0 likes

Als ervaringsdeskundige ben ik van mening, dat bij inname van 2mg. Rivotril van LaRoche het 24-uur verboden moet worden om auto te rijden.

Super irritant dat je er steeds op moet letten, dat er Code B op het recept staat. Het is mij nu al enkele malen overkomen, dat ik het middel uit eigen zak heb moeten betalen, maar de huidige prijs van €1,40 per stuk is te overleven, ik heb het nodig, zo nu en dan.

Opmerkingen
Community Manager
Status gewijzigd in: Wordt niet uitgevoerd

Hoi Tinus, leuk om al je topics te lezen de afgelopen dagen.

Zo te zien heb je aardig wat ideeën en ervaringen, die je ook weer graag deelt met je medemens.

Om in te gaan op dit specifiek idee. Je geeft aan dat je van mening bent dat er een verbod moet komen om auto te rijden, bij gebruik van dit medicijn (vanaf 2mg). Ik heb even op internet gekeken en lees daar op websites en in de online bijsluiter dat één van de bijwerkingen vermoeidheid (sufheid/slaperigheid) is. Op dit soort websites lees ik ook zeker dat het dus invloed heeft op de rijvaardigheid. Overleg met je arts hierover is belangrijk. Op apotheek.nl staat ook een schema waarin je kan lezen of je wel of niet mag autorijden. 

Heb je dit al eens bekeken Tinus? Uit dat schema (en de andere teksten op de website) maak ik op dat het ook afhankelijk is van de situatie. De ene persoon heeft last van de bijwerkingen en de andere niet. Hoe vaak en hoe lang iemand het medicijn gebruikt heeft daar ook invloed op. Herken jij dit? Ben je het eens met wat er in het schema staat beschreven. Of zou je altijd een verbod voorstellen, ongeacht de situatie?

Je voorstel (het rijverbod) is iets waar wij als zorgverzekeraar geen directe invloed op hebben. Dat is de reden waarom ik dit idee nu afsluit op 'wordt niet uitgevoerd'. Deze twee websites zijn misschien nog interessant voor je: rijveiligmetmedicijnen.nl en medicijnen in het verkeer

Heb je nog vragen over die B-code op je medicijn? Laat het gerust even weten. 

Geregelde bezoeker

Alleen de Clonazepam van Roche nederland genaamd Rivotril werkt bij mij als een knck-out pil en forceert slaap. Na het ontwaken, voel je je al een stuk beter en ben je geneigd om "vergeten"te zijn, dat je nog onder invloed bent van de medicatie Rivotril. Vandaar het verbod om na inname van Rivotril 24-uur niet mag auto rijden. Op dit moment "verstop" ik mijn autosleutels als ik Rivotril 2mg. ingenomen heb.

Het verhaal achter de B-code begrijp ik nu en is financiëel. De huisarts moet "mn" op het recept schrijven om te forceren, dat de apotheker ook echt Rivotril meegeeft.

Groeten.

Community Manager

Goed dat je dat zo aanpakt Tinus. Dat je de autosleutels verstopt, zodat je toch niet alsnog kan gaan rijden. Denk je er wel eens aan, om toch te rijden? Of valt dat wel mee? 

Ik snap je redenen voor het verbod. Als je zo omschrijft hoe deze medicijnen op je werken. Als knock-out pil en daarna nog steeds onder invloed van. Dan kan rijden inderdaad voor gevaarlijke situaties zorgen. Wat mij betreft is het voor iedereen belangrijk om te kijken of en welke bijwerkingen iemand krijgt van een medicijn. Dit soort dingen bespreken met je arts. En ook de bijsluiter heeft vaak informatie over dit soort onderwerpen. Wanneer kan iets wel of niet. Maar zeker niet over het hoofd zien. 

Zoals al eerder aangegeven. Een rijverbod is niet iets waar wij als zorgverzekering iets aan kunnen doen. Maar wel een interessant onderwerp om over in gesprek te blijven. In het kader van ervaringen en tips delen. 

Heb jij nog een tip om te delen? Bijvoorbeeld over dat verstoppen van de sleutel.