0 likes
Opmerkingen
Moderator

Ik las je eerdere reacties in het orthodontie topic. 

Leuk om te zien dat je ook met een voorstel komt, over hoe je het anders zou willen zien. Dat kunnen we verder behandelen hier in het denk mee onderdeel van de community. 

Om te beginnen geef ik graag antwoord op je vraag: waarom kan dat niet? 

Het is altijd toegestaan om te wisselen van ouder, maar daarmee gaat de teller voor orthodontie niet op 0. Waarom is dat precies? Het kind heeft namelijk een eigen aanvullende verzekering, in dit geval de aanvullende verzekering met 4 sterren met een vergoedingslimiet van € 2.500,- en of dat nu als medeverzekerde van de vader of de moeder is, dat maakt niet uit.

Als het limiet voor het kind bereikt is, is er geen vergoeding meer mogelijk. En dat geldt eigenlijk voor alle andere maximale vergoedingen uit de aanvullende verzekering. Dat heeft alles te maken met het betaalbaar houden van de premie.

Ik geef graag ook nog wat extra informatie over de vergoeding orthodontie. Om het plaatje compleet te maken.

Orthodontie is eigenlijk een bijzondere en daarom soms wel 'lastige' vergoeding, om twee redenen:

1. De kosten worden door kinderen gemaakt, terwijl ze geen premie betalen voor de aanvullende verzekering. Deze vergoeding doet dus al een groot beroep op de solidariteit in de portefeuille.

2. Het gaat om planbare zorg, ouders met kinderen die orthodontie nodig hebben, weten dit vaak al wat langer van tevoren (ingeseind door de tandarts), waardoor ze tijdig het juiste pakket kunnen afsluiten.

Tot slot wil ik nog iets zeggen over het totaal bedrag wat vergoed wordt uit de aanvullende verzekering met 4 sterren (€ 2.500,-)
De vergoeding voor orthodontie voor de duur van de verzekering is gebaseerd op het feit dat orthodontie een traject is, waar een gemiddeld kostenplaatje aanhangt. De gemiddelde kosten bedragen rond de € 2.500,-. Omdat het een langer traject is, waarbij de meeste kosten in het eerste jaar worden gemaakt, is gekozen voor een vergoeding over de hele duur van de verzekering. In plaats van een vergoeding per jaar dus.

Zou je dus wat willen aanpassing in deze vergoeding met als resultaat een hogere vergoeding, dan heet dat gevolgen voor de premie. 

Een mooie vraag zou zijn - voor iedereen: wil je hiervoor betalen?

Als ouder van een kind met een beugel? Maar ook als verzekerde die geen gebruik zou maken van deze vergoeding? Een stukje solidariteit dus. 

Ik ben benieuwd naar je ideeën, nu je deze extra informatie hebt gelezen. Hoe zou volgens jou de vergoeding eruit moeten zien? 

Ik zag dat collega Ron nog graag even zou willen kijken naar de situatie van je dochter. Een situatie die toch wel bijzonder is. Mocht je zijn laatste reactie nog niet gezien hebben, hier de link: Reactie van Ron