0 likes

Beste allemaal.

Ik ben zojuist lid geworden van dit forum omdat mij wat dingen dwarszitten op het gebied van medicijngebruik. Gisteren kwam ik mijn buurman tegen die met een grote (doorzichtige), tas met medicijnen liep. Toen ik vroeg wat hij ging doen zei hij dat hij dit terug ging brengen naar de apotheek omdat ze overbodig geworden waren. Hij had nieuwe voorgeschreven gekregen zei hij. Ik ben een leek, maar schat de kosten hiervan op een paar honderd euro. Mijn vrouw gebruikt al jaren atenolol en heeft al diverse keren andere vormen gekregen. Wanneer zij andere pillen krijgt, wordt zij er steeds niet beter van. Dit is zowel bij de huisarts als bij de apotheek bekend en toch kreeg zij wéér andere gisteren. Dan gaat ze weer bellen om te proberen dit te veranderen en dan zegt de apotheek dat het de preferentie van de zorgverzekeraar is en de assistente van de huisarts adviseert om eens een andere apotheek te nemen. Dit brengt allemaal onvrede met zich mee en het kost iedereen zijn tijd. Dit is gewoon geld weggooien en ik vind dat hier eens wat aan gedaan moet worden! Vanmorgen is trouwens in het nieuws dat wij in Nederland voor 100 miljoen aan medicijnen weggooien met z'n allen. Tijd om in te grijpen!

Opmerkingen
Medewerker
Status gewijzigd in: Nieuw

Welkom op de community @Bata. Jouw bericht heb je gemaakt onder 'Denk mee'. Ik lees dat je zegt dat jou een aantal zaken dwarszitten op het gebied van medicijnengebruik. Wat zit jou het meest dwars? En over welk onderwerp precies wil je dat we met jou meedenken? Wil je de verspilling van medicijnen tegengaan? Of wil je iets anders aankaarten? Kun je dat nog iets meer toelichten? Dan is het makkelijker voor ons om samen in gesprek te gaan.

Nieuwkomer

hallo Corine,

Ik dacht dat mijn mail wel duidelijk was omtrent de zaken die mij dwarszitten. Oké, als ik er dan één moet kiezen, laten we het dan hebben over de verspilling van medicijnen en dus heel veel geld! Groetren van Bart.

Medewerker

Bedankt voor je reactie @Bata. Ik heb het onderwerp van dit Denk mee-idee veranderd in 'Verspilling medicijnen voorkomen door vereenvoudiging bij gebruik medicijnen'.

Ik ben benieuwd welke ideeën er bij jullie leven

Wat kunnen we doen om verspilling van medicijnen te voorkomen? Wat vind jij ervan dat niet-gebruikte medicijnen vernietigd worden? En vind je dat de regels veranderd moeten worden? Is er iets dat je zelf kan doen om verspilling te voorkomen? En wat kan de apotheker doen? En welke taak zie jij weggelegd voor de verzekeraar? Deel jouw gedachten met ons! En laat ons weten hoe jij dit op zou pakken.

Nieuwkomer

Hoi Corine,

Het is volgens mij geen goede zaak dat medicijnen vernietigd worden. Toen ik dit voor het eerst hoorde schrok ik er ook van dat dit gebeurde. Ik denk namelijk dat het heel vaak gebeurt dat er vrij nieuwe en goed verpakte medicijnen weggegooid worden. Ik ben er getuige van geweest dat er pillen van 600 euro ingeleverd werden en dat deze weggegooid zouden worden. De prijs stond destijds op het doosje. Wat zou er op tegen zijn om medicijnen die ingeleverd worden en uiteraard goed gecontroleerd worden ,opnieuw te verstrekken? Maak het ook makkelijker om ze in te leveren bij de apotheek. Ik bedoel dat je geen nummer moet hoeven trekken en misschien lang moet wachten om iets in te leveren. Dat stimuleert niet echt denk ik. Ook de onzinnige regel dat je medicijnen zonder doosje moet inleveren moet geschrapt worden!Laat de patiënt zijn eigen ,(vertrouwde) medicijnen houden. Dit scheelt veel ergernis en op den duur ook uren, dus kosten denk ik. Nu is het zo dat de huisarts en de apotheker naar de verzekeraar wijzen en de patiënt staat daar tussen in! Schep duidelijkheid en hou het simpel! 

Medewerker

Bedankt voor je toelichting @Bata.

Op medicijn.nl lees ik dat oude medicijnen niet hergebruikt worden omdat  de apotheker niet meer kan garanderen dat het medicijn onder de juiste omstandigheden is bewaard. En dus nog veilig is voor een volgende gebruiker. Daar is aan de ene kant wat voor te zeggen. Maar ik kan me ook voorstellen dat het medicijnen zijn waar dat niet voor geldt... eens?

Verder geef je de tip om inleveren makkelijker te maken. Dat lijkt me redelijk goed uitvoerbaar. Je zegt ook iets over inleveren zonder doosje. Die snap ik niet zo goed. Kun je daar nog meer over vertellen?

Zijn er anderen met tips hoe we verspilling kunnen voorkomen? En welke rol een zorgverzekeraar hierin kan spelen? Deel ze met ons!

Nieuwkomer

Hallo Corine, wanneer wij medicijnen inleveren zijn wij verplicht om dit zonder doosje te doen, omdat ze anders niet ingenomen mogen worden. Je zou zelfs mensen moeten belonen als ze inleveren omdat ik denk dat er nu heel veel in het huishoudelijk afval terechtkomt. Zou de voedselbank ook controleren of de aangeboden producten ook op de juiste manier bewaard zijn geweest? Ik denk het niet! Er zou toch een goede controle gevonden kunnen worden om ingeleverde medicijnen te controleren?

Medewerker
Status gewijzigd in: Meer reacties nodig