt wel weer terug alles heeft even zijn tijd nodig . we zitten in een overgangsfase . Wat bedoel ik hier mee . Er is veel uitgegeven aan de zorg en iedereen heeft ook wel zorg gekregen en ook mensen die eigenlijk nog geen zorg nodig hadden ..Maar nu zitten we in een fase wie heeft wel en wie heeft geen zorg nodig . Er wordt heel veel papier werk uitgeschreven ,meer dan er zorg gegeven wordt en er wordt meer gekeken aan wat er wel en niet gegeven wordt . We zijn kritisch en willen allemaal het zelfde 

Expert

Wat mooi dat er volop gereageerd wordt! Graag geef ik nog even een reactie naar jullie persoonlijk.

@Ernya inderdaad zou het veel beter zijn als ouderen positief benaderd worden, en niet als last worden gezien omdat ze gemiddeld meer zorg gaan gebruiken en hun zorgkosten toenemen. Eigen initiatief is hierbij zeker belangrijk, want iedereen kan wel iets, en dat moet meer naar buiten komen. Wat betreft emigreren, bedenk wel dat Nederland bovenaan staat  in Europa wat betreft toegankelijkheid van zorg en zorgverzekering, en ook met de kwaliteit van zorg is het goed geregeld en deze is voor iedereen beschikbaar.

@Anja Tek, wie weet komt er inderdaad nog eens een basisinkomen. Eenvoudig is dit echter niet. Vandaag las ik in Trouw (pagina 15) dat Finland is gestopt met zijn experiment met een basisinkomen. Sinds vorig jaar kregen daar 2000 willekeurig gekozen werklozen een toelage van ruim 500 euro per maand, en alles wat ze daarboven verdienden mochten ze houden.

@hans_appelo, voor jongeren is het vandaag ook zeker niet makkelijk. Huisvesting is voor hen zeker een groot probleem en ook het vinden van een goede (vaste) baan. Wat meer kijken door de politiek naar de lange termijn is zeker noodzakelijk. Want ook jongeren worden weer ouder, en we hebben op zijn tijd elkaar allemaal nodig. Alle groepen zijn gebaat bij onderlinge verbondenheid en solidariteit.

@Henk02, zeker willen en moeten mensen met een onderdeel uitmaken van de samenleving. Ook met hen moeten alle andere groepen onderling solidair zijn.

@elcondor32 het is zeker een fase met veel veranderingen, en laten we hopen dat alles ten goede keert. Langer moeten doorwerken en daarvoor gezond blijven zal wel even blijven, maar in de zorg wordt wel gewerkt aan minder gaan registreren zodat er meer tijd over blijft voor echte zorg.

Wat in veel reacties terugkomt is dat er veel zorgen bestaan over de samenleving en dat de onderlinge verbondenheid en solidariteit tussen groepen onder druk staat.

Ik heb hierover een vraag:

Wat kan er worden gedaan om de onderlinge verbondenheid en solidariteit tussen de groepen in de samenleving, zoals jongeren én ouderen, mensen zonder beperking én mensen met een beperking, gezonden én ongezonden. te vergroten? En zien jullie hierin ook een rol weggelegd voor de zorgverzekeraars, kunnen de zorgverzekeraars daarbij helpen?

Vaste bezoeker
De onderlinge verbondenheid wordt voor mij nu belemmerd door geld. Ik zorg voor mijn moeder die 18 km bij mij vandaan woont. Nog los van de tijd, kost mij dat iedere keer geld om er heen te gaan. OV is niet goedkoop en de auto ook. Maar dat kan ik bij niemand verhalen, terwijl ik wel werk uit handen neem van de verzorging. Misschien een idee om dit te laten vergoeden??
Ik doe het uiteraard met liefde, maar ik ben gestopt met werken omdat het niet meer te combineren was. Maar steeds vaker op en neer gaan, is bijna niet meer te betalen. Dus geen inkomsten meer maar wel kosten.

