0 likes

Steeds vaker zien we zorgtoepassingen die de zorg dichter bij huis brengt. Denk bijvoorbeeld aan het testen van diabetes. Er wordt thuis gemeten en de resultaten worden automatisch geupload in een app. Vervolgens worden de waardes gedeeld met de arts. Maar ook zijn er inmiddels betrouwbare zelftesten op de markt, die in samenwerking met zorgverleners worden aangeboden. Zo kwam ik via de reclame op Testalize.me. Zij bieden soa testen aan in samenwerking met de GGD, apotheken en laboratoria. Een groot voordeel voor mensen die zich te laat elders laten testen uit terughoudendheid of schaamte. Waarom worden deze zelftesten niet vergoed? Het gaat om diagnostiek en een aandoening kan sneller worden gedetecteerd.

Opmerkingen
Lid verzekerdenraad

hoi @Sebas,

het staat je geheel vrij om deze test te doen, maar het blijft gewoon een commercieel bedrijf waar je voor kiest, voordeel is wel dat niemand verder weet dat je een test laat doen, ik denk alleen dat via de huisarts het sneller gaat.
veel middelen die je zelf kunt aanschaffen worden niet vergoed, de goedkoopste weg is toch nog altijd via de huisarts

Medewerker

Welkom op de community @Sebas Leuk dat je deze vraag hier stelt. En bedankt voor je reactie @diadino24.

Ik ben benieuwd naar de reden waarom je dit topic hebt geopend. Stel je een vraag en gaat het je erom te weten waarom een zelftest niet vergoed wordt?

Of heb je een voorstel om ons beleid te veranderen en stel je voor om zelftesten te vergoeden? En wil je daarover met ons in gesprek? In het laatste geval kan ik dit topic verplaatsen naar 'Denk Mee'. En kunnen we daar met elkaar in gesprek. Kun je wat meer vertellen over jouw beweegreden?

Cadet

Dag Corine,

Dank voor je reactie. Ik zie het graag verplaatst worden naar 'Denk Mee'. Ik ben zelf werkzaam in de gezondheidszorg en ik loop in mijn prive- en werksituatie geregeld tegen dit probleem aan. Ik licht het graag toe bij het topic 'Denk Mee'!

Medewerker

Bedankt voor je toelichting @Sebas. Zoals je ziet heb ik jouw topic verplaatst naar Denk Mee. Graag wil ik eerst het probleem goed helder krijgen. Daarna wil ik samen kijken naar oplossingsrichtingen. En vervolgens ga ik bekijken of en zo ja wat wij zouden kunnen doen.

Kun je het probleem dat je wil aankaarten toelichten?

Wat is het probleem dat je wil oplossen? Waarom is het een probleem?
En over welke zelftesten heb je het nu precies? Over specifieke zelftesten, of denk je aan zelftesten in het algemeen?
Welke oplossing zie jij voor het probleem?
Zijn er ook andere oplossingen of denkrichtingen denkbaar?
Of zijn er andere mensen / instanties die een rol kunnen spelen bij de oplossing?

En daarna?
Na jouw reactie hebben we het probleem duidelijk verwacht ik. Daarna wil ik onderzoeken of er communityleden zijn die willen meedenken. Dat wordt dan dus stap 2.

Ik ben benieuwd naar je reactie!

Cadet

Dank je wel voor je snelle en uitgebreide reactie @Corine V. Dat waardeer ik enorm.

Ik licht het topic graag toe aan de hand van een specifieke case, die als voorbeeld geldt voor een breder ‘probleem’. Ik ben zelf betrokken in de gezondheidszorg en had recentelijk een uitvoerig gesprek met de Rotterdamse startup Testalize.me. Ze bieden soa-testen aan die vanuit huis kunnen worden gebruikt. Volgens het bedrijf zijn er schrikbarend veel mensen die zich belemmerd voelen in de huidige wijze van testen via de huisarts of GGD.

Testalize.me geeft aan dat ze als nieuwe toetreder soa-testen aanbieden volgens de vereiste IVD richtlijnen en CE markering. Ze stellen dat ze tevens veel goedkoper zijn dan het gangbare Nza tarief. Ze zijn zowel fabrikant als verkoper. Er wordt gebruik gemaakt van PCR uitgevoerd in een ISO geaccrediteerd lab. Uitslagen worden geautoriseerd door een microbioloog. Al deze informatie is beschikbaar via de site. Ze werken samen met lokale GGD’s en apotheken, die tevens de testen aanbieden. Met andere woorden, ze maken als nieuwe toetreder gebruik van partnerships met bestaande partijen binnen de gezondheidszorg.

