0 likes

Iedereen mankeert wel eens wat, en dan moet je soms naar de dokter. Vanaf dat moment ben je als patient overgeleverd aan een systeem waar je geen grip op hebt. Een systeem dat door zowel zorgverleners als zorgverzekeringen in stand wordt gehouden. Er is nergens een prijsvergelijker voor behandelingen. Je moet als patient de website van elk ziekenhuis doorspitten om de prijs van een behandeling te vinden. Als je die al kan vinden want om het zeker te weten moet je de code weten. Dus.....

Een prijsvergelijker is er voor bijna alles behalve voor de prijs van medische behandelingen. Juist door zo een prijsvergelijking zouden de kosten wel eens fink omlaag kunnen gaan.

Uit eigen onderzoek bleek mij dat er al bij behandelingen tot € 2500 vaak verschillen tot meer dan € 500 waren, dat er bij behandelingen of onderzoeken tot € 750 verschillen van € 60 voorkwamen. Ik heb het dan over prijsverschillen in ziekenhuizen binnen een straal van 45 kilometer van elkaar. Soms was het prijsverschil voor een zelfde behandelcode meer dan € 1500 (bij het ene ziekenhuis ca. € 530 bij het andere € 2030) Dit betreft een onderzoek dat 1000den keren gedaan wordt...... Zo een groot verschil is geen kattenpis. Gebruiken ze in het duurste ziekenhuis gouden instrumenten? Dat is geen gezondheidszorg meer maar een zorgindustrie of een verdienmodel ten koste van de patient. Dank u vriendelijk, mag ik even vangen?

Dit is maar 1 voorbeeld maar zo zijn er nog veel meer te vinden. Je moet er alleen erg veel moeite voor doen. Neem je ook behandelingen in het buitenland mee dan kunnen nog meer miljoenen bespaard worden.

Mijn voorstel:    1.     Bij elke verwijzing voor onderzoek of behandeling de zorgcode vermelden.

2.     De zorgverzekeraars betalen de patient een vergoeding als de patient de laagste

prijs vindt en de behandeling daar laat plaatsvinden

3.     De zorgverzekeraars verzorgen begeleide behandelreizen naar het buitenland indien

de behandeling van goede kwaliteit is of de diagnose hier al gesteld is en het eigenlijk

alleen gaat om het ophalen van medicijnen die niet geimporteerd mogen worden maar

wel door de reiziger zelf voor eigen gebruik meegenomen mogen worden.

We hoeven het wiel niet meer uit te vinden. We moeten wel kijken hoe dingen geregeld zijn in andere landen en ons voordeel er mee doen; een andere vorm van eigen bijdrage of een ander basispakket.

Het uitzoeken van deze idiote prijsverschillen heeft mij een uur of 3 gekost....  mag ik daarvoor het zelfde in rekening brengen als de hoge heren van de zorgverzekeringen.

Opmerkingen
Community Manager
Status gewijzigd in: Meer reacties nodig

Beste Gerrit,

Dank je wel voor je heldere uiteenzetting van je idee. Wat goed dat je de kosten in de zorg serieus neemt en verschillen onderzoekt. Het is belangrijk dat iedereen hierin een oogje in het zeil houdt om misstanden te ontdekken en verbeteringen in de gang van zaken kracht bij te zetten. Zodat het geld in de zorg zo goed mogelijk besteed wordt.

Het tarievenstelsel van de zorg is best complex. Wij zitten als zorgverzekeraar namens onze klanten om tafel met zorgverleners om duidelijke afspraken te maken over goede en betaalbare zorg. Wat daarbij enorm helpt, is ook de input van klanten. Daarom steken we veel moeite in het voor klanten beschikbaar maken van persoonlijke gegevens (Mijn Zilveren Kruis) en informatie over zorgverleners en behandelingen (de Zorgverkenner) - onder andere ook de tarieven.

