0 likes

In februari kreeg ik een verwijsbrief van de tandarts voor een Gnatoloog, in het Ziekenhuis. Het ziekenhuis heeft een eigen protocol. Mensen moesten eerst langs de kaakchirurg.

 

Om meerdere redenen wilde ik dit niet:

Het was voor mij helder wat de bron van het probleem was;

Wat ik zelf kan doen, doe ik zelf;

Ik kan veel met complementaire zorg en de acupunctuur en zelfmassage was genoeg;

Wat restte was het probleem in de slaap.

 

Na een belronde, of eigenlijk meerdere, naar Zilverenkruis, naar het ziekenhuis, naar de klachtenfunctionaris van het ziekenhuis, twee maal naar het afsprakenbureau bleef het stil.

 

Uiteindelijk heb ik een mail gestuurd aan beide specialisten, meneer de Kaakchirurg en meneer de Gnatoloog. 24 uur voor de afspraak belt de Gnatoloog op, ik krijg direct een consult bij de Gnatoloog.

 

De intake kostte 50 minuten, zo werkt deze man. Er komt nog een vervolg. Hij luisterde, begreep, legde uit. Inmiddels heb ik zonder dure zorg, de pijnklachten naar praktisch 0 teruggebracht, zonder kaakchirurg en/of ziekenhuisfysiotherapie van een kaakfysio en medicatie. We gaan nog proberen het probleem in de slaap te verminderen, en hij luistert en legt uit, ook dat helpt om rust te vinden. En nog effectiever mijn gezicht te masseren.

 

In het NRC stond een interessant artikel over iemand met Diabetes die geen medicatie wilde, en waar hij opliep tegen het gebrek aan vergoedingen voor zelfzorg, die veel gezonder en goedkoper is. Omdat de prestatie-indicatoren hier geen rekening mee houden.

 

Ook stond er een intressant stuk in NRC over hoe de Farmacie artsen beïnvloet met mollen ten kollen, eehhh.

Wat kan Zilverenkruis hier nu aan en mee?

Opmerkingen
Community Manager

Hoi @Anja Tek, bedankt voor het delen van je ervaring en de gedachten die dit bij je opriep!

 

Als ik zo vrij mag zijn je verhaal samen te vatten, bekommer je je om onnodige stappen (en kosten) in de zorg, of in ieder geval vrije(re) keuze in hoe je je zorg wilt organiseren.

 

De gnatoloog was voor mij een nieuwe term. Na wat zelfstudie begrijp ik dat deze zich specialiseert in pijn en/of problemen met kauwen en vaak ook slaapproblemen die daarmee samenhangen. Wat fijn dat je, zo te lezen, een goede ervaring met deze specialist hebt, en dat je pijnklachten zijn verminderd en je slaapproblemen alle aandacht hebben. De route via de kaakchirurg, die je volgens het protocol van het ziekenhuis zou moeten volgen, is in jouw geval op het eerste gezicht overbodig gebleken. Doordat jij je assertief hebt opgesteld richting behandelaars en zorginstanties, heb jij de regie in handen genomen. Knap! Maar ik begrijp wat je zegt, dat het niet zoveel moeite zou moeten kosten.

 

Je hebt je ervaring gedeeld in het Denk Mee onderdeel van de community-website. Op deze plek proberen we concrete problemen en wensen van klanten om te zetten in échte verandering, in producten, diensten en beleid (of om duidelijk uit te leggen waarom Zilveren Kruis de verandering niet kan bieden). Wat hierbij helpt, is om eerst samen op zoek te gaan naar wat je wilt dat Zilveren Kruis precies doet. En eigenlijk eerst: om goed van elkaar te begrijpen welk concreet probleem we hiermee oplossen.

 

Onnodige stappen voorkomen en vrije(re) keuze om je zorg te organiseren, is een ontzettend interessant en goed gespreksonderwerp dat vele vormen van zorg raakt. Maar als we meer willen dan alleen een goed gesprek, en we willen ook de mouwen opstropen en écht iets veranderen, dan is het belangrijk om een beginpunt te bepalen. Waar verwacht jij dat de verandering (vaak eerst klein) begint? En welke merkbare verandering is dat precies? Iets dat we, bij wijze van spreken, over enkele maanden af kunnen hebben. Bijvoorbeeld: wil je dat we klanten beter informeren en stimuleren de regie in de zorg in eigen hand te nemen, zoals jij hebt gedaan? Of wil je dat we uitzoeken welke ruimte er is in de afspraken/protocollen over doorverwijzen in de tandheelkundige zorg?

 

Wil je er met die blik nog eens naar kijken, en het samen met mij naar een concreet startpunt helpen? Ik hoor graag van je. En veel succes met je verdere behandeling, trouwens!

Geregelde bezoeker

Dag Rogier,

 

Het is een vraag met diverse aspecten en voor ik op zoek ging wist ik ook niet wat een gnatoloog was.

 

Kernprobleem is, dat het hele zorgsysteem aan elkaar hangt van prestatieindiacatoren en bijbehorende protocollen.

Dat kan zeer behulpzaam zijn. Valkuil is dat protocollen zelf denken en durven besluiten van om het even wie belemmert.

 

Ook binnen het systeem verzekeringsartsen en gewone zorg zie en ervaar ik deze kronkel. Zelfbewuste mensen al dan niet hoog opgeleid, kunnen heel goed aangeven wat ze willen en nodig hebben.

 

Het systeem geeft dan niet de ruimte die nodig is, om in te gaan op een specifieke nauwgezette hulpvraag.

Ik hoop dat je me kunt volgen, zo niet dan kunnen we een belafspraak maken.

 

Community Manager

Hoi @Anja Tek, ik begrijp wat je zegt. Nogmaals, ik vind het een ontzettend interessant onderwerp. Ik zoek alleen nog naar wat je van Zilveren Kruis verlangt qua concrete actie, en hoe we bijvoorbeeld over een aantal maanden kunnen zeggen: 'Kijk, dat hebben we maar mooi opgelost samen!' (of 'een stapje verder gebracht' in ieder geval).

 

Ik zou het leuk vinden om hierover met je te bellen. Ik benader je maandag om een afspraakje in te plannen, oké? En de uitkomst van ons telefoongesprek deel ik dan hier, voor iedereen die meeleest.

Community Manager
Status gewijzigd in: Ter beoordeling

Bedankt voor het fijne, en vooral ook inspirerende telefoongesprek, @Anja Tek! Zoals gezegd ga ik alle informatie op een rij zetten, onderzoeken hoe we dit gesprek breder kunnen trekken en wie we hier dan bij kunnen betrekken. Een update volgt.

Geregelde bezoeker

Rogier, dat is wederzijds

 

... als het niet kan zoals het moet

 

hoe kunnen we de zorg dan flexibeler maken opdat eigen regie en (lichamelijke) integriteit niet ondersneeuwen in bereaucratie en protocollen