Het probleem is dat de zorgverzekeraar deze zelftesten niet vergoed. Waarom wordt het niet gedekt? De vraag van de klant is er. Veel mensen kiezen voor een dergelijke zelftest. Het is makkelijk en snel vanuit huis te gebruiken, het biedt anonimiteit, er is geen afspraak nodig en het moment van testen kan zelf worden bepaald. Voor een taboe onderwerp als soa geldt dat een grote groep terughoudend is wanneer de eerste symptomen opduiken. Ze laten zich uit schaamte niet of te laat testen op soa. Daarmee zijn ze niet alleen een gevaar voor zichzelf, maar ook voor hun omgeving. Bijvoorbeeld via onveilige geslachtsgemeenschap. Rond de tachtig procent test gelukkig negatief op een soa, dus die gaan niet het vervolgtraject in van de huisarts. En dat is een grote besparing op onnodig gemaakte kosten van de huisartsen.

Op dit moment zijn er mensen die zorgpremie afdragen en gebruikmaken van betrouwbare zorg die niet gedekt wordt. Ik kan me voorstellen dat dit lucratief is voor Zilveren Kruis. Zo wordt er op eigen kosten bespaard, ontvangen ze wel de maandelijkse premie van de klant, maar voelt de klant zelf dit uiteindelijk in de portemonnee.

Er zou moeten worden vastgesteld of een aanbieder van zelftesten (soa, allergieën etc.) betrouwbaar is. Op welke wijze wordt er getest? In hoeverre wijkt dit af van methoden die door bijvoorbeeld de GGD worden gehanteerd? Wanneer een bedrijf voldoet aan bepaalde criteria (IVD richtlijnen, testmethoden, CE-markering), dan zouden ze onder een vergoeding kunnen vallen. De Nza zou als toezichthouder ook een steentje kunnen bijdragen.

Medewerker

Bedankt voor je uitgebreide toelichting @Sebas. Graag wil ik even een samenvatting maken.

Het probleem:

Veel mensen voelen zich belemmerd in de huidige wijze van testen via de huisarts of GGD. Ze laten zich uit schaamte niet of te laat testen op soa. Daarmee zijn ze niet alleen een gevaar voor zichzelf, maar ook voor hun omgeving.

Oplossingsrichting:

Vergoed een deugdelijke zelftest. Het is makkelijk en snel vanuit huis te gebruiken, het biedt anonimiteit, er is geen afspraak nodig en het moment van testen kan zelf worden bepaald.

Formuleer ik het zo goed @Sebas? Of ga ik nu te kort door de bocht en wil je nog iets toevoegen? En zie jij naast de oplossingsrichting die ik hierboven heb geformuleerd misschien nog andere opties?

Cadet

Dank je wel @Corine V voor de goede samenvatting! Ik heb wat kleine toevoegingen erin gezet. Andere oplossingen kan ik nu niet zo snel bedenken. Ik denk dat het wel okay is:

Het probleem:
Veel mensen voelen zich belemmerd in de huidige wijze van testen op soa via de huisarts of GGD. Ze laten zich uit schaamte niet of te laat testen op soa. Daarmee zijn ze niet alleen een gevaar voor zichzelf, maar ook voor hun omgeving. Steeds vaker worden zelftesten verkocht, maar die komen niet in aanmerking voor een vergoeding.

Oplossingsrichting:
Vergoed een veilige en betrouwbare zelftest die voldoet aan de strenge IVD (laboratoriumdiagnostiek) richtlijnen. De zelftest is makkelijk en snel vanuit huis te gebruiken, het biedt anonimiteit, er is geen afspraak nodig en het moment van testen kan zelf worden bepaald.

Medewerker
Status gewijzigd in: Ter beoordeling

Bedankt voor je reactie @Sebas. Graag willen we even tijd nemen om duidelijk te krijgen wat nu de meest logische volgende stap zou zijn. Ik overleg dat even met mijn collega's. En kom hier op een later tijdstip op terug. De status van dit idee zet ik op 'Ter beoordeling'. Mag ik voor nu even een beroep doen op jouw geduld?

Cadet

Natuurlijk, geen punt @Corine V. Geduld is een schone zaak!