0 likes

Mijn vraag is deze, er worden vergoedingen betaald voor diabetes en andere dingen, maar ik heb een stoma en daar kom ik nooit meer vanaf, en met mij heel erg veel mensen. Zelf mijn voeten onderhouden is door de stoma heeeeel erg moeilijk, is daar ook geen bergoeding voor te regelen

Opmerkingen
Moderator

Hallo @Johanna 23,

Wat goed dat je deze vraag stelt. Ik zie dat je al weet dat er geen vergoeding is voor pedicurehulp voor mensen met een stoma. Je vraagt nu of daar ook geen vergoeding voor te regelen is. Ik vind dit een interessant onderwerp waarover we de discussie kunnen aangaan. En ik ben benieuwd wat anderen daarvan vinden. Daarom maak ik van dit topic een 'Denk-Mee idee'. Dat is dit de plek waar je in contact met Zilveren Kruis en andere mensen kunt komen om samen dingen te verbeteren.

Nu zit pedicurezorg alleen in de basisverzekering voor diabetes met bepaalde profielen. En heeft Zilveren Kruis een vergoeding vanuit de aanvullende verzekering met 3 sterren bij reuma of een medische voet (bv bij hamertenen of psoriasis-nagels).

Wat vinden jullie: zouden de kosten van een pedicure voor meerdere doelgroepen of aandoeningen vergoed moeten worden? En zo ja, welke  dan? En waarom?

Ik vraag ook even bij onze inhoudsexperts wat zij hierover weten. Ik kom daar nog op terug.

Moderator

Hi @Johanna 23,  

ik heb voor je nagevraagd waarom we voor bepaalde groepen mensen wel pedicurezorg vergoeden en voor andere weer niet.  

Uiteindelijk wordt er naar één ding gekeken: Als de voetzorg wordt gegeven door een partner of wijkverpleegkundige - dus geen pedicure professional, is er dan een risico op (meer) medische kosten van de patiënt? Als er geen risico is op (meer) medische kosten, dan is er ook geen vergoeding voor pedicurezorg.

Zelfs binnen bepaalde groepen aandoeningen zijn er verschillen. Ik gebruik reuma graag als voorbeeld: 

Aan de ene kant heb je reumatische aandoeningen die gewrichtsontstekingen van de voet en daarbij ook vaak vergroeiingen van de voetgewrichten. In dat geval is het verstandig om de voetzorg over te laten aan een pedicure. Worden de teennagels geknipt door bijvoorbeeld de partner of wijkverpleegkundige, dan is er dus een risico op (meer) medische kosten. 

Aan de andere kant heb je reuma aan de handen of andere vormen van spierreuma. Er is dan geen risico op (meer) medische kosten wanneer een partner of wijkverpleegkundige de teennagels knipt. Daarom is er in deze situaties ook geen vergoeding. 

Bij een stoma is dat ook zo: er is geen risico op (meer) medische kosten wanneer en partner of wijkverpleegkundige de teennagels knipt.

Ons beleid is dus om alleen pedicurezorg te vergoeden als een risico op (meer) medische kosten is als de voetzorg niet door een pedicure gedaan wordt. Zouden we dat los laten dan zou iedereen in aanmerking kunnen komen voor voetzorg door een pedicure. Daardoor zouden de zorgkosten omhoog gaan. En dat heeft weer gevolgen voor de hoogte van de premie.