Medewerker

Mooi dat je de mantelzorg voor jouw moeder op je hebt genomen @Alex2. Het probleem dat je aankaart zullen veel mantelzorgers herkennen. Mantelzorg kan naast tijd inderdaad ook geld kosten. Jouw idee om voor de reiskosten een vergoeding op te nemen kun je misschien nog delen op ons topic 'Welke vergoedingen voor zorg en vitaler leven wil jij graag in de aanvullende verzekering?'

Nieuwkomer

Ziekte als verdienmodel zoals de zorg nu geregeld is, is een vreemde constructie.Liever inzetten op voorkomen....Is immers beter dan genezen?

Een voorbeeld: Diabetes 2.........Inzetten op anders eten, bewegen en educatie over diabetes 2. Nu heeft een huisarts vijf tot zeven minuten per client en kan eigenlijk alleen een medicatie voorschrijven. Wanneer hij/zij tijd kan nemen om te investeren in een gesprek over gezonder leven om daarmee diabetes etc. te voorkomen, levert dat uiteindelijk meer op.

Lijkt mij een slimmere en uiteindelijk goedkopere investering!

Community Manager

Hoi @AnnWondergem, bedankt voor je bijdrage in dit topic!

Interessante gedachte. Je ziet in de maatschappij inderdaad een spanning tussen focussen op beter maken en beter blijven. Leefstijl lijkt steeds vaker het onderwerp van gesprek als het gaat om gezondheid. Maar in de professionele zorg anno nu draait het nog veelal om 'cure' (genezen/behandelen).

Van wie in Nederland verwacht je het initiatief om meer in te zetten op voorkomen/preventie? Is dat een taak voor de overheid, zorgverzekeraar, de zorg, het sociale netwerk? Welke rol zou een zorgverzekeraar als Zilveren Kruis hierin moeten spelen, vind je?

Gast

Eerst wens ik iedereen een gezond, gelukkig nieuw jaar toe om mee te beginnen!

Kom ik gelijk bij wie is daar verantwoordelijk voor? Uiteraard in de eerste plaats jezelf. Hulp is hierbij van harte welkom. Maar dat is niet zo vanzelfsprekend, wat veel mensen vaak denken.
Hoe blijf je gezond? Dat is voor ieder verschillend, dit kan fysiek, mentaal of psychisch zijn.
Hoe blijf je gelukkig of word je gelukkig? Ook dat begint bij jezelf, jij weet als geen ander wat je nodig hebt.

Hoe kunnen organisaties, overheid en zorginstellingen je hierbij helpen?
Dit zijn maar een paar vragen die iedereen zou moeten stellen aan zichzelf, zodra ze een ander deze beste wensen geven. Geef ze ook aan jezelf!

Maar verwacht niet dat anderen jouw problemen op kunnen lossen, zij kunnen alleen maar helpen. Dit wilde ik een kwijt, omdat we wel klagen over wat er niet goed gaat, maar weinig dankbaarheid tonen aan wat er wel goed gaat.
Ik dank Zilveren Kruis voor het afgelopen jaar, waar ik helaas veel doktoren, onderzoeken en ziekenhuisbezoeken heb moeten afleggen. Bovenstaande vragen heb ik mijzelf gesteld en met een goed voornemen begonnen, ik ga sporten. Volgende week begin ik eerst een proefweek te draaien, om te kijken wat bij mij past. Er zijn ook steeds meer ouderen die aan het sporten gaan, om gezond te blijven. Dit is preventie van topniveau, als je lijf het toelaat uiteraard. Het is niet goedkoop, maar een investering in jezelf. Indien Zilveren Kruis hieraan wil bijdragen voor de minder bedeelden, zou dit heel welkom zijn...

Medewerker

Jij ook de beste wensen @Ernya. Ik hoop dat we een mooi en gezond jaar tegemoet gaan. Mooi om te lezen hoe jij in het leven staat. En welke vragen je jezelf stelt. Ik krijg daar echt energie van.

