0 likes

Een psychiatrische patiënt zou verplicht moeten worden om met behulp van een CrisisKaartKonsulent een perssoonlijk CrisisKaart te laten maken en bij zich te hebben.

Opmerkingen
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Beste @Tinus2,

Welkom op de community en goed dat je hier van je laat horen.

Je benoemt een interessant initiatief. Ik ben zelf verder op onderzoek gegaan om wat meer informatie over de crisiskaart te vinden en kwam uiteindelijk op de website www.crisiskaart.nl terecht. 

Uit de website haal ik ook dat een crisiskaart nog niet verplicht is. Maar dat dit een initiatief is naast andere plannen en kaarten om in het geval van een crisis te helpen. Daarover lees ik het volgende:

Hoe verhoudt de Crisiskaart zich tot andere plannen en kaarten?

Veel mensen die in behandeling bij de GGZ zijn hebben een plan dat over een mogelijke crisissituatie gaat. Het kan gaan om een WRAP of een signaleringsplan. Je kunt de Crisiskaart zien als een toevoeging aan deze plannen, omdat het informatie bevat die niet in anderen plannen staat. Zo worden bijvoorbeeld zorgzaken (bijv. medicijnen) ook wensen over sociaal maatschappelijke onderwerpen (wie zorgt voor de kinderen of huisdieren bij opname bijv.) genoteerd; je kunt alle zaken aan de orde stellen die je zelf wilt. De crisiskaartconsulent zal je bij het maken van de kaart vragen ook contact op te nemen met de mensen die je kunnen helpen bij en crisissituatie. Zo weet je zeker dat als je een crisis hebt, zij voor je klaar staan en weten wat jij wilt dat ze doen. En je hebt uiteindelijk een kaartje in handen waardoor je andere mensen helpt de goede dingen te doen als jij in crisis bent.

Ik ben erg benieuwd waarom de crisiskaart de beste manier is? Of versterkt het de WRAP of een signaleringsplan?

Daarbij hoor ik ook graag van je of je ervaring met zo'n kaart hebt. Heb je bijvoorbeeld weleens iemand anders met behulp van de kaart geholpen?

Geregelde bezoeker

Zelf ben ik de afgelopen periode bezig geweest met het maken van een crisiskaart. De crisiskaart draag je bij je net als een identificatiebewijs. De crisiskaart is een afgeleide van het crisisplan, die getekend is door je vertrouwenspersoon, contactpersoon en GGz-behandelaar (in mijn geval de huisarts). Het hebben van een crisiskaart geeft rust. Het voorkomt, dat je steeds opnieuw je verhaal moet doen.

Community Manager
Status gewijzigd in: Meer reacties nodig

@Tinus2, wat fijn dat jij rust krijgt van het hebben van een crisiskaart. Denk jij dat dat voor alle patiënten geldt of zijn er misschien ook mensen voor wie dit anders werkt? Ik ben ook benieuwd wat anderen van dit idee vinden. Daarom zet ik het op 'meer reacties nodig'

Geregelde bezoeker

De crisiskaart draag je bij je net als je legitamatie/identeitsbewijs. Doordat alle relevante informatie om snel te schakelen op de kaart staat, wordt niet veel tijd verloren met uitzoeken. De politie is bekend met de kaart en werkt er ook mee. Wanneer je de crisskaart goed gemaakt hebt, kun je zonder woorden deze afgeven en hulp krijgen.

Geregelde bezoeker

Zelf denk ik, dat alle psychiatrische patiënten rust creëren door een crisiskaart bij zich te hebben.

Medewerker
Status gewijzigd in: Nieuw

Goed tip inderdaad, @Tinus2. Ik kan me voorstellen een crisiskaart psychiatrische patiënten kan helpen en daardoor rust geeft.

Vind jij dat Zilveren Kruis hierin iets zou moeten betekenen? En waar denk je dan aan? Of is dit meer iets dat onder de verantwoordelijkheid van de gemeente valt? Wat vind jij?