We weten allemaal dat er al jaren een ontzettend te kort is aan organen voor transplantatie. Mensen blijven te lang op wachtlijsten staan en dat kost enorm veel geld. Nu is er wel een wetswijziging in de maak die het beleid hier op kan aanpassen, maar we weten allemaal dat er niets zo wispelturig is als de Nederlandse regering.

Zou het nu niet een goed idee zijn om mensen extra te pushen (financieel, dat werkt, dat weet iedereen) om zich te registreren als (orgaan)donor ? Hierdoor zal het aantal beschikbare organen stijgen en zullen de wachtlijsten korter worden. Dit is een win/win situatie voor iedereen. Mensen krijgen eerder een orgaan, de verzekeringsmaatschappijen betalen veel minder geld om mensen op de wachtlijsten te houden en de premie voor patiënten gaat dalen.

Opmerkingen
Stamgast

@Mel

Ik ben het met je eens, wanneer we het via de overheid regelen, dan is het meer op zijn plaats. Maar ik denk dat een verzekeringsmaatschappij eenvoudiger en sneller kan reageren dan de hoge heren in de glazen torens in Den Haag. Of heb jij nog een goede ingang ?

Vaste bezoeker

@boumacor dat ben ik met je eens en ik denk dat een zorgverzekeraar dan een goede keuze is, omdat je iets wil waar iedereen mee te maken heeft en voordeel van kan krijgen. Alleen vraag ik mij af of het momenteel wettelijk gezien wel toegestaan is. Ik dacht namelijk altijd dat het verboden was om er enig voordeel van te krijgen, zoals geld of cadeaus. En premiekorting zou je dan indirect kunnen zien als het krijgen van geld. Tenminste ik kan me voorstellen dat een rechter het zo zou kunnen zien. Dus misschien moet het dan eerst goedgekeurd worden door de overheid. Maar ik zit verder niet goed in de materie, want kennelijk hebben we sinds vorig jaar toch actieve donorregistratie. 

Daarnaast denk ik dat Zilveren Kruis dan wil weten waar deze korting van wordt betaald, gezien ze een bedrijf zijn en dan inkomsten missen. Tenzij ze van te voren kunnen onderzoeken/voorspellen dat er veel meer verzekerden komen natuurlijk. Ik weet niet hoe dat momenteel in z'n werk gaat met collectiviteitsvoordeel.

Community Manager

Interessante toevoeging Mel! 

Hoe zou dat wettelijk gezien zitten. Mag je - via welke weg dan ook - een voordeel krijgen van het donor zijn? Ik weet het antwoord eerlijk gezegd niet. Heb ook even gezocht op internet maar kan er eigenlijk helemaal niks over vinden. Alleen vergoedingen voor een levende donor. 

Ook interessant is natuurlijk het wetsvoorstel van de D66. Ik lees (op diezelfde websites) dat de 1e kamer nog een besluit moet nemen. 

Stel de 1e kamer neemt een besluit en de wet gaat uiteindelijk in. Hoe denken jullie dan over dit idee? 

Zou je (jullie) dan nog steeds - op welke manier dan ook - mensen voordeel laten ervaren van het donor zijn? 

Geregelde bezoeker

korting bij donorschap?  nee niet te doen

ik heb jaren plasma gegeven en ben geregisterd donor ook voor beenmerg omdat ik vind dat ik t ook wil krijgen indien nodig , al hoop ik dat nooit nodig te hebben 

en wat zou je dan krijgen?

nee hoor ik sta er gratis voor

Stamgast

@MerlijnDijkman

Wellicht moet dit over alle ziektekostenverzekeringen heen, immers, het is goed voor iedereen. Wanneer de overheid je nu eens 60 euro per jaar korting geeft (via IB oid) dan hebben geen spotjes op TV meer nodig, geen acties etc.

Lijkt mij wel wat.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hallo @boumacor,

Interessante suggestie om het op een ander niveau aan te pakken en het via de overheid te laten regelen. Het lastige bij een korting via de inkomstenbelasting (IB) voor mensen die donor zijn is misschien wel de administratieve rompslomp die er bij komt kijken. Dat geldt overigens ook als we zoiets zouden regelen via zorgverzekeraars. Hoe kijk jij daartegen aan?

Een vriendin van mij die zelf na een ongeval bloed nodig had, heeft er nu voor gekozen om de hoeveelheid bloed die zij gegeven had, in ieder geval minimaal terug te schenken. Dat vind ik zelf ook wel een mooie gedachte. Een persoonlijke ervaring kan dus ook een drijfveer zijn om donor te worden.