Ik ben benieuwd hoe de proefweek met sporten je is bevallen. Wat ben je gaan doen? Ik ben ook benieuwd wat het sporten je op te langere termijn gaat opleveren. Wil je dat met ons delen?

Gast

Dank je Corine. Iedereen zou ook vragen aan zichzelf moeten stellen ipv aan anderen. Zo kom je dichter bij je zelf en ben meer onafhankelijk van anderen.

Ik zal een topic starten over sporten voor ouderen, wie weet kunnen we elkaar door te delen elkaar hierbij helpen. En zeker wat het je op langer termijn gaat opleveren. Op korte termijn al heel veel plezier!

Voorbijganger

Ik begin opnieuw. En voeg wat toe uit mijn eigen ervaringen.

'Bezwijkt ouderenzorg onder toenemende vergrijzing ?'

1. Kortdurende opvang, zoals ELV was een goed idee , maar zorgverzekeraars zouden hier uniform in moeten optreden. Niet allemaal verschillende eisen stellen aan dezelfde zorginstelling, zodat er teveel tijd aan administratie verloren gaat.
2. Zorgverzekeraars kunnen regelend optreden door aan kleinschalige woonvormen  te verplichten dat er een SO moet zijn. Door dat niet te doen wordt ander zorgpersoneel onnodig belast. Hier ligt een kans voor ZK.
3. In het Inkoopbeleid van ZK voor 2020 wordt gesproken over 'goede voorbeelden'om versneld van ELV door te stromen of naar huis te gaan. Hier ligt een financiële prikkel aan ten grondslag. Dat is uit den boze. Mensen afschuiven naar de WLZ of maar snel naar huis, want ach, als iemand van laag complex naar hoog complex schuift, kost dat geld. Niet fraai.
4. Ik haal een fatsoenlijk oud bestuurder van ZK aan, Norbert Hoogers, die doorhad dat het niet goed zou gaan na de transitie. Helaas is er van zijn inzicht weinig te zien bij de grootste zorgverzekeraar.

Zo langzamerhand geloof ik alleen nog in een radicale oplossing, omdat de demografische ontwikkeling gecombineerd met groeiende tekorten aan zorgpersoneel het niet gaat worden. Dat maakt in mijn beeld een voor de hand liggende oplossing haalbaar. Richt opnieuw verzorgingshuizen in. En maak ze toegankelijke voor de lage (inmiddels nagenoeg verdwenen) ZZP. Je kunt zeggen: dat is Van Rijn terugdraaien. Dat kan zo zijn, maar dat hoeft niet.

@WimNiesing: verder praten? Kan altijd. halen we nog wat herinneringen op.

Gast

Over eigen ervaringen gesproken....3d screening en revalidatie....zó slecht dat ik me serieus afvraag of er geen slachtoffers vallen. Revalidatie doelen zó minimaal dat het bijna ongelooflijk is, geen communicatie, geen terugkoppelingen, ongeïnteresseerde arts die mantelzorgers probeert wijs te maken dat een dagcurve 1x per week voldoende is bij een sterk ontregelde suiker met piekwaardes boven de 30 mmol....afspraken niet nakomen, medicijnwijzigingen dagenlang niet doorvoeren, en dit is nog maar een kort overzichtje van wat er allemaal misging. Excuus? We kunnen niet aan goed geschoold personeel komen? Mijn idee? Volkomen gebrek aan interesse in de gang van zaken, het geld komt toch wel binnen. Wat mij betreft zou die afdeling per direct gesloten mogen(moeten) worden. Is dat kenmerkend voor de ouderenzorg in Nederland? Ik weet het echt niet, maar ik vrees het ergste. Kwetsbare ouderen (de meesten waren verward of dementerend) zijn makkelijke slachtoffers om geld binnen te harken. De thuiszorg gaat gelukkig een stuk beter, maar de WMO traag en log. Gelukkig een contactpersoon die daar serieus bij helpt. Er gaan nog wel dingen goed, maar dan is er eerst ongelooflijk veel absoluut níet goed gegaan. Té triest.