We hebben echter wel keuzes gemaakt in hoe wij deze informatie beschikbaar stellen, om te voorkomen dat je door de bomen het bos niet ziet. Sommige behandelingen hebben een eenvoudig tarief, die vrijwel in alle gevallen gelijk is. Die kun je gemakkelijk opzoeken in de Zorgverkenner of Prijsvergelijker. Bij veel behandelingen is dat een stuk lastiger, bijvoorbeeld bij operaties. Er spelen dan veel meer variabelen, dan bij prijsvergelijkers voor andere producten en diensten (zoals vakantiehuisjes, telefoonabonnementen). In het geval van bijvoorbeeld een operatie kan de ene patiënt een andere 'bundel' aan zorgdiensten nodig hebben dan de andere. Bijvoorbeeld een zware of lichte ingreep, en alles wat daarbij wel of niet komt kijken. Om dan het onderscheid te kunnen maken, heb je inderdaad één van de vele zorgcodes nodig. Die kun je bij de zorgverlener opvragen. Met deze zorgcode kan onze Zorgcoach je vertellen welke kosten je (ongeveer) kunt verwachten (soms ook zonder zorgcode). De prijs(gemiddelden) van dit soort behandelingen is niet in de Zorgverkenner op te zoeken, omdat we willen voorkomen dat mensen op de website worden overspoeld door lange lijsten met mogelijke medische categorieën. We proberen wel steeds meer van deze informatie online toegankelijk te maken, op een verantwoorde overzichtelijke manier.

Met deze toelichting op je bericht, ben ik benieuwd: vind je dat de Zorgverkenner momenteel voldoet om mensen in staat te stellen zelf vergelijkingen te doen? Zo niet, wat schort eraan? Wat kan eventueel beter?

Indien een optimale prijsvergelijker zou bestaan, zou je dus de plicht bij de klant willen leggen om het laagste tarief te vinden en daar de behandeling te ondergaan om in aanmerking te komen voor vergoeding? Begrijp ik dit goed?

Ik hoor graag van je, Gerrit.

Nieuwkomer

Hallo Rogier,

Mensen willen graag goede en betaalbare zorg. Als ik naar Amsterdam en omliggende regio kijk zijn bijna alle ziekenhuizen voor iedereen binnen 3 kwartier tot 1 uur te bereiken. Het maakt dus, buiten persoonlijke voorkeur, niet uit naar welk ziekenhuis je gaat voor de behandeling. Bij eenvoudige ingrepen mag je er vanuit gaan dat 1 behandelcode voor de zelfde behandeling staat, of deze in Maastricht of Den Helder uitgevoerd wordt. Als er echter meerdere ziekenhuizen op ongeveer de zelfde afstand liggen en er dan voor eenzelfde behandeling of onderzoek zo een groot prijsverschil is dan zegt men terecht of onterecht "de directeur heeft zeker een nieuwe auto gekocht" of "daar wordt je zeker met een limousine opgehaald en thuisgebracht". Bij verschillen tot € 30 voor kleine ingrepen zal bijna niemand een ander ziekenhuis kiezen, tenzij het veel scheelt in de reiskosten.(voor mij kost een busrit naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis  € 2.60, naar het volgende € 5,00 en naar ziekenhuis 3 € 8.80 enkele reis. Kortste reistijd 45 min. langste 1 uur.)

Er van uitgaande dat 1 behandeling altijd 1 zorgcode is staat de prijs daarvoor vast. De behandelaar moet er dan wel bij vertellen dat als het tegen zit je ook zorgcode  xx, xxx, xxxx en xxxxx nodig kan hebben.

Simpel optel sommetje, zowel voor de verzekerde als voor de verzekering.

Net als bij een auto vaste prijs, als je aanpassingen nodig hebt komen die kosten er bij.

Later zal er meer volgen, ik moet even een handje toesteken bij de buren..

Gerrit

Community Manager
Status gewijzigd in: Meer reacties nodig

Dank voor je toelichting, Gerrit. Verhelderend. En ik hoop dat alles goed gaat bij de buren!

Ik kijk uit naar het vervolg van je reactie.