Opmerkingen
Moderator

Hoi Natasja, 

Bedankt voor het indienen van je denk mee idee. Samen met een collega die gaat over de inhoud van onze verzekeringen en GGZ zorg heb ik gekeken naar je vragen. Zo te lezen staan er twee punten centraal:

- De huidige situatie: waarom wordt het nu niet vergoed? 

- De toekomst: het verzoek om het wel op te nemen als vergoeding. 

De huidige situatie: waarom wordt het nu niet vergoed?

Neurofeedback is geen verzekerde zorg, zoals ze dat noemen. Daarmee wordt bedoeld dat er geen vergoeding is uit de basisverzekering voor deze behandeling. De inhoud van de basisverzekering wordt samengesteld door de overheid. Dit gaat niet via ons als zorgverzekeraar. Het Zorginstituut Nederland (ZINL) adviseert en doet onderzoek. 

Op de website van ZINL kan je ook het één en ander terug vinden over neurofeedback, zo ook de bevestiging dat het geen verzekerde zorg is. De reden: er is onvoldoende bewijs voor effectiviteit van de interventie.
Op dit moment zijn er ook geen signalen bekend dat hier verandering in gaat komen. 

Er is op dit moment ook geen vergoeding uit onze aanvullende verzekeringen. Misschien ben je dit topic ook al tegengekomen. Waarin wordt aangegeven dat Neurofeedback geen vergoeding kent als alternatieve therapie.                                                        
De toekomst: het verzoek om het wel op te nemen als vergoeding.
Zoals je in deze reactie hebt gelezen, gaan wij niet over het basispakket (de basisverzekering). We gaan wel over de inhoud van de aanvullende verzekering. 

Om te bepalen welke behandelingen we vergoeden uit onze aanvullende verzekering, wordt er naar een aantal punten gekeken. Bijvoorbeeld hoeveel verzekerden gebruik willen maken van deze vergoeding en de kosten die daarbij horen. Een vertaling naar de premie: verzekerden moeten wel bereid zijn om hiervoor te betalen. Dat zijn zaken die dan bekeken moeten worden en daarom ook zeker hier een gesprek waard zijn! 

Ik ben wel benieuwd hoe jij de vergoeding voor je ziet Natasja!
Dacht je aan de basisverzekering? Of een extra vergoeding uit de aanvullende verzekering? En hoe zou die er dan uitzien?

In het topic lees ik dat je niet de enige bent die vanwege goede resultaten graag een vergoeding zou willen zien. Goed idee om er een denk mee idee van te maken. Zo kunnen de andere leden ook stemmen op dit idee of meepraten in de comments hieronder. Zo krijgen we nog beter in beeld hoeveel mensen deze wens ook hebben en welke ideeën ze hierover hebben! 

Moderator
Status gewijzigd in: Meer reacties nodig

Hoe dit forum werkt snap ik niet helemaal. Ook mijn kinderen en ikzelf zouden enorm gebaat zijn met Neurofeedback. Ik ga uitzoeken of andere verzekeringen dit wel vergoeden. Voor wie dit leest een fijne dag toegewenst.

Met een medewerker van het Zilveren Kruis gesproken aan de telefoon. Als er een verwijsbriefje van de huisarts is wordt neurofeedback vergoed. Eerst eigen risico opmaken dat dan weer wel. Tevens een aantal namen en telefoonnummers gekregen bij mij in de buurt. Wel las ik later weer op het Zilveren Kruis Forum dat wat medewerkers van Zilveren Kruis aan de telefoon zeggen wel eens fout kan zijn. Smiley Verdrietig 

Moderator

Hoi @AnnemiekGeerinck

Bedankt voor je beide berichten. Duidelijk dat jij ook graag een vergoeding zou willen zien. Een extra stem om dit idee dus! 

Ik lees in je tweede bericht dat je ook contact hebt gehad een collega over de vergoeding.  
Als ik je uitleg lees begrijp ik dat ze het hebben over een vergoeding uit de basisverzekering, omdat je eigen risico dan ook hierop van toepassing zou zijn.

Helaas moet ik je melden dat je niet de juiste informatie hebt gekregen. Excuses daarvoor!

Er is namelijk geen vergoeding voor neurofeedback. Hier een linkje naar onze website, waar je dit ook terug kan lezen. Het is namelijk één van de uitsluitingen van GGZ zorg. 

Annemiek ik wil wel graag uitzoeken waar het precies mis is gegaan in het gesprek met mijn collega. Om daar verbetering in te kunnen brengen. Zou je mij een privébericht willen sturen met extra informatie? Je relatienummer zou al erg veel helpen, dan kan ik kijken welke collega je hebt gesproken. 

Je geeft aan dat je niet zo goed snapt hoe dit forum werkt. Je tips en feedback zijn welkom! 

Zou je daar meer over willen zeggen? Dan verwijs ik je graag naar dit topic: Nieuw design community

Debutant

Graag steun ik het verzoek om vergoeding voor Neurofeedbackbehandelingen vanuit aanvullende verzekering.  Zowel mijn man als mijn zoon zouden hier veel baat bij hebben. In binnen- en buitenland lees ik hierover veel positieve berichten.

Debutant

ik heb ook begrepen dat jullie het tot 40,00 wel vergoeden. Voor mijn zoontje met klassiek autisme en dyslexie zou dit echt heel erg helpend zijn. Helaas voor mij dus onbereikbaar omdat het niet te betalen is. Helaas dus ook voor mijn zoontje,  die ondanks dat het bewezen effectief is deze kans niet krijgt. 

Moderator

Hoi Claudia, bedankt voor je bericht. 

De bedragen waarover jij het hebt doen mij denken aan alternatieve geneeswijzen. Daar zit namelijk een maximum aan van 40 euro per dag. Is dat misschien waarover je het hebt? 

Op de website zie je ook een lijstje met de soorten therapieën / behandelingen die worden vergoed. Neurofeedback staat hier niet tussen. Eerder in dit topic wordt het ook kort over gepraat.

Cadet

Ook ik heb 15 jaar geleden al goede resultaten behaald met neurofeedback. Deze therapie in combinatie met cognitieve gedragstherapie heeft mij enorm geholpen van mijn depressie af te komen. Heel graag zou ik dus neurofeedback vergoed willen zien door de zorgverzekering. Dat kost uiteindelijk minder dan langdurig ziekmelden bij de werkgever, medicatie slikken en psychologishe hulp. Wat is er nu mooier dan dat je hersenen door training neurofeedback zelf weer werken zoals wenselijk i.p.v. de processen in je hersenen chemisch door medicatie te beinvloeden.

Blij en volwaardig meedoen in de maatschappij is winst voor iedereen!