Expert

@Peter Izeboud  en @LL 1958 , bedankt voor jullie reacties. Mooi dat jullie eigen ervaringen inbrengen. Dit heeft mij aan het denken gezet.

Vaak herhaalt de geschiedenis zich, maar altijd net weer op een andere manier, het gaat nooit helemaal hetzelfde. Een voorbeeld zijn de gilden in de 16e eeuw, ambachtsmensen die geld inlegden in een fonds waaruit betaald werd als een van de leden ziek was, de boeren in de 19e eeuw, die geld inlegden in een onderlinge verzekering waaruit betaald werd als van een van de leden de boerderij was afgebrand, en zelfstandigen in de 21e eeuw, die geld inlegden in een broodfonds waaruit betaald werd als een van de leden geen werk had. Het idee is hetzelfde, maar het gaat steeds net weer wat anders.

Maar wat zijn de voorbeelden voor de zorg? Peter, je noemde verzorgingshuizen, maar moeten deze dan precies zo zijn als in het verleden, of zijn er verbeteringen mogelijk, en welke zijn deze dan? Een voorbeeld voor ouderen uit het verleden zijn bejaardentehuizen, maar willen we daar naar terug, of zijn er verbeteringen mogelijk, en welke zijn deze dan? Er zijn natuurlijk al diverse nieuwe woonvormen voor senioren ontstaan, maar wat is er nog meer mogelijk?

Graag wil dan ook de discussie opstarten over de zorg / woonvormen voor ouderen uit het verleden die in een nieuw jasje kunnen worden gestoken, en wat dan de verbeteringen dienen te zijn ten opzichte van het verleden. Ik verneem het graag van iedereen. Peter lever jij de eerste bijdrage?

Voorbijganger

Ik probeer een opzet te maken voor de woonvormen, zoals Wim suggereert. Laat ik daarbij benadrukken dat simplificatie niet gaat werken. Daarom zal ik eerst een paar uitgangs[unten expliciteren.
1. Er loopt een landelijke discussie over tekorten in zorgpersoneel. Dat vraagt daarom in mijn visie concentratie van inzet in woonvormen. Tijd kwijt zijn aan reizen is contracproductief.
2. De verouderende bevolking en daarmee gepaarde ziekten neem ik als gegeven.

3. We hebben te maken met een kloof in Nederland die ook onder ouderen zichtbaar is, mensen die voldoende middelen hebben om iets te bekostigen en een grote groep die afhankelijk blijft van door de overheid gefinancierde woonvormen.

Mijn voorzet is dan:

1) In het verleden (circa tien jaar terug), hadden verzorgingshuizen een verpleeghuis unit. Nu zijn er voornamelijk verpleeghuizen. Voorstel: maak verzorgingshuisunits bij verpleeghuizen. Maak die toegankelijk voor ZZP 3 en 4 (herintroductie daarvan) en zet zo veel als mogelijk mantelzorgers in bij deze groep. Als er verder over wordt nagedacht kun je misschien het concept van aanleunwoning gebruiken waarbij woonlasten voor de persoon zijn, maar zorgtaken geleverd worden door personeel. Wel moet structuur en voorzieningen geboden worden.

2) Voor ouderen die wel to do zijn, en navenant ook meer voor zichzelf willen beslissen, denk ik dat het concept Knarrenhof ruimte moet krijgen. Een woonvorm waarbij ieder op zich woont en geheel zelfstandig is, maar de auto van de thuiszorg  een paar keer per dag langskomt. Naarmate dit concept in de tijd voor meer mensen een optie wordt (huidige generaties denk ik zo). Misschien dat de zorgvraag beperkt kan worden als in deze hofjes voldoende aandacht is voor ICT toepassingen. Intrede voor mensen die 60 of ouder zijn. Stimulering en facilitering door de overheid voor de realisatie. Bij toename van ziekte is verhuizing naar verzrgins of verpleeghuis de aangewezen optie.

Als historicus zie ik het verleden terugkomen: verzorgingshuizen en hofjes, maar dan in een andere